Bildfråga te experterna angående kolvproblem 230FK...update*

Diskussioner för erfaret folk
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Bild Detta är samma kolv som är med i inlägg nr 1...

Dom 2 små sprickorna var så här stora när man plockade bort ringarna å pillade lite lätt med skruvmejseln... kollar man nog ser man brottytorna till vänster de var de enda som höll ihop den delen av ringlandet..
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Bild

Brott-ytorna...

så kan de se ut efter lite spik... har ni dåligt komp så kan ju detta vara orsaken... vill dela med mig av min "erfarenhet" bara :(

Vill dock inte veta storleken på den biten från den andra kolven med 3 sprickor i...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

helt sjukt att motorn inte rasade
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Tommy Luhr skrev:helt sjukt att motorn inte rasade
Jo å tack gode gud för de :)
Nu ligger bättre begagnade kolvar ( nyskick) i garaget å nya ringar så nu ska de skruvas ihop igen...

Polarns kolv har jag för mig var i 2 delar när han lossade den å han hade också klarat sig utan totalt motorhaveri...

men nu ska allt trippelkollas över för å försöka ta reda på vad som har (börjat ?) strula...turbon e nyrenoverad med rediga 360 lager också å nya tätningar så mer olja ska väl inte i den hoppas jag om nu detta var de sista som utlöste spik...

får väl återkomma med bilder när jag vet hur den kolven som såg värst ut e kontrollerad...
Användarvisningsbild
EklundTPR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 17, 2007 11:08 pm
Ort: Åland/Stockholm

Inlägg av EklundTPR »

Xuri skrev:Bild Detta är samma kolv som är med i inlägg nr 1...

Dom 2 små sprickorna var så här stora när man plockade bort ringarna å pillade lite lätt med skruvmejseln... kollar man nog ser man brottytorna till vänster de var de enda som höll ihop den delen av ringlandet..
De där är vanligare än man tror.
Jag har kört 8v med ca 450-500hk för ett par år sen.
Det där hände mig 6-7 gånger :thumbdown:
Vi körde med lurar och lyssnade efter spik.. inga hörbara.
Testade med att sänka tändning=problemet kvarstod.
Trodde att det är högvarvsspikningar som man inte kan höra, men problemet kvarstod..
Vi justerade ring-gap= bättre, men samma problem..
Sen henade vi blocket så det blev ordentligt med spel, kommer inte ihåg hur mycket, men betydligt mer än org.
körde på 0,7 ring gap..
Sen fungerade det..trodde vi, körde utan problem ett år men det gick sönder igen..
=känsliga kolvar samt ej driftsäkra över 300hk.
Däremot då vi böt till 230ET kolvar så försvann problemet, de är lite tunnare i kjolarna och verkar vara bättre.
Men å andra sidan så kanske det rasat nu då jag inte har kvar maskinen..
Jag såg aldrig några skador i cylinderloppen föressten..

Mvh Rikard
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

EklundTPR skrev:
Xuri skrev:Bild Detta är samma kolv som är med i inlägg nr 1...

Dom 2 små sprickorna var så här stora när man plockade bort ringarna å pillade lite lätt med skruvmejseln... kollar man nog ser man brottytorna till vänster de var de enda som höll ihop den delen av ringlandet..
De där är vanligare än man tror.
Jag har kört 8v med ca 450-500hk för ett par år sen.
Det där hände mig 6-7 gånger :thumbdown:
Vi körde med lurar och lyssnade efter spik.. inga hörbara.
Testade med att sänka tändning=problemet kvarstod.
Trodde att det är högvarvsspikningar som man inte kan höra, men problemet kvarstod..
Vi justerade ring-gap= bättre, men samma problem..
Sen henade vi blocket så det blev ordentligt med spel, kommer inte ihåg hur mycket, men betydligt mer än org.
körde på 0,7 ring gap..
Sen fungerade det..trodde vi, körde utan problem ett år men det gick sönder igen..
=känsliga kolvar samt ej driftsäkra över 300hk.
Däremot då vi böt till 230ET kolvar så försvann problemet, de är lite tunnare i kjolarna och verkar vara bättre.
Men å andra sidan så kanske det rasat nu då jag inte har kvar maskinen..
Jag såg aldrig några skador i cylinderloppen föressten..

Mvh Rikard
Polarn körde ET kolvar vad jag vet å min flisa var liten jämnfört med hans :S
Användarvisningsbild
EklundTPR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 17, 2007 11:08 pm
Ort: Åland/Stockholm

Inlägg av EklundTPR »

Xuri skrev: Polarn körde ET kolvar vad jag vet å min flisa var liten jämnfört med hans :S
årsmodell 90 var det vi anv.. är det ET block eller FT block?
kommer inte ihåg.
Och om kolven spruckit mitt över så lovar jag att han hade ett helt annat problem än vad du har, det e ju bara ringlandet du har problem med..
Jag har aldrig sett en kolv som spricker rakt av utan att det finns ett svar som tex kolvbult krokig.

/R
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

EklundTPR skrev:
Xuri skrev: Polarn körde ET kolvar vad jag vet å min flisa var liten jämnfört med hans :S
årsmodell 90 var det vi anv.. är det ET block eller FT block?
kommer inte ihåg.
Och om kolven spruckit mitt över så lovar jag att han hade ett helt annat problem än vad du har, det e ju bara ringlandet du har problem med..
Jag har aldrig sett en kolv som spricker rakt av utan att det finns ett svar som tex kolvbult krokig.

/R
Bild

Polarns kolv..orginal ET maskin...samma problem som mig

min var ju i alla fall vässad...FK 97:a
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Det måste fan vara högvarvsspikningar..

kikar du på ringarna så ser du att kanten är bortfräten.
NBR
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Precis sådär spikade jag sönder flera b21 kolvar i en turbo-b20.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

lånar tråden* lite gran då.

ja har dom smidda kolvarna i min b23et maskin, har dom samma problem som de man visar i denna tråd?

jag hade tänkt komma upp i runt 400 pollar i den.
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

dom smidda b23et kolvarna klarar rätt mkt, jag körde då med ca 650hk med såna.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

aahaa ookey, men då borde ja klara 400 ganska bra så länge ja ba håller koll på tändning å soppan. :thumbright:
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Precis sådär såg en kolv ut på våran B21ET efter pajad toppackning på strippen. Troligtvis var det spikning som dödat både packningen och kolven. Loggarna visar att lambda var ok. På gatan inget problem. Teorin är att tempen stiger under 402 metrarna och spikningarna infinner sig ungefär då treans växel är i. Även loggen visar att tempen stiger, detta sker under varje repa. Hörde dock inga spikningar, men det är svårt att lyssna med hjälm på huvudet och adrenalin i blodet.
Skriv svar