Dom 2 små sprickorna var så här stora när man plockade bort ringarna å pillade lite lätt med skruvmejseln... kollar man nog ser man brottytorna till vänster de var de enda som höll ihop den delen av ringlandet..
Jo å tack gode gud för deTommy Luhr skrev:helt sjukt att motorn inte rasade
De där är vanligare än man tror.Xuri skrev:Detta är samma kolv som är med i inlägg nr 1...
Dom 2 små sprickorna var så här stora när man plockade bort ringarna å pillade lite lätt med skruvmejseln... kollar man nog ser man brottytorna till vänster de var de enda som höll ihop den delen av ringlandet..
Polarn körde ET kolvar vad jag vet å min flisa var liten jämnfört med hans :SEklundTPR skrev:De där är vanligare än man tror.Xuri skrev:Detta är samma kolv som är med i inlägg nr 1...
Jag har kört 8v med ca 450-500hk för ett par år sen.
Det där hände mig 6-7 gånger![]()
Vi körde med lurar och lyssnade efter spik.. inga hörbara.
Testade med att sänka tändning=problemet kvarstod.
Trodde att det är högvarvsspikningar som man inte kan höra, men problemet kvarstod..
Vi justerade ring-gap= bättre, men samma problem..
Sen henade vi blocket så det blev ordentligt med spel, kommer inte ihåg hur mycket, men betydligt mer än org.
körde på 0,7 ring gap..
Sen fungerade det..trodde vi, körde utan problem ett år men det gick sönder igen..
=känsliga kolvar samt ej driftsäkra över 300hk.
Däremot då vi böt till 230ET kolvar så försvann problemet, de är lite tunnare i kjolarna och verkar vara bättre.
Men å andra sidan så kanske det rasat nu då jag inte har kvar maskinen..
Jag såg aldrig några skador i cylinderloppen föressten..
Mvh Rikard
årsmodell 90 var det vi anv.. är det ET block eller FT block?Xuri skrev: Polarn körde ET kolvar vad jag vet å min flisa var liten jämnfört med hans :S
EklundTPR skrev:årsmodell 90 var det vi anv.. är det ET block eller FT block?Xuri skrev: Polarn körde ET kolvar vad jag vet å min flisa var liten jämnfört med hans :S
kommer inte ihåg.
Och om kolven spruckit mitt över så lovar jag att han hade ett helt annat problem än vad du har, det e ju bara ringlandet du har problem med..
Jag har aldrig sett en kolv som spricker rakt av utan att det finns ett svar som tex kolvbult krokig.
/R