Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Pipan på plats:

Bild

Bild

Diff i delar. Visade sig vara rätt innehåll, skall schimsas:
Bild

Bruksskåpet, ge mig lite snö tack.
"If only my wife was this dirty":
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Trillat in lite delar, har nu äntligen de tre Sport-Comp mätare jag vill ha, hade köpt mätare för oljetemp+ oljetryck tidigare och nu har även laddtryck trillat in som var slut i lagret vid tidigare köp, köpte denna begagnat av en välkänd filur här på forumet :thumbright:

Bild

Även en till wg samt 1m grenrörsrör har trillat in från KLracing, wg:n hade polerat ventilhus.. Så nu måste man ju polera den andra med då.. :P

I helgen blir det speedshopmek!

/Cristofer
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Ser ju verkligen fett ut :thumbright:

Var har du fått tag i V-bandsklämringen och flänsen ut från turbon?
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe, tackar :D

Köpte grejerna av Racestuff, se länk:

http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cPath=3_61

/Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Uppdatering!

Igår var vi och hämtade en 325 Turbo -91 åt en kompis, tror det blir grymt men den kräver en hel del jobb, eller man lär nog måsta bygga om allt men det blir nog kanoners! :)

Har förövrigt byggt wastegaterören till bilen min men svetsade aldrig fast dem i grenröret för jag blev inte 100 nöjd, men de är iaf klara för dubbla 50mm wg's.

I förrgår lyfte jag ur motorn och hängde upp denna på motorstativet, hoppas på att Jonaz och eller Micke Johansson kommer och hämtar koppling och svänghjul i afton, sålt sålt sålt.

Ny koppling blir 3 skivig Tilton eller 765 platta med m30 svänghjul, är lite kluven, men ska ladda hårt!

Blir till att riva motorn härnäst och kolla om toppen klarat sig, bild kommer. Köpte på mig en till stomme som självklart var sprucken (tydligt på tre cylindrar) trots att man frågat och självklart får man inte igen några pengar heller av den synskadade faen :thumbdown:

->>Skall även ta tag i inredningen och göra den klar nu snart! :)

/Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Nya motorkuddar, custom made :D

Bild

Har fått prisuppgift av Bäcks motorslip idag, de skall fixa motorbearbetningen åt mig. Och Ö-viks Nc kommer stå för pyramidringning därefter.

Ny koppling är handlad med, trillar också in snart.. Jag slog på stort..
Nu ska jag äta spisbröd hej 8)

/Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Motorn är som sagt urlyft, ska lyfta toppen nästa vecka som det ser ut nu. Hoppas att den är hel och inte har spruckit.

Bild

/Cristofer
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Vart brukar M50 topparna spricka?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Har två som spruckit från ventilstäte och in mot tändstiftshålet. Vet inte om det är det vanligaste men.. Har för mig att det var på avgasventilerna (3-4st, 1/förbränningsrum), om det är en slump vet jag inte.

/Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Köpt kamaxlar, ursprungligen Bäckis gamla tilltänkta mettiskammar..

300grader o 13mm lyft, skall nog kunna äventyra tomgången.

Måste fixa egna tryckare (solida), blir nog till att åka med ppf's ventilfjäderkit med crmo retainers och landa mellan 7500-8000rpm o hoppas att de klarar lyftet.

/Cristofer
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Fränt...kommer nog att bli lite mos i den här :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Turbokoftan skrev:Har två som spruckit från ventilstäte och in mot tändstiftshålet. Vet inte om det är det vanligaste men.. Har för mig att det var på avgasventilerna (3-4st, 1/förbränningsrum), om det är en slump vet jag inte.

/Cristofer
Ok..
Har aldrig sett nån sprucken så det är ju bra att veta var man ska kolla.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Lången

:thumbright:

RoGGaH

Samma här, aldrig direkt hört något om att m50 brukar spricka som t.ex. m20 gör för jämnan, känns därför extra surt att man själv råkat ut för sådana toppar (Köpt dem i det skicket i godtro) :?

/Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Länge sedan uppdatering, inte gjort något på 5 veckor nu :?

Bild på en av de nya kammarna:

Bild
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Hur går det här då? Hänt nått mer?
Skriv svar