Mja, det är bara det personliga under elimineringen som justeras då.
SBF's regelbok skriver såhär om indexet:
DR 4.6 Competition Index Control (CIC)
I avsikt att få så rättvisa index som möjligt i Competition Eliminator tillämpas CIC.
Alla tävlande som i eliminering (inte i kvalificering eller tidsträning) kör 0,50 sek. eller mera
under sitt index, får sitt personliga index justerat nedåt med den tid som överstiger 0,50 sek.
under index i följande rundor av elimineringen.
När någon tävlande i eliminering kör 0,610 sek. eller mera under sitt klassindex kommer
klassens index att sänkas enl. följande:
Körning under index med: (sekunder) Sänkning av index med: (sekunder)
0,610 - 0,619 0,01
0,620 - 0,629 0,02
0,630 - 0,639 0,03
0,640 - 0,649 0,04
0,650 - 0,659 0,05
0,660 - 0,669 0,06
0,670 - 0,679 0,07
0,680 - 0,689 0,08
0,690 - 0,699 0,09
o.s.v. o.s.v.
I de fall två bilar i samma klass möts ska det alltid vara ”heads-up”, oavsett tidigare eventuella
personliga indexsänkningar. Eventuella sänkningar av klassindex under tävling ska av
arrangören rapporteras till Dragracing Utskottets utsedda CIC-administratör senast första
vardag efter tävling på blankett ”Competition Index Control Rapport” som finns att hämta
på SBF:s hemsida. Eventuell sänkning av klassindex träder i kraft till nästa tävling.
Ändringar i index publiceras på SBF:s hemsida.
Så om man gasar på mer än 0.61s under eliminering så sänks hela klassens till dina medtävlandes stora glädje
Under kval så kan man mig veterligen inte orsaka nån indexbombning, och det är oftast där
man ser det gå riktigt långt under index också. Ingen vill ju sänka sitt personliga index för
tävlingen mer än nödvändigt för att vinna rundan, inbillar jag mig.
Men jag håller med dig om att Comp känns lite mer genomtänkt jmf ProStreet.
Och man har lite roligare motorkombinationer att kika på.
Adeen med turboladdad volvobanger jmf klassisk stor v8 med gas exempelvis

Båda är på sitt sett intressanta (i mina ögon iaf) och det är kul att se att man kan få till
relativt jämna race mellan kombinationerna.