kam val ?? nån som har nått bra tipps

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

När ni specar lyft är det kamlyft eller ventilyft? Jag anta ventillyft fast vid vilket spelmätt? motorsport kammen bmw använde har "bara" 9.6mm kamlyft fast med vippnas utväxling kan ni räkna vad det blir :)

Jag är inne på lite mindre loobsseparation och mer duration än denna enem slipade Z55 kam, denna z55 är bra om man kör små raceturbos inte om man vill ha lite större turbin och effekt :)
///Peter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jan 10, 2008 1:50 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av ///Peter »

- Jens

Ja hur man mäter är ju ett ständigt återkommande problem. Min kam har ventillyft på 10,9/10,8mm vid ett kamlyft på 8,7/8,6mm ger lite ledtrådar kanske, annars så specar Schrick hur dom mäter upp sina kammar här:

http://www.avl-schrick.com/dat/MK/AVL_S ... 2008_E.pdf


- Robban

Exakt samma taktik hade jag tänkt mig mindre lob och mer duration, vi får se hur det funkar eller om det bara spökar.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

min nya motor skall få en liknande kam som jag hade i min första motor 302-294 grader men med mer lyft, ventillyft 11.75mm-11.20mm med 0.25mm spel. Men nu till den svåra nöten den gamla hade 112 grader i peak angle. ska man ändra på det? har funderat på lite högre närmare 120grader för mindre lyft vid tdc och mer städad gång då bilen ska till jpbbet o hem varje dag :lol: eller e man helt fel ute då? (har sneglat en del på catcams nya turbokam till m10 :hihi:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

robban skrev:När ni specar lyft är det kamlyft eller ventilyft? Jag anta ventillyft fast vid vilket spelmätt? motorsport kammen bmw använde har "bara" 9.6mm kamlyft fast med vippnas utväxling kan ni räkna vad det blir :)

Jag är inne på lite mindre loobsseparation och mer duration än denna enem slipade Z55 kam, denna z55 är bra om man kör små raceturbos inte om man vill ha lite större turbin och effekt :)
hej hur mycket mindre lobbssepration tror du på skulle bli bra , mot dom 113 jag har idag om jag skulle gå upp på 300 i dur ???

11,2 i Ventillyft angivet vid 0-spel.

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Skriv svar