avgasflänsen slår sej, vad göra??
avgasflänsen slår sej, vad göra??
har problem med att flänsen envisas med att dra sej förbannbat mycket så det börjar läcka lite från 1ans å 6ans cylle efter ett tag,
har haft grenröret dän 3ggr under förra säsongen och slipat av den, men efter ett tag så börjar det läcka igen å man ser att flänsen dragit sej,
grenröret ser ut så här
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... rklart.jpg
finns det nått sätt att komma runt detta problemet??
funderar på om man skulle skära en typ 2 eller 3mm plåt som jag smälter tätt innuti .
men låter den sitta löst runtom så att säga, den plåten borde ju ligga å täta mot packningen bättre när rören börjar dra ut flänsen på sidorna.
en annan ide är att fräsa som ett spår innuti avgaskanalen så kan jag svetsas på en kort rörbit, typ 5-10mm som går in i avgaskanalen??
har haft grenröret dän 3ggr under förra säsongen och slipat av den, men efter ett tag så börjar det läcka igen å man ser att flänsen dragit sej,
grenröret ser ut så här
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... rklart.jpg
finns det nått sätt att komma runt detta problemet??
funderar på om man skulle skära en typ 2 eller 3mm plåt som jag smälter tätt innuti .
men låter den sitta löst runtom så att säga, den plåten borde ju ligga å täta mot packningen bättre när rören börjar dra ut flänsen på sidorna.
en annan ide är att fräsa som ett spår innuti avgaskanalen så kan jag svetsas på en kort rörbit, typ 5-10mm som går in i avgaskanalen??
Flänsen ser onekligen tunn ut.
Jag skulle byta den mot en fläns som är 15mm tjock den slår sig inte.
Men kom ihåg att bygga en jigg så du kan skruva fast grenröret innan du svetsar dit nya flänsen annars slår den sig. Svetsen blir varmare än motorn vettu!!
Jag skulle byta den mot en fläns som är 15mm tjock den slår sig inte.
Men kom ihåg att bygga en jigg så du kan skruva fast grenröret innan du svetsar dit nya flänsen annars slår den sig. Svetsen blir varmare än motorn vettu!!

Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
hade samma problem emd extraktorröret på min 16V, delade det mellan 1-2 och 3-4 så var problemet borta..Finnsebbe skrev:Kanske det skulle hjälpa att kapa flänsen mellan trean och fyran? Nu har du liksom två "styva" punkter, flänsen och kollektorn. När endera av dem vill utvidga sig eller krympa så slår sig flänsen naturligtvis. En delad fläns skulle tillåta lite rörelse.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.