Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Ett st kollektor :thumbright: Resten av grenröret är på G, men måste sätta upp ett block med topp i båten nu så jag kan hitta rätt placering ( turbon kommer att sitta utanför själva skrovet ). Grenröret byggs i avstämnd längd efter Jens beräkningar ( tack än en gång jens :thumbright: ).
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag tror att det är smart att använda sig av 116/118 toppen. har du tänkt ha kvar förbränningsrummen som dom ser ut?
om jag kör 50 på 4ans växel och trampar ner gasen för att sen släppa den så fräser det tydligt från dumpen. har varken varvräknare eller tryckmätare i bilen så jag vet inte ladd eller varv.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Efter samtal med Peter Högdahl ( tack för tipsen peter :thumbright: )så har jag beslutat mig för att köra med förbränningsrummet såsom det ser ut. Skall tydligen vara rätt bra utformning och att börja göra om dom kan lätt leda till mer försämring än förbättring.

// freddan.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

sleeper pv skrev:Daniel-635: Låter som du byggt en vridbomb :twisted: Har du ngt fäste överhuvudtaget? Håller din koppling/vxllåda bakaxel? Din motor har den karaktär som skulle göra att en båtmotor av samma typ skulle få båten att plana utan problem, MEN. hur bra skulle din motor må att plågas 45 min på ca 7000rpm? Gissar du har skapligt mottryck då tex :thumbdown: Det är lite av detta som gör att man får kompromissa, kan liksom inte få båda delarna som man eg önskar :( Gissar att jag måste få ladd runt 2000rpm för att orka dra upp båten i plan.
Vridbomb: Japp
Fäste: tja har bara mes laddat på 0,5 ännu, kommer mer till våren 1,0?
Sen tror jag att jag går utanför ALLA ramar om vad som är optimalt.
Denna motor skulle garanterat inte klara 1,5 bar 7000 rpm.
Jag gissar att mottrycket passerar över Laddtrycket före 0,7 bar.....

Jag undrade bara lite hur långt ner laddet bör komma, på min är det ju lite extremt.
Dock trevligt på en Fet tysk med hög utväxling.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

sleeper pv skrev:Om du lägger i 4an och kör på ca 1200-1500 varv i en uppförsbacke, orkar din maskin då att spinna upp turbon och få varv? ( ungefär så är det för en båt att ta sig iväg :( )

//F
Det är just därför jag tror på dubbla agg.
Med en turbo måste du hitta väldigt rätt i dimensioneringen av hela motorkonceptet. Lite för stor turbo och du kommer inte ur vattnet. Lite för liten och du tappar mycket när båten har klivit upp och fått fart.

På bilar blir det svårt eftersom man varierar gasen mycket mer, gas och broms, start och stopp. Det är svårt att bygga en motorstyrning som sköter detta bra om man ska ha en liten turbo för bra respons och en stor för bra effekt samt bra övergångar när motorn byter turbo.

En båt av denna typ ger ju helt andra förutsättningar. Dels används inte den lilla turbon för att få bra respons. Den används för att vara säker på att få laddtryck vid låga varv. Responsen är helt ointressant. Om du behöver dra i en spak för att byta turbo och komma ur vattnet har ingen betydelse. Sedan när du väl är ur vattnet växlar du över till stora turbon och kör sedan enbart på den.

Du behöver alltså inte träffa lika rätt med turboagregaten. Du väljer stora turbon så att den är lämplig när du är uppe ur vattnet där motorn förhoppningsvis jobbar 99% av tiden. Den lilla väljs så liten att den lätt ger laddtryck vid låga varv.

Det blir lite mer rördragning men inte speciellt mycket mer komplicerat. Det behövs ju inga avancerade reglersystem för att få körmässigt trevliga övergångar mellan turboaggregaten. Det skulle däremot vara ett krav på en bilmotor.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Joby: Den typen av 2-stegs laddning du nämner har jag en bild på bredvid min jobbdator ( nizpro marine ). Nu från början vill jag bygga enkelt för att få smaka på lite offshore åkning. Sedan vet jag inte riktigt vad reglementet säger om 2-stegsladdning, tex turbocompound är inte tillåtet :( Förhoppningsvis så kommer den orka bra upp ur vattnet så att jag kan välja en vassare kam samt större turbo för friare andning, men det kan lika väl bli tvärtom. tester får utvisa :thumbright:
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Dom enda bilderna jag har sett på den är dom på websidan
http://www.nizpromarine.com.au/the_engine.html

Jag ser ingen ventil på avgassidan som styr om flödesvägen förbi eller genom lilla turbon. Jag har heller inte sett några bilder där man ser hur dom har kopplat ihop aggregaten på trycksidan.

Men en frän motor :lol:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det joby pratar om är ju ingen tvåstegsladdning, endast ett aggregat används ju i taget.

Sedan vet jag inget om vad reglerna säger i vilket fall, regler brukar vara en massa svårtolkade beskrivningar av något som inte liknar ens egna bygge tycker jag mest :thumbdown:

Men kör som du tänkt och känn på det lite, måste ju ha något att göra nästa vinter också :hihi:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Jbjörk: Jo jag vill liksom få igång skutan å få blöta skrovet lite. Det är mkt fix för att få den tävlingsklar så jag hoppar att pengar och energi räcker till :? som du säger så får man se hur konceptet fungerar och gå vidare efter det.

Joby: Ja deras maskiner ser nice ut :thumbright:

Idag hämtar jag blocket från motorfirman som borrat till rätt mått för fodren :thumbright: . Nu skall det fräsas om för pyramidringar :twisted:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Runners till insuget. Rostfritt med fullradietrattar och konade. Avstämnd längd för bästa karaktär. Nästa steg är insugsfläns, plenum och spridarhållare.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Denna blir min första turbo att testa. det blir en kompromiss då man vill ha litet agg för att orka upp i plan och stort för mkt effekt och lågt mottryck. Blir intressant att se karaktären på denna mini M10.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Grenrörsdelar, skall "bara" svetsas ihop....
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vilken fart och vilket engagemang (lol, hur stavar man det? haha)...

I denna takten är det ju snart dags för sjösättning :)

PS. Ser att du är vaken sent, visst är det jobbigt att vara nykter och duktig. Man får så mycket ledig tid efter man varit i garaget att man ej vet vad man ska göra..
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Micke Johansson »

kompressor + Turbo har du aldrig tänk någe på det?.syftet är väll att föda på lågtvarvtal sen får den större avgassnurran ta över? mvh freddan. ser fint ut
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Bröderna johansson: det är fördjävligt vad man får tid att greja när man inte söker lösningar i botten på varje ölglas :wink: Men inte faan kommer man isäng nå snabbare för att man är nykter :( Hur går det för er peppe och micke med era projekt?

Ang kompressor så har det funnits i tankarna ( båten gick med kompressor tidigare i flera år ) men eftersom verkningsgraden är bättre med turbo så vill jag testa det först, dessutom är turbon billigare i inköp och min budget är gansga stram tyvärr :? Såhär från början har jag aldrig funderat på någon kombination varjen turbo+kompressor eller liten+stor turbo. Vill få det enkla att fungera först, och det kan bli nog så besvärligt och mycket jobb.

//Freddan
Skriv svar