finns svarta boxar med lös e-prombackeliten skrev:Tommy: Hur ser din tändbox ut? Är det den svarta lilla boxen eller är det en med guldfärgad plast?
För den svarta sitter det nämligen inget löst eprom i och då blir den väldigt svår att programmera om. Guldboxen ska tydligen ha löst minne..
/Jonas
bränna egna chip till LH2.4 funnit en mapp, bild
Moderator: backeliten
242 Turbo
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Verkar vara lite tur om man får en tändbox med löst minne.
Har läst ut en box till nu med nummer: 0 280 000 571 (740 B234F -89)
Den tidigare var 0 280 000 561 (240 B230F -89)
De går att finna på:
http://www.backeliten.net/jetronic/
/Jonas
Har läst ut en box till nu med nummer: 0 280 000 571 (740 B234F -89)
Den tidigare var 0 280 000 561 (240 B230F -89)
De går att finna på:
http://www.backeliten.net/jetronic/
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
bara en fråga.. jag skulle behöva "0 280 000 561 (240 B230F -89)" mappen och importera den i megatune.. går det att konvertera den tändmappen till hex filer som megatune använder? det kanske går att skriva av den eller något sånt. hur ska man göra då?
hoppas jag ingen har något emot att jag lägger in min fråga här istället för att starta en egen tråd.
hoppas jag ingen har något emot att jag lägger in min fråga här istället för att starta en egen tråd.
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Problemet är att originalstyrsystem jobbar med luftmassamätare, medans MS jobbar med insugstrycket som belastningssignal. Det blir således två helt olika sätt att styra motorn och därmed två helt skilda mappar.
De koder jag har läst ur här gäller soppabiten, tändningen är maskprogrammerad så den kan jag tyvärr inte läsa ur.
Om motorn är med allting original, dvs kammar, insug spridare osv så krävs det inte många minuter för att den ska gå med MS. Se till att ha en smalbandare och kör motorn varm, sen är det bara att mappa så den håller lambda 1 igenom hela registret.
Tändningen däremot får man fila lite på, generellt så runt 6k o 100kpa bör du hålla ca 24-27grader med denna motor. Vid normal crusing hastighet bör du ligga nånstans runt 30-33grader. Om du kör som sugis händer det inte så mycket om tändningen inte är hundra, då är det bara att testa o se hur motorn reagerar.
/Jonas
De koder jag har läst ur här gäller soppabiten, tändningen är maskprogrammerad så den kan jag tyvärr inte läsa ur.
Om motorn är med allting original, dvs kammar, insug spridare osv så krävs det inte många minuter för att den ska gå med MS. Se till att ha en smalbandare och kör motorn varm, sen är det bara att mappa så den håller lambda 1 igenom hela registret.
Tändningen däremot får man fila lite på, generellt så runt 6k o 100kpa bör du hålla ca 24-27grader med denna motor. Vid normal crusing hastighet bör du ligga nånstans runt 30-33grader. Om du kör som sugis händer det inte så mycket om tändningen inte är hundra, då är det bara att testa o se hur motorn reagerar.
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
aha, jag trodde det var tändmappar.. VE är som du säger inga problem att få att fungera. jag söker en B230F tändmapp nämligen då min bruksbil behöver bli MS-konverterad.
synd att tändmappen ej gick att utläsa, för det är ju den som är intressantast. jag får leta vidare efter en B230F mapp, försöker komma över en så lika orginalmotorn som möjligt.
(blev lite offtopic här hoppas ingen har något emot det)
synd att tändmappen ej gick att utläsa, för det är ju den som är intressantast. jag får leta vidare efter en B230F mapp, försöker komma över en så lika orginalmotorn som möjligt.
(blev lite offtopic här hoppas ingen har något emot det)
den där va inte dum du! synd att jag inte alls fattade hur axlarna var graderade för att få in dom i megatune.Marius skrev: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=154973
HX52, jag är mycket intresserad utav dina mappar! kan du lägga upp allt i en stor zip fil tror du? annars kanske du kan maila mig dom?
mitt LH2.2 har pajade igår, vet inte om det är MAFen eller vad det nu kan vara.. vill bara slänga ut skiten helst och nu fick jag en bra anledning till att göra det
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Any success so far Tommy? If you need help I can give you some, can't speak much swedish but I understand it quite well. Have done some LH and EZK "tuning"
In my opinion most tuning chips out there are pure ripoffs, LH stock maps can go pretty far, and in most chips only "fuelcut" is eliminated. Some have more fuel in top end, with stock setup too much.
In my opinion most tuning chips out there are pure ripoffs, LH stock maps can go pretty far, and in most chips only "fuelcut" is eliminated. Some have more fuel in top end, with stock setup too much.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Turbojuse:
No not any sucsess!
The problem is that i don´t know were the engine rpm are and whre the load are in the "map".
I could try to burn a hole bunch of chips, but it seams to be a very boring job and some way difficult to "hit the target"
The only way that i see to make som real nice chip is to tune it whit a Emulator and then burn a chip with all right curves.
I dont have that money like that equipment would cost.
It is another ceap way to go, Megasquirt.
But i want to turbo convert my bmw325 and don´t want to loose that "cruising" characteristic so a new chip would be nice.
No not any sucsess!
The problem is that i don´t know were the engine rpm are and whre the load are in the "map".
I could try to burn a hole bunch of chips, but it seams to be a very boring job and some way difficult to "hit the target"
The only way that i see to make som real nice chip is to tune it whit a Emulator and then burn a chip with all right curves.
I dont have that money like that equipment would cost.
It is another ceap way to go, Megasquirt.
But i want to turbo convert my bmw325 and don´t want to loose that "cruising" characteristic so a new chip would be nice.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
If you look LH main fuel map in 3D mode you will figure out pretty quickly witch one is RPM and witch one is load, higher value, more fuel.Tommy Luhr skrev:Turbojuse:
No not any sucsess!
The problem is that i don´t know were the engine rpm are and whre the load are in the "map".
I could try to burn a hole bunch of chips, but it seams to be a very boring job and some way difficult to "hit the target"
The only way that i see to make som real nice chip is to tune it whit a Emulator and then burn a chip with all right curves.
I dont have that money like that equipment would cost.
It is another ceap way to go, Megasquirt.
But i want to turbo convert my bmw325 and don´t want to loose that "cruising" characteristic so a new chip would be nice.
EZK uses reversed numbers, bigger value, retarded, lower value, more advance. Only first one needs to be chanced, dunno why there is so many.
Tell me what LH box number (Bosch number) is and I tell you where main map starts.
When you are going to put turbo on n/a chip tuning part is pretty hard, new scaling for bigger injectors, all maps have to build fully again. Volvo is easy cause you only need to change turbo chips, someone might have ready made turbobins for BMW too.
Re: bränna egna chip till LH2.4 funnit en mapp, bild
hallå.
3 år senare så undrar jag om du fått nått hum om detta än? jag har själv letat mycket om detta ämne men jag har inte hittat mycke. om någon kan förklara lite om hur programmet winOLS fungerar och hur man vet vad som är vad av mapparna man hitter så vore jag tacksam
MVH
3 år senare så undrar jag om du fått nått hum om detta än? jag har själv letat mycket om detta ämne men jag har inte hittat mycke. om någon kan förklara lite om hur programmet winOLS fungerar och hur man vet vad som är vad av mapparna man hitter så vore jag tacksam
MVH
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: bränna egna chip till LH2.4 funnit en mapp, bild
Hei
Jeg har puslet endel med LH 2.4 i volvo og funnet ut en god del ting
er det andre med samme hobby så er det bare å høre fra dere
Jaybee
Jeg har puslet endel med LH 2.4 i volvo og funnet ut en god del ting
er det andre med samme hobby så er det bare å høre fra dere
Jaybee
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com