... motorproblem ...

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

... motorproblem ...

Inlägg av fizz »

Var jue å köpte en Unimog igår ..
Har lite motorproblem, så finns det någon med ideer så mottages de tacksamt!
Motorn går illa när den är kall och genomvarm ... när den är halvljummen och man kör med lite choke går den rätt ok ...
Utan choke går den inte tomgång, även när den är halvvarm.

När den är varm är den väldigt svårstartad, man får snällt vänta tills den kallnat, 10-15 minuter räcker ... Håller man varv så går den, men inte mer, den går ojämt och skjuter när man släpper gasen.

Bensinen är fräsch, och jag har hällt en flaska förgasarrengöring i tanken ...

Jag har väl tre tankar än;
#1: Ånglås. (osannolikt, det borde inte bara kommit "sådär")
#2: Tändningsfel. (tändkablar är säkerligen inte bytta på länge, de är special iom. att de är vattentäta, ska försöka hitta nya tänddelar asap)
#3: Vakumläcka. (alla slangar är ganska dåliga. svårt att kolla med startgas då det inte finns tomgång alls.)

Jaja, passar på å visar lite bilder oxå .. 8)
Bild
Bild
Bild
Bild
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vilken mäktig "bil" ;)
Terrängbestigare kanske är rätt ord.. hmm :-k

Jag fixade idag ett problem på en 142:a där tändningen "vridit sig", så vi vred fördelaren så tändförställningen var rätt. Den hade grundtändläge utan vakum 1500 varv vid ungefär ÖDP, det är inte så optimalt. Den gick knappt att starta och gick inte bra alls och hade eldat upp luftfiltret pga baksmällar. Den gick hur fint som helst efteråt, men vi ska kika om inte fördelaraxelns nockar är slitna och att det är det som orsakat förskjutningen i tändläge (brytarna var bytt förra året). Den kan ju ha vibrerat fel också.

Men innan du börjar leta så är det väl bra om du byter allt som uppenbart är fel. En ventilspelsjustering är väl inte dumt heller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Hm, jag tror att den lider av svår turbobrist. :D
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Laddtryckskonsulten har talat. :twisted:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Alltså så jävla hård bil!

Den vill jag ha! :D
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

med ett std. komp. på 6.5 kan man tycka att den är som gjord för turbo ... :D

med en drivlina som pallar 150 hk inser man att det inte är lönt ...

dessutom finns det lågväxlar... vrid är viktigare, så det kanske hamnar en
300D under huven .. :wink:

tändkablarna ser lite halvätna ut, men är svårfunna ...
fördelarlock kostar $93 ... kul va?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för motor?
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

6-cylindrig 2.2 liters Mercedesmotor .. heter M180 ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

nu har jag provat lite mer ...

bilen gick inge bra imorse, det var iofs 15 minusgrader ...
den startade lätt, men gick kanske 2-3 minuter först,
jag hann köra fram och backa för att vända, sen la den
av. motorn startade varje gång man försökte, men dog
efter 5-10 sekunder. gjorde så 20-30 ggr, för jag tänkte
att den kanske vart på bättre humör när den blev lite varm.
så blev det inte ..

då gav jag upp och tog andra bilen till jobbet ...

nu har jag kollat lite mer ...

nu går bilen om man har choken fullt utdragen, men den upplevs
lite seg, liksom bluddrar, och den skjuter om man gasar/släpper,
inte ofta, men nån gång sådär ...
om man skjuter in choken går den fint på tomgång några sekunder,
kanske 5-10, och dör sedan ... den svarar knappt alls på gasen då,
utan baktänder rejält om man försöker gasa något ...

vart ska jag börja leta? tändning eller bensin?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

kan det vara bränslepumpen?

kolla iaf. så att tändningen står hyffsat också, det är ju lätt gjort liksom.. oftast iaf.
Axel Wall
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

det ska tydligen inte gå att ställa tändningen med vanliga lampa,
alla kablar är stålspunna .. :roll:

jag har väl tänkt köra lite på känsla så länge ...

pumpen, jaa .. kanske? .. kan det kanske vara läckage mellan pumpen
och förgasarna?
Older and YZer ....
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Axel skrev:kan det vara bränslepumpen?

kolla iaf. så att tändningen står hyffsat också, det är ju lätt gjort liksom.. oftast iaf.

kolla också så att bränslefiltret inte är igensatt.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jag har beställt ett konverteringkit till tändningen, repsats till pumpen och ett soppefilter ...

summa: 489 dollar ... :cry:

jaja, det är bara å bita ihop, det är "ban"-träff den 19/3 ...

(dessutom verkar jag ha läckande spjällaxlar på förgasaren .. det verkar komma bensin där .. repsatserna till förgasarna kostar $105 st, jag behöver två st .. bläää)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 374
Blev medlem: ons apr 20, 2005 2:05 pm
Ort: Näsåker

Inlägg av Foffe »

8) aaah grande mercedes 8)
Skriv svar