Lenko Larven (Mera skräck än vrede)

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Lenko Larven (Mera skräck än vrede)

Inlägg av Galant turbo »

Man är ju som alltid fascinerad av lite udda konstruktioner och nytänkande. Sen att man är fostrad av en far som alltid ansett Larven överlägsen allt vad "moderniteter" som skotrar heter har väl satt sina spår...

Farsan körde larv då det begav sej och är nära vän med den otroligt fyndige skaparen av monstret (Lennart Nilsson), han höll även i förarutbildningar med kurser i körteknik. Men jag är ju inte så övertygad om förträffligheten och överlägsenheten, men jag är helt såld på "Stig Helmer-känslan" och körglädjen!

Har aldrig kört något som framkallat liknande underhållningsvärde både för mej och för alla som råkat se framfarten. Jag har heller aldrig framfört något fordon som har sämre driftsäkerhet -alla kategorier! För att köra en timme så har det varit utan överdrift tio timmars skruvande. Otroligt imponerande då det inte finns något som kan gå sönder i dessa simpla saker...

Jag har ägt en i runt 10 år och innan det brukade jag låna uppfinnarens sons maskin för att åka en sväng varje år med farsan. Vart ju till att laga den både före och efter trots att den var en av de senaste årsmodellerna.

För er som inte har en aning om vad detta är för monster kan jag kort förklara konceptet. Det är en kropp byggd i "flygplansaluminum" :-) som är popnitad och limmad. Ett stumt styre att hålla i sej i sen styr man med skidor man har på fötterna. Bäst funkar liknande slalomskidor med råttfällebindningar. Det fanns ju så klart "orginalskidor" med larvenlogga på och allt. Gissa vad som händer om man korsar skidspetsarna i landningen?
Bild
Observera trädtoppen man ser nere i hörnet, skräcken i blicken är befogad!

Jag kommer att fortsätta att berätta lite om hur orginalmaskinen ser ut och hur min ser ut och kommer att se ut. Några funderingar så fråga gärna då jag är ganska insatt i dessa maskiner och dess historia!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

En en kompis kompis kör larven när de åker till fjällen, han har dock alltid med sig 3st maskiner + reservdelar ifall (eller snarare när) nått går sönder.

Framkomligheten är dock grym, han kör i cirklar runt de moderna maskinerna när de grävt ner sig. Ligger och marschar 40km/h+ på led, och det räcker ju när man mest är ute efter att köra offpist :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Som sagt, driftsäkerheten är ett skämt, imponerande med tanke på hur många delar det är :shock:

Man får in den i skuffen på en PV om man vill:
Bild
Annars tar man den på taket (Lennart själv som slänger upp den):
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

De första modellerna var utrustade med en tragisk Husqvarna motor i motorsågsstorlek, inget vidare med andra ord. Sen monterades en hysterisk Valmet-motor på runt 12Hk, då vart det åka av :lol: De sista årsmodellerna vart utrustad med en egen-konstuerad/tillverkad motor det vill säga en Lenkomotor! Konstruktören av Larven (Lennart Nilsson) ritade denna motor själv efter eget huvud och vart enligt utsago lite utdömd vad det gäller proportioner på kanaler, cylindervolym och dylikt, men han stog på sej.

Hans vision var att motorn skulle uppföra sig som en 4-taktare med avseende på vridmomentskurvan. Hög effekt på höga varv var inte så viktigt som det var att ha ett högt vridmoment över ett större varvtalsregister. Skeptikerna till trots så lyckades han mycket bra med det. Motorn gav ett mycket bra effektregister över det varvtalsområde som fanns och det var variatorn anpassad för.
Bild
Bild
Motordesignen i sig får man säga var suverän! Motorn presterade precis det han tänkt sej, tyvärr var produktionen av delarna inte av den kaliber som en lyxkryssare av denna kaliber krävde. Vid monteringen av motorerna var det så illa att bitarna knappt passade med varandra, man fick sortera upp delarna efter toleranser och sen sätta ihop motorerna så att dom överhuvudtaget gick att få ihop. Men trots detta så var motorerna i sej riktigt bra! Användes även för drivning av transportabla vattenpumpar av brandkåren och försvaret bl. a.

Men effekten då? Det är väl frågan om man kan tala om effekt, har hört lite olika men 14hk gav den säkert med skapligt rätt toleranser :-) Men, det fanns ett trimalternativ! En effektpipa av väldigt säreget slag. Vet inte alls hur eller om det var någon vetenskaplig beräkning bakom detta men det gav några få hästkrafter extra, varenda hästkraft känns ju när maskinen väger runt 75kg tom.
Det intressanta är utformningen. Effektsystemet är utformat som ett mänskligt öra, fast baklänges! (Se bild) Är även expansionskammare som inte syns på bilden. Örat är ju gjort för att förstärka ljud utan större förluster så okej. Hur mycket vetenskap det ligger bakom det lyckade resultatet kan man ju diskutera men faktum är att det fungerade. Jag har ett på min och det ger mer effekt än orginalsystemet utan tvekan.
Bild
Bild
Bild



Är förövrigt in maskin på bilden på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Larven
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

om du får in skidorna under mattan i fart, hur lång blir du då ? :hihi:
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
pejon
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tis aug 30, 2005 11:24 am
Ort: Bygdeå
Kontakt:

Inlägg av pejon »

Ni måste bara lyssna på låten.
http://www.larvenklubben.se/index.php?o ... &Itemid=54

:dance2: pejon
Peter Jonsson
Tacka vet jag sug!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

inkognito skrev:om du får in skidorna under mattan i fart, hur lång blir du då ? :hihi:
Ha ha! Det va min första tanke också!
För en som kommer från Sveriges framsida, Västkusten och knappt har sett en skoter annat än på bild, så ser ju detta "styrsystem" med skidor på fötterna pontensielt dödligt ut :lol:

Har du byggt om din maskin något?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Självklart har man ju provat att korsa skidspetsarna i 50km/h och kört över dom :shock: Det är faktiskt inte värre än att korsa skidorna när man åker slalom, man står på näsan och Larven far rakt fram. Blir inte så att tårna pekar bakåt eller så som man ju kan tänka sej :-) Men man kan alltid skrämma folk lite med det och så verkar man ju lite coolare och oräddare själv :-)

Är man en jävel på att åka skidor så har man lättare att lära sej att köra Larven för det är som dom sa i reklamen: Motoriserad skidåkning!

Min hade Valmetmotor när den var ny men nu har den en portad Lenkomotor med trimpipan. Men det duger ju så klart inte, tänkte att det här ska bli lite av en projekttråd om ombyggnad och installation av ny motor, -bigblock hehe. Blir ganska mycket ombyggnad och minst 3-dubbla effekten mot Lenkomotorn.
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Ja det låter ju helt störtskönt :lol:
Kommer ju bli hur tufft som helst med mer effekt!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Blir det dubbelturbo på den här besten också? ;)

Jag har aldrig sett en larven i verkliga livet. hur stor motor kan man få plats med rent utrymmesmässigt? vad sitter det för variatorer? går dessa att byta ut mot andra doningar?
Håller mattan för en fördubbling av effekten? =)

Skitcoolt projekt för övrigt! :thumbright:

//Robert
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

mattan är väl bara 3 balataremmar med fastnitade u-järn. är väl bland det stadigare på en larv? :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

mitt ha-begär ökar hela tiden när jag ser den :P.

Jag har en gammal Amf Delta långselare som är ombyggd just där. i Långsele. Racklar som attans och jag är så trött på att skruva i den.

Det går dock att köra overkligt fort efter jättekurviga leder med den. Påminner lite om att köra en tung cykel. Bara luta sig järnet i kurvan och ge fullt. Dock bör man inte prova detta utan att luta sig då det nästan är svårt att hålla balansen på den när den står stilla på plan mark =)

Det är en kultmaskin det med, men den är inte alls lika frän som en larven =). Ska se om jag kan bifoga nån bild.

Bild

Mvh //Robert
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

Jag hittade en bild för några år sen på någon bildtävling.
Om ägaren skulle se detta och vill att jag tar bort så gör jag givetvis de :thumbright:

Bild
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Rocken´n roll
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

måste bara länka larven-låten för er som missat den! vi lyssnar på den varje dag i fikarummet på jobbet :hihi:
http://www.larvenklubben.se/audio/larvenlaten.wav
lalalalalala larven..
E21 Turbo
Min bil!
Skriv svar