Kompressionsökning B230FK E85

Diskussioner för erfaret folk
760T
För lite laddtryck

Kompressionsökning B230FK E85

Inlägg av 760T »

Jag ska plana en 530 topp för att få upp kompressionen i min B230FK på etanol. Alternativt en 531 topp men det lutar starkt åt 530 toppen då jag inte är ute efter någon effektökning i första hand. Dessutom blir ju kompressionen lägre med 531.

Först av allt, vad är det för komp på B230FK?

Hur mycket bör jag plana?

Hur mycket KAN jag plana utan att ventilerna går av som träd i stormen Gudrun?
Eller rättare sagt, vad sätter gränsen för hur mycket man kan plana? Ventilsallad eller helt enkelt för högt komp för att motorn ska fungera som den ska?

Någon laddtryck är inte att tala om (0.3 bar)

:?:
Erik Gustavsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Erik Gustavsson »

kompressionen ligger på 8,7:1 i en b230fk
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

för bara 0.3 bar med e85 så kan du lätt dra av 2mm :thumbright:
men smartare låter ju att kanske nöjja dej med å plana tex 1mm å sen chippa å höjja laddet till kanske 0.5 lr så... då får dfu både bättre bränslekonomi och mer effekt/vrid

har testat at köra på std botten sugmotorer dvs typ10:1-12.1 i komp å uppåt kilot i ladd,
det som händer är med mer komp så går det åt mer sås på ladd för å kyla förbränningen, så ökar man både ladd och komp så sticker bränsleförbrukningen i höjden i samma takt som effekt/vrid
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

gör om förbränningsutrymmet för snabbare förbränning och bättre utformning så du slipper gå ner i tändning, då blir det inte den motorn du vill.
Det är en seg flamfront i en sådan motor och det medgör att tändningen bör vara relativt hög för att få fyr på soppan och kunna utnyttja dess egenskaper.

Höjer du kompet rakt av så kan problemet bli att den börjar spika och boxen sänker tändningen så tappar du effekt och effektivitet på motorn..

En bränsle effektiv 8v vet jag inte hur man skall lyckas med, men man kan lägga upp kolvarna lite över blocket så att squischen blir bättre.
en lätt putsning i insug och avgas med ett lite finare avgasrör.
Sen kan man laborera med kammar, typ av spridare mm

:wink: Sen kan man bygga om den till skicktad förbränning, direktinsprutad med variabelt kompförhållande hehe, inte så lät...
Låg roterande massa med få friktionsförluster. :thumbright:

Det är inte lätt med en volvo, tror faktiskt dom lyckats ganska bra själva.
En 740/940 i början på 90 går ju faktiskt skapligt billigt.
Runt 0,8/mil långkörning medans den nyare ltt går halvdyrt tycker jag.
Kan bero på att det sitter turbo på den som ställer till det med gas benet.

Men det man kan göra är att optimera tändkurvan för bränslet man åker på (vilket den faktiskt redan gör själv, men inte så bra)

Inga direkta bra tips, dom har ju kört motorn i nästan 30 år med samma förbränningsutrymme och delar, hade det funkat skit från början tror jag faktisk dom hade gjort om det.
Men dom gjorde ett försök att ta över marknaden med 16v toppen men den fick så dåligt ryckte att ingen köpte den nästan.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

viking chips eco trim, kkk27(mycket mindre avgasmottrykk en orginala skiten). stort ekstraktor grenrør. større intercooler och kg02t(?) kam. så var det inga som helst problem at kjøra på 0.7 (och under hvis man inte åkte fortare en 80), på E85 så gikk det med 0.8 på milen men det var med lite gasande på motorvegen. Hadde LMM på tryksiden och stengt av tomgangs regulatoren. bilen gikk skit billigt. mins at man kanskje hadde höyat tendingen med 3 grader ochså, men mins inte om det var då.
Bilen gikk på 0.8 i ladtrykk.
Tjeien bytade just från en FK snurra til en lite større T3 och den bilen brukar liten mindre soppa nå..
Rett utveksling i axeln har ochså en del på förbrukningen på 940, kjørde med 4.10 en stund och det var inte billigt at åka långt på motorvegen då. ( 4000rpm )
760T
För lite laddtryck

Inlägg av 760T »

I och med att B230FK har lägre kompression än tex B230F som är en sugmotor borde jag ju kunna plana tills jag får alla fall liknande kompression som på just B230F?
Jag hade från början tänkt mig en planing på runt 3mm . Med E85 borde den väl klara en hel del innan spik?

Angående kam så står valet mellan original T eller en M just för bottenvridet. Så några höga lyft blir det inte.
olavxxx
Lite mer laddtryck

Inlägg av olavxxx »

hei,
I usa er det veldig vanlig med +t, dvs.. de tar en helt standard b230f og monterer på turbokit fra FT/FK.

Det gjør de da selvsagt med ECU og EZK (tenningshjerne), samt da turbo dyser, m.m.

Husk du må ha 42% større dyser ca. for å kjøre E85 på tilsvarende effekt, som du gjorde på vanlig bensin.

Ellers, kjører vi damen min sin B230F på E85 med +3 på EZK (pin 18 + pin 19 + pin 20), da på org b230ft dyser (spridare).

Dette fungerer fint.. Hun har jo org. kamaksel nå, M kam.
Jeg har dog., kjøpt inn ny 530 topp, som har T-kam i (530 fra b230fk), men jeg skal skru ut T kam og skru inn A-kam (for mer livlig motor).

Reseptet blir sånn sett:
B230F 1989 blokk + 1995 b230ft topp (530) m. A-Kam + 13C turbo og 90+ mani fra b230FT. ECU og EZK fra B230FT m +3 på EZK.

Vi må jo da også oppgradere dysestr til minst 480cc. Tror 500cc blir det vi skrur på..

Effektmål er bare 200hk ca.. litt under 1 bar tror jeg det skal gå fint på.
Med tiden blir det vel kanskje bedre turbo, m.m.
Skriv svar