nikkos 244, svårjusterade förgasare...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
kojima
Lite mer laddtryck

Inlägg av kojima »

är ventilen större "passar" den inte till sätet och rider därför där den gör nu, du kan absolut inte köra med det utan att modda toppen, Har du en slipad orginalventil till toppen? prova isåfall att snurra runt den på sätet så kommer du se skillnaden. Tänkte göra en ritning men hittar inget program att rita i på den här satans apple datan :(
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

orginalventil som har suttit där sedan innan, har bara slipat ventilerna 44.5 grader, inget mer. Är det en fräsning som måste göras för att det ska bli rätt?
kojima
Lite mer laddtryck

Inlägg av kojima »

verkar så om du är säker på att du slipat rätt vinkel på ventilen? om du tänker såhär, om du har ett säte på 45° och du hade en ventil på 46° så är ventilen brantare och skulle därför rida långt ner på anläggningsyttan (på ventilen). om ventilen är 44,5 (flakare vinkel) så rider den högt upp om allt står rätt till.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Måste ha ställt vinkeln fel då, hade väldigt bråttom så jag la nog graderna vid fel ställe.

Tackar för hjälpen, uppskattas!
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Verkar som om skolans ventilslip inte heller hade helt rak slipskiva :thumbdown: Så jag har köpt mig en egen, Van Dorn ventilslip, det är bara att ni hör av er om ni ska ha några ventiler slipade :hihi:

Fick ett paket idag, extraktorgrenrör och ställbart kamdrev.

/Niklas
Senast redigerad av NikkO den fre jun 19, 2009 12:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Har inte gjort nått på bilen på länge då det är så j**** kallt ute när man inte har plats i nått garage för bilen... Men då har jag tid för småjobb i garaget istället

Det jag har ägnat mig åt nu är en översyn av en ventilslipmaskin och så har jag portat en 530-topp åt en polare, som ska sitta på en b230f med extraktor och vx3-kam.
Här är några bilder på toppen när den är färdig, gärna synpunkter (det som är bra och dåligt) på hur jag portat!

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Hur går det med sugmotorn här då :) :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Har inte gjort ett dugg faktiskt... :doh: Köpte en ny cross så där har alla pengar hamnat nu istället, hoppas på att få ihop motorn nu i sommar.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

trevligt bygge :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Tack tack :)
Väckte bilen ur sin vinterdvala i helgen, går ju ganska slött men motorn är också orginal förutom förgasarna... Den ryter i alla fall :hihi:
http://www.youtube.com/watch?v=ja_iMP1IKvs

Just nu funderar jag på kamaxel, och köra med std-tryckare eller fullradie osv osv... :roll:
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Idag har det hänt grejer, kamaxel och bbl är på ingång. Hoppas på provkörning med "nya" toppen om en månad.

Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Fick iaf något gjort idag, tar sin tid då man måste vänta på att epoxyt ska härda...
Funderar på om man ska lämna den på flödestest när den är klar, skulle vara kul o se om man har misslyckats helt och hållet ;)

Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Har handlat bredbandslambda och kamaxel, snart är toppen färdig och då ska den bara planas och monteras ihop.

Plastat och portat lite idag, fyf*n va svårt att få epoxyt där man vill ha det, hur? :evil:

Bild
Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

ser bra ut :)

klart du ska flöda den.. det är alltid kul att se hur kanalen fungerar och beeter sig :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Tackar :)
Blir antagligen att kosta på flödning av en kanal så jag vet om jag ska lägga ner allt som har med portning att göra. :scratch:
Antar att man flödar med insug monterat? För det är ju så det är när man väl kör med motorn...?
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Skriv svar