sleeper pv skrev:Om du lägger i 4an och kör på ca 1200-1500 varv i en uppförsbacke, orkar din maskin då att spinna upp turbon och få varv? ( ungefär så är det för en båt att ta sig iväg

)
//F
Det är just därför jag tror på dubbla agg.
Med en turbo måste du hitta väldigt rätt i dimensioneringen av hela motorkonceptet. Lite för stor turbo och du kommer inte ur vattnet. Lite för liten och du tappar mycket när båten har klivit upp och fått fart.
På bilar blir det svårt eftersom man varierar gasen mycket mer, gas och broms, start och stopp. Det är svårt att bygga en motorstyrning som sköter detta bra om man ska ha en liten turbo för bra respons och en stor för bra effekt samt bra övergångar när motorn byter turbo.
En båt av denna typ ger ju helt andra förutsättningar. Dels används inte den lilla turbon för att få bra respons. Den används för att vara säker på att få laddtryck vid låga varv. Responsen är helt ointressant. Om du behöver dra i en spak för att byta turbo och komma ur vattnet har ingen betydelse. Sedan när du väl är ur vattnet växlar du över till stora turbon och kör sedan enbart på den.
Du behöver alltså inte träffa lika rätt med turboagregaten. Du väljer stora turbon så att den är lämplig när du är uppe ur vattnet där motorn förhoppningsvis jobbar 99% av tiden. Den lilla väljs så liten att den lätt ger laddtryck vid låga varv.
Det blir lite mer rördragning men inte speciellt mycket mer komplicerat. Det behövs ju inga avancerade reglersystem för att få körmässigt trevliga övergångar mellan turboaggregaten. Det skulle däremot vara ett krav på en bilmotor.