kam val ?? nån som har nått bra tipps

Diskussioner för erfaret folk
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

kam val ?? nån som har nått bra tipps

Inlägg av sidenmark »

hej är det nån som kan hjälpa till med lite tipps på vad för kam jag ska välja ??

har en bmw med m30 motorn som bromsades hos ppf här i sommras
809 hk på driven 0ch 933 nm

kamen jag körde var

M30 Z55 turbo
Turbo kamaxel. 284 grader. 11.2 mm lyft och 113 graders lobseparation.

så är det nån som har nått bra tipps på vad som kan vara optimalt ??

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

du lär få beskriva bra mycket mer än så om du ska få nån hjälp :wink: :doh:
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo

Inlägg av johan johansson »

räcker inte det :shock:

beror ju på vad man ska ha bilen till
volvo pv 53 16v
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

optimalt för vad==??? vad vill man uppnå för skillnad?? hur beter sej motorn med nuvarande kam??
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

lite broms papper med samma kam men olika turbos
585hk är med en hx50 63mm in med 22 avgashus
809hk är med 75mm borgwarner med 1,32 avgashus

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge001.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge002.jpg[/img][/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

knotan skrev:optimalt för vad==??? vad vill man uppnå för skillnad?? hur beter sej motorn med nuvarande kam??
hej bilen används till lite lek o strippen , kamen jag körde gick fint med bra tomgång o det , men skulle vilja testa o se om det skulle göra nån skillnad o byta kam , eller nån annan som testat annan kam ??

har kört med varvstopp som mest på 7200 men kommer nog köra max 7500 om det funkar bra med nya vipporna ,

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
///Peter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jan 10, 2008 1:50 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av ///Peter »

Hello M30-broder

Har samma funderingar som du! Här är min tråd :)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446

Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)

EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och peter högdhal har custom beställt en riktig rökar-kam till M10, det skulle nog gå att beställa nå liknande till M30 också (visst är det den förlängda versionen av M10? jag blandar ihop alla bmw benämningar :doh: )

här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105

den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

///Peter skrev:Hello M30-broder

Har samma funderingar som du! Här är min tråd :)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446

Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)

EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.
tjenare så du är sugen på o byta du med :) skulle va kul o se skillnaden med ny kam , vad kör du för kam i din nu ???

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

Jens Gustavsson skrev:jag och peter högdhal har custom beställt en riktig rökar-kam till M10, det skulle nog gå att beställa nå liknande till M30 också (visst är det den förlängda versionen av M10? jag blandar ihop alla bmw benämningar :doh: )

här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105

den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se
hej ska bli kul o se hur den funkar för er , men om man vill ha en kam som inte är allt för special att få monterad , vad skulle man kunna tänka sig då ???

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

börja med att kolla vad din gamla kam hadde för värden.

det är väll en enem kam?


ring han och kolla vad det är för dur vid ventilspel sen vid tex 1.27mm och hur han mätt detta då har vi nått att utgå efter.

kolla in catcams sida och hur det mätt kammen sen fråga efter samma siffror på din enem kam då är det lättare att ga vidare i funderigarna.
headflow
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 29, 2008 12:06 am

Effektkurvorna.

Inlägg av headflow »

Intressanta kurvor, varför skär vridmoment och effekt varandra vid 6200rpm.....

Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm

Hk = Rpm / 7162 * Vrid.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Effektkurvorna.

Inlägg av norrback »

headflow skrev:Intressanta kurvor, varför skär vridmoment och effekt varandra vid 6200rpm.....

Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm

Hk = Rpm / 7162 * Vrid.
beror inte det bara på hur skalorna är skalade i diagrammet?


/Andre'
power
///Peter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jan 10, 2008 1:50 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av ///Peter »

-Robban Sidenmark

Åker Dr Schrick 284/280/110 10,9mm 10,8mm mao en rätt vanlig Schrick sugkam och det funkar väldigt bra men tror man kan vinna mkt med ännu vassare. Har du några ideer eller får nått tips så hör av dig!
[/quote]
Senast redigerad av ///Peter den ons nov 05, 2008 5:07 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sakt var alla mäter på olika sätt så det är svårt att gämföra

står mer här mest volvo snack men samma problem http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
Skriv svar