kam val ?? nån som har nått bra tipps
kam val ?? nån som har nått bra tipps
hej är det nån som kan hjälpa till med lite tipps på vad för kam jag ska välja ??
har en bmw med m30 motorn som bromsades hos ppf här i sommras
809 hk på driven 0ch 933 nm
kamen jag körde var
M30 Z55 turbo
Turbo kamaxel. 284 grader. 11.2 mm lyft och 113 graders lobseparation.
så är det nån som har nått bra tipps på vad som kan vara optimalt ??
mvh robban
har en bmw med m30 motorn som bromsades hos ppf här i sommras
809 hk på driven 0ch 933 nm
kamen jag körde var
M30 Z55 turbo
Turbo kamaxel. 284 grader. 11.2 mm lyft och 113 graders lobseparation.
så är det nån som har nått bra tipps på vad som kan vara optimalt ??
mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
lite broms papper med samma kam men olika turbos
585hk är med en hx50 63mm in med 22 avgashus
809hk är med 75mm borgwarner med 1,32 avgashus
[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge001.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge002.jpg[/img][/img]
585hk är med en hx50 63mm in med 22 avgashus
809hk är med 75mm borgwarner med 1,32 avgashus
[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge001.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge002.jpg[/img][/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
hej bilen används till lite lek o strippen , kamen jag körde gick fint med bra tomgång o det , men skulle vilja testa o se om det skulle göra nån skillnad o byta kam , eller nån annan som testat annan kam ??knotan skrev:optimalt för vad==??? vad vill man uppnå för skillnad?? hur beter sej motorn med nuvarande kam??
har kört med varvstopp som mest på 7200 men kommer nog köra max 7500 om det funkar bra med nya vipporna ,
mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Hello M30-broder
Har samma funderingar som du! Här är min tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446
Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)
EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.
Har samma funderingar som du! Här är min tråd

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446
Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)
EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag och peter högdhal har custom beställt en riktig rökar-kam till M10, det skulle nog gå att beställa nå liknande till M30 också (visst är det den förlängda versionen av M10? jag blandar ihop alla bmw benämningar
)
här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105
den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se

här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105
den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
tjenare så du är sugen på o byta du med///Peter skrev:Hello M30-broder
Har samma funderingar som du! Här är min tråd![]()
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446
Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)
EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
hej ska bli kul o se hur den funkar för er , men om man vill ha en kam som inte är allt för special att få monterad , vad skulle man kunna tänka sig då ???Jens Gustavsson skrev:jag och peter högdhal har custom beställt en riktig rökar-kam till M10, det skulle nog gå att beställa nå liknande till M30 också (visst är det den förlängda versionen av M10? jag blandar ihop alla bmw benämningar)
här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105
den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se
mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD
tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
börja med att kolla vad din gamla kam hadde för värden.
det är väll en enem kam?
ring han och kolla vad det är för dur vid ventilspel sen vid tex 1.27mm och hur han mätt detta då har vi nått att utgå efter.
kolla in catcams sida och hur det mätt kammen sen fråga efter samma siffror på din enem kam då är det lättare att ga vidare i funderigarna.
det är väll en enem kam?
ring han och kolla vad det är för dur vid ventilspel sen vid tex 1.27mm och hur han mätt detta då har vi nått att utgå efter.
kolla in catcams sida och hur det mätt kammen sen fråga efter samma siffror på din enem kam då är det lättare att ga vidare i funderigarna.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Effektkurvorna.
Intressanta kurvor, varför skär vridmoment och effekt varandra vid 6200rpm.....
Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm
Hk = Rpm / 7162 * Vrid.
Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm
Hk = Rpm / 7162 * Vrid.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Effektkurvorna.
beror inte det bara på hur skalorna är skalade i diagrammet?headflow skrev:Intressanta kurvor, varför skär vridmoment och effekt varandra vid 6200rpm.....
Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm
Hk = Rpm / 7162 * Vrid.
/Andre'
power
-Robban Sidenmark
Åker Dr Schrick 284/280/110 10,9mm 10,8mm mao en rätt vanlig Schrick sugkam och det funkar väldigt bra men tror man kan vinna mkt med ännu vassare. Har du några ideer eller får nått tips så hör av dig!
[/quote]
Åker Dr Schrick 284/280/110 10,9mm 10,8mm mao en rätt vanlig Schrick sugkam och det funkar väldigt bra men tror man kan vinna mkt med ännu vassare. Har du några ideer eller får nått tips så hör av dig!
[/quote]
Senast redigerad av ///Peter den ons nov 05, 2008 5:07 am, redigerad totalt 2 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
som sakt var alla mäter på olika sätt så det är svårt att gämföra
står mer här mest volvo snack men samma problem http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
står mer här mest volvo snack men samma problem http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/