fräsarn Corvette-71 med kompressor
fräsarn Corvette-71 med kompressor
Hej
Har varit inne här och läst emellanåt, klart intressanta diskussioner och byggen så nu lägger jag också upp en projekttråd. Det är nog nästan tre år sedan jag byggde insug mm men det kanske kan vara kul att se ändå.
Bilen är en corvette 71 som jag har haft i 11 år. Har inte gjort något åt det yttre än så den börjar bli lite sliten men det är ju motorer som är roligast.
Började åka med kompressor och trycka genom förgasare för 6-7 år sen. Sedan blev det insprutning, eget insug och större kompressor, sen ett nytt insug igen så nu börjar jag bli riktigt nöjd med motorn.
Tanken är att ha en corvette som ser helt original ut och som går att köra omkring med, men det är ju kul att prova lite på strippen ibland också.
Motor:
Dart little M block
Callies dragonslayer 3.75 vev
Manley H-profil stakar
Wiseco 4.030 kolvar
AFR 195 toppar
Flat tappet hydraulkam
Vortech V7 YSI-trim kompressor, laddar 1.3 bar. Egna fästen, rör och intercooler
Eget insug
Egen kylare
Autronic sm2 insprutning
Autronic 500R med 8 st MSD-spolar waste-fire tändning
1000 cc spridare
Växellåda:
TH 400 Lite förstärkt
A1 converter, stallar ca 2700rpm på bromsarna
Bakvagn:
Original med egna bärarmar, medbringare och camberstag
Utväxling 3.36:1
Dragradialer 275-60-15
Hoppas att den håller
Lägger väl upp lite bilder vartefter
Har varit inne här och läst emellanåt, klart intressanta diskussioner och byggen så nu lägger jag också upp en projekttråd. Det är nog nästan tre år sedan jag byggde insug mm men det kanske kan vara kul att se ändå.
Bilen är en corvette 71 som jag har haft i 11 år. Har inte gjort något åt det yttre än så den börjar bli lite sliten men det är ju motorer som är roligast.
Började åka med kompressor och trycka genom förgasare för 6-7 år sen. Sedan blev det insprutning, eget insug och större kompressor, sen ett nytt insug igen så nu börjar jag bli riktigt nöjd med motorn.
Tanken är att ha en corvette som ser helt original ut och som går att köra omkring med, men det är ju kul att prova lite på strippen ibland också.
Motor:
Dart little M block
Callies dragonslayer 3.75 vev
Manley H-profil stakar
Wiseco 4.030 kolvar
AFR 195 toppar
Flat tappet hydraulkam
Vortech V7 YSI-trim kompressor, laddar 1.3 bar. Egna fästen, rör och intercooler
Eget insug
Egen kylare
Autronic sm2 insprutning
Autronic 500R med 8 st MSD-spolar waste-fire tändning
1000 cc spridare
Växellåda:
TH 400 Lite förstärkt
A1 converter, stallar ca 2700rpm på bromsarna
Bakvagn:
Original med egna bärarmar, medbringare och camberstag
Utväxling 3.36:1
Dragradialer 275-60-15
Hoppas att den håller
Lägger väl upp lite bilder vartefter
Senast redigerad av fräsarn den tor dec 04, 2008 7:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Tack så mycket
Har kört 10.29, 216 km/h som den är, inge däckbyte eller annat fuffens.
Öser på med lite gamla bilder från när jag byggde insuget.
Fräst koniska runners med trattar
Grovkört spjällhus
Börjat svetsa plenum
Inuti
Börjat slipa
Polerat och klart för montering
Fulrails
Färdigt
Har kört 10.29, 216 km/h som den är, inge däckbyte eller annat fuffens.
Öser på med lite gamla bilder från när jag byggde insuget.
Fräst koniska runners med trattar
Grovkört spjällhus
Börjat svetsa plenum
Inuti
Börjat slipa
Polerat och klart för montering
Fulrails
Färdigt
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Helt underbart bygge det här, som inte gör sig rätt på bilderna utan är så mycke bättre!
tror inte jag har sett något som kommer i närheten när det gäller byggkvalité eller näsa för detaljer.
Många tummar upp!!
En bild som rätt bra (sjuuukt svårt att fota då allt blänker så fint )
tror inte jag har sett något som kommer i närheten när det gäller byggkvalité eller näsa för detaljer.
Många tummar upp!!
En bild som rätt bra (sjuuukt svårt att fota då allt blänker så fint )
Senast redigerad av Scrazher den fre dec 05, 2008 5:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Samma härDriddler skrev:Snacka om att ta det hela till en ny nivå. Så proffsigt hantverk så det finns inte
10.29. Ja vad ska man säja, imponerande med en visuellt standard Vette
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836