Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

robinmoppe skrev:hej!

står bygget still ? vill gärna ha en uppdatering snart :thumbright:
Inte hänt något sen sist, kommer snart så fort jag ställt av bilen för säsongen. :) Körde min första tävling igår, mest för skojs skull vi körde. Var väl inget överdrivet stort, vi var 9 bilar.

Här kommer lite bilder och film från sladd dagen i Munkfors igår, arrangerad av www.plattamatta.se .

Bild

Bild

Bild

Bild

Filmen: http://www.garaget.org/video/r0jql8ambzue
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Nu börjar vintersäsongen, ska för en gångs skull bli kul att skruva lite i vinter. :D

Imorgon om jag hinner ska bilen in på ombesiktning. Sen ställer jag av bilen för i år.

Planerna under vintern är att montera en M90, se över framvagnen med nya bussningar, fjädrar och dämpare. Ska kolla lite över hur jag ska göra för att kunna justera lite mer camber och caster fram också. Bromsar ska även ses över med nya slitsade skivor runtom, ferodo belägg och oken ska renoveras.

En M90 åker jag och hämtar på Lördag, rasad 3a. Men som det ser ut nu ska Tommy Luhr få kika på den och förstärka 3an.

Bjuder på några höstbilder jag tog för nån vecka sen. Ska bli lite flitigare med updateringarna nu under vintern. :D

Bild

Bild

Bild
Så fin blev den risiga ratten jag köpte också. :)
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Dåligt med updates för mig..

Testade bilen på isen för någon dag sen, givetvis körde jag sönder medbringaren på bakaxeln. Så rev ner kardanerna på turbon och reservdelsbilen idag. Tog ur medbringare m.m, monterar det imorrn och tar en test tur. Blir iskörning på Söndag, efter det åker bilen in i garage igen och rivs ner för att fixas iordnig inför 2009.

Koppling till m90n har jag fått tag på också, ska betala den imorgon. M90n måste jag förresten lämna iväg för renovering och förstärkning av 3an snarast också.

Bilder från skitgörat: :P

Bild
Plockat ner kardan m.m från isbilen som gjort sitt, skitskoj att ligga under bilen i det varma vädret också. :lol:

Bild
Kardan m.m från isbilen.

Bild
Bilen som den står nu

Bild
Så här fin var förresten medbringaren som satt på turbon, stödlagret var så dåligt så det hade vibrerat upp muttrarna. Och på så sätt hade det vibrerat sönder medbringaren. Osäker men jag tror även hastighetsmätaren dog i samma veva. :thumbdown: Får kolla upp det med..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bara att höra av dig med lådan där.

ser bra ut förövrigt.

var det en svetsad medbringare du hade?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Tommy Luhr skrev:bara att höra av dig med lådan där.

ser bra ut förövrigt.

var det en svetsad medbringare du hade?
Ska göra det, haft så jävla mycket annat att göra bara.

Men svetsad var inte medbringaren, menade du att den varit lagad
förut? Var en vanlig original gjuten eller om dem är svarvade? Kolla här vad fin den gamla var. :lol:

Bild

Bild
Och "nya"(hel iaf) medbringaren på plats.

Blev inte så mycket gjort idag som synes, var helt slut efter jag kom hem från skolan. Hårt när man vänt på dygnet under jul. Gick ju mindre bra för mig när jag skulle dra åt medbringaren också, fick ringa efter en kompis som fick bromsa åt mig..

Betalade koppling idag till m90n också, så nu är den påväg. Blev en 228mm 940 TDI lammel med tryckplatta. Nytt urtrampningslager och 12:9 bult till tryckplattan. Allt för 1450:- med frakten inräknad, tycker jag fyndade rejält på det, allt är beg. men "nytt" och oanvänt. :)
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Kan inte göra annat än att skratta åt mig själv. :beerchug:

Detta ras berodde på att bulten till momentstaget skruvat ur sig (Syns förresten på sista bilden jag laddade upp hur jävla snett den sitter) . Märkte jag när jag skruvat ihop allt förut, tog en sista titt under bilen. Blir skruva imorrn igen då. :hihi:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

finns en del som bygger om medbringare av alla slag och säljer till voc har jag sett.
Dom är svetsade men då var itne detta de hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Andreas Öhman
Lite mer laddtryck

Inlägg av Andreas Öhman »

Hur går det?:D
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Andreas Öhman skrev:Hur går det?:D
Updaterat lite dåligt ja. :lol:

Numera sitter det nya bromsar bak, nya bussningar i hela bakvagnen. Förstärkt momenstagen, men förvånar mig väl inte om jag kör sönder konsolen dom sitter i nu istället. :roll: Luhr hjälpte mig med M90n så nu är den uppe, numera förstärkt och ny synkring på 4an.

Bara framvagn klar nu egentligen, sen framöver när jag fått något jobb blire ny motor. 250 drivhjulshäst ungefär är väl målet. Men som sagt, jobb först. :?

Så här blev momentstagen, ingen risk att dom blir snea nu igen.

Bild

Var på årets första körning igår också. karlstadracing hade konbanekörning på flygfältet. Väntar bara på att bilderna ska komma upp så lägger jag in någon här. Gick mera brett än fort om man säger så. :lol:
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Haha nu kom bilderna upp! :D

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
AHL
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av AHL »

läste igenom hela tråden lite snabbt. och jag måste få säga emot lite vad det gäller effekten. det är mycket bättre att lära sig drifting med lite effekt. att lära sig hantera bilens vikt. man lär sig känna bilen bra på detta sätt.

om man börjar med en effektstark bil tror jag man lätt kan bli lat och missa att lära sig använda bilens vikt för att hantera den. det blir lätt att man bara gasar för att få ställ. men vad händer sen, någongång hamnar man på en bana där ens effektstarka bil inte är så effektstark längre. och du inte har tekniken att drifta på något annat sätt än att förlita sig på bilens effekt?

jag har kört 2 säsonger med max 250hk i motorn. det har ju gått bra på den nivån som driftingen ligger i sverige.

vi ses i hedemora!? du skulle köra då va? ställer upp i en röd orginal 745a där då :)
Garaget.org: Volvo 760 - 16V Turbo
Sponsorer: Vianor och Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

AHL skrev:läste igenom hela tråden lite snabbt. och jag måste få säga emot lite vad det gäller effekten. det är mycket bättre att lära sig drifting med lite effekt. att lära sig hantera bilens vikt. man lär sig känna bilen bra på detta sätt.

om man börjar med en effektstark bil tror jag man lätt kan bli lat och missa att lära sig använda bilens vikt för att hantera den. det blir lätt att man bara gasar för att få ställ. men vad händer sen, någongång hamnar man på en bana där ens effektstarka bil inte är så effektstark längre. och du inte har tekniken att drifta på något annat sätt än att förlita sig på bilens effekt?

jag har kört 2 säsonger med max 250hk i motorn. det har ju gått bra på den nivån som driftingen ligger i sverige.

vi ses i hedemora!? du skulle köra då va? ställer upp i en röd orginal 745a där då :)
Blir tyvärr inget köra i Hedemora för mig. :( Men jag ska med en kompis upp och titta iaf.

Äntligen någon som håller med mig! Med mindre effekt måste man lära sig hur bilen fungerar. Kanske behöver lite bättre väghållning än vad jag har bara. Se på japarna i "undermotoriserade" ae86 m.m, de kan köra vilken bil som helst i princip. Ta sen en förare som kört bara en effektstark bil på 4-500 hk och låt honom provköra en liten corolla på kanske 150hk. Han kommer aldrig klara av att köra den lika bra.

Helst att allt skulle jag vilja skaffa en 142 eller liknande och köra fullt ut på väghållning och lätta bilen seriöst. Och en trimmad 16v sugis eller liknande. Men finns inte pengar, denna bil ska bli klar och jag ska lära mig köra ordentligt först! Sen blire säkert ett projekt vid sidan av denna när den börjar bli klar.
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

Det är en redigt fin 740 du har där och han körs som dom ska.

Och angående det här med effekt så säger jag bara en sak (jaja, 3 då)
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=EdbRPEx67zo

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=iS9DkAsP2u8

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=3QcZBcSNVqA
Johan Högström
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Måste erkänna jag varit jävligt dålig på att updatera här. Nu är det motorbygge som gäller.

B230FK block hemkommet 19e Januaru:

Bild

Nu ser det ut såhär:

Bild

Och lite godisbilder. :P

Bild
Stakar från LGspeed

Bild
Nya öd kolvar, nu viktade.

Bild
Nyborrat och nymålat block.

Bild
Balanserad vev med nytt ståldrev och lättare remskiva.[/list]

Bild

Bild

Bild

Grenrör kommer även det från LG.

Just nu är min gamla 531 topp hos Tommy Luhr och får sig en översyn. :)
kesler
Lite mer laddtryck

Inlägg av kesler »

Blir riktigt fint med motorn. Vad har du använt färg färg till blocket?
Skriv svar