Jag heter Mikael och driver ihop med min kollega Tony monkeybiker.net, som flera av er här inne redan känner till sedan tidigare. Jag har följt diverse trådar här inne länge men har själv inte reggat mig förrän nu i dagarna, och tyckte väl att det var på sin plats att redogöra för min "monkey-disease". Jag äter, sover, skiter och drömmer monkeybike, och tycker följaktligen att apjävlarna är det roligaste som finns (även om "hobbyn" kan ta ganska absurda uttryck ibland). Nåväl! Detta är mina hojar (både gamla som nya).
Intresset har funnits ända sedan unga år men det var först i samband med att kineserna gjorde intåg på marknaden som det blev ekonomiskt möjligt att göra ett inköp. Så min första apa blev en Jincheng EU-moppe. Denna var utrustad med 88cc cylinder, big valve head och trimkolv och trimkam, vilket spetsades med en Walbro 22mm förgasare:

Denna blev dock stulen 2004 men redan innan det hade jag inhandlat min första honda. En Z50JZ av 1979 års modell i orginalutförande (jaja jag bytte ut skärmar och sidokåpa mot i mitt tycke snyggare delar)

Tyckte dock snart att det inte gick tillräckligt snabbt med orginalgrejorna och bestämde mig för att inhandla en till. Jag köpte en Z50J1-ram och byggde en ny som regbesiktades 2005. Motorn på denna hojen var en Lifan 125 köpt av MB-import (för övrigt levererad av Josun) och den gick som attan.

Denna hojen har sedan utvecklats i många steg. Jag byggde om den i Street Fighter-anda och den har sett många olika motoralternativ. Just nu sitter en Lifan 150cc motor på och den är jag förbaskat nöjd med.
Först med 140cc på:

Nu med 150cc, 26mm förgasare, Outer rotor kit, Daytona Scrambler Up Pipe, 10" fälgar med 130/70 Sava däck fram och bak, 16/28 drevning, Takegawa dubbelmätare, skivbroms fram och bak, Twin headlights, Yss gasdämpare bak, oljekyl, R-Design Seat, +10 sving med excentrisk kedjesträckning mm. :

Jag och Mats har dealat lite och är överens om att en TeflonTopp måste på denna hojen.

Där hade väl dom flesta varit nöjda. Icke sa nicke!
Jag högg som en kobra när en gammal stelbenare las ut på blocket, och några dagar senare var jag stolt ägare till en Z50A K2 från 1971. Så här såg den ut när jag köpte den.

Sen har mkt hänt. Skivbroms fram och bak, 140cc motor med 26mm förgasare, hydraulisk framgaffel, NHRC överliggande pipa med kolfiberljuddämpare (custom-svetsad pipa av Vrålis), och en ny liten söt packväska.

Och JA jag har rengjort däcken sen korten togs

Min lille pojk älskar att åka med på hojarna men problemet är ju att monkeybiken är lite liten för det ändamålet, så jag införskaffade en Dax för ett år sedan. Så här såg den ut när jag köpte den:

Lite förändringar sedan dess.....

Den har Lifan 150cc, portad topp, Keihin 28mm FCR sidedraft, Outer rotorkit, Faddybike Twin exhaust, USD-gafflar fram, Skivbroms fram och bak, G'Craft Fälgar, 145 bredd på bakdäcket, Custom Seat a la Dax.be, Gazi-dämpare osv.
I veckan påbörjades ett nytt projekt och jag kommer snart att lägga ut en tråd om det bygget med.
Jag och Vrålapan har idagarna bestämt att våldgästa Mats i mellandagarna och då tar vi med Daxen och Vrålis kompressormatade monk. Skulle vara kul med en bänkning.
Väl mött i djungeln
Zfifty - Mikael - Site Admin Monkeybiker.net