Står i turboval

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Står i turboval

Inlägg av Sudden6 »

Jag har en Mi16 1.9l motor som är kompsänkt ligger på ca 7:9.
Jag har två agg liggandes, ett kkk k24 från s60r samt en hybrid T3/T04E med kompressorhus a/r .60 trim 50 och avgashus a/r .48 med steg 3.
Vilket tror ni är bäst lämpat för effekt runt 350-400hk?
Mvh
/Fredrik
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

k24 agget har man väl bottnat vid 300hk :?:
så jag hade satsat på t3/t4 turbon :thumbright:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

K24 pumpar nästan 400hk, MEN vi har haft trubbel med den på S40 1855cc vill inte lira bra helt enkelt.

liten motor kräver dessutom högt laddtryck vilket kkk24 inte är lämpad för heller, så skippa den.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Inlägg av Sudden6 »

Då får det bli hybriden.
Tack så mycket för svaren!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad är det för inlopp på "hybriden"?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Inlägg av Sudden6 »

Inducern är 2.122"
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ca 54 mm, god för max 450-500 hk vid något optimalt tryckförhållande då.
Sen är det ju upp till resten av grejerna att vilja hänga med förstås, och då menar jag inte bara bottendelen och drivlinan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Inlägg av Sudden6 »

Ja man kan ju alltid räkna med att man inte har fått det helt optimalt.
Men det låter ju som att det är den turbon som blir monterad.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för avgashus (mått och bild bäst)
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Inlägg av Sudden6 »

Har ingen bild här på jobbet men det är ett fembultat a/r .48 så det är rätt litet men det är i alla fall steg 3 axeln
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Sudden6 skrev:Har ingen bild här på jobbet men det är ett fembultat a/r .48 så det är rätt litet men det är i alla fall steg 3 axeln
steg 3 vad är det för storlek? :)

är det dubbel inlopp?
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Inlägg av Sudden6 »

Det är inte dubbel.
T3 steg3: 64,99/56,61mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för grenrör?

hadde jag varit i dina kläder hadde jag satsat på en Gt40 eller en holset Hx35 som är 20år modärnare och hållbarare.

jag har en hel hög gamla "race" T 3-4 i min järn skrot återvinings back här i garaget som inge (tox på forumet) har lämmnat här efter den fräna motorn i hans pegga har varvat ihjäl de stackars garret snurrorna :)
Sudden6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 28, 2008 11:18 am
Ort: Falun

Inlägg av Sudden6 »

Jo de är ju inte nyaste konstruktionen på dem direkt =o/ , men gt40 då börjar det blir lite för stort för mitt bygge.
Ska lägga upp lite bilder när jag kommer hem från jobbet.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Jens Gustavsson skrev:vad har du för grenrör?

hadde jag varit i dina kläder hadde jag satsat på en Gt40 eller en holset Hx35 som är 20år modärnare och hållbarare.

jag har en hel hög gamla "race" T 3-4 i min järn skrot återvinings back här i garaget som inge (tox på forumet) har lämmnat här efter den fräna motorn i hans pegga har varvat ihjäl de stackars garret snurrorna :)
men e inte en gt40 ganska jättestor för en sån motor??
med tanke på att han vill ha ca 350-400hk.

hx35 agget kan jag förstå men ett gt40 ?(jag har ett hemma som jag tänkt stoppa på min b230 å tycker det känns för stort)
men vilka mått snackar vi då?

förlåt OT men var tvungen å veta 8)

mvh joakim
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Skriv svar