Bränslematning B20 Turbo??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lillqvist66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 14, 2008 8:21 pm
Ort: Ludvika

Bränslematning B20 Turbo??

Inlägg av lillqvist66 »

Hjälp mig...
Håller på med en B20 Turbo med dubbla stromberg och har fastnat på bränsle matningen. (har kommit så långt att motorn är renoverad och preparerad, så nu är det dags för provstart/körning med 144an med motorn som sugmotor till att börja med.)
Är det nån som har några vettiga och billiga lösningar på detta lilla bekymmer??
Jag har läst om regulatorer och elpumpar, och lite om att trycket ska stiga med laddtrycket . jag får inte ihop det riktigt. :doh:

Thomas
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

hm,om man säger så här.om laddtrycket är högre än bränsletrycket
så trycks soppan tillbaks och det bubblar i tanken! inte bra :(

om bränsletrycket hela tiden är högre än max laddtryck kommer
förgasaren att flöda över när man inte har laddtryck! :(

tex malpassiregulatorn känner av laddtrycket och håller soppatrycket
strax över laddet även fast det varierar hela tiden! den kräver dock
bränsleretur och en soppapump som ger tryck över vad du tänkt ladda! :thumbright:
förslagsvis en insprutarpump.

/F
lillqvist66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 14, 2008 8:21 pm
Ort: Ludvika

Inlägg av lillqvist66 »

Tack "fredde"
Din summering var precis det jag behövde för att sy ihop det hela.

Håller på å snickrar på plenum och avgasgrenrör men det är bara finish kvar på dom grejerna.
såååå snart är det dags för att försöka få ihop alla delarna och hoppas att det blir en B20 med överladdning :D :thumbright: .
Det är bara pump och btr som felar nu.
Om det är nån som har pump å btr liggandes så kan det hända att jag är intresserad av ett litet köp, men inga fantasipriser för då kan jag lika gärna köpa nya grejer.
Nån som vet vad SAAB 9000 2,3 200hk har för laddtryck som standard?

Thomas
lillqvist66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 14, 2008 8:21 pm
Ort: Ludvika

Inlägg av lillqvist66 »

Jag såg att det var nån som använde original grenrör, bara en böj upp till turbon. Funkar det med gjutjärns grenrör och turbo? om ja, varför ska man bygga nytt???
Kan nån svara?

Thomas
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Bild

så här ser mitt ut med gjutjärn och sen har jag bara gjort en addapter :).
detta är beprövat av många här på sävarturbo!.

fördelen med att bygga nytt är att du kan stämma avrören etc.
har dock ingen koll på vilka program eller hur man räknar fram dom där fräna ormbona till grenrör :hihi:, har dock inte så värst koll på det hela men du får tidigare spool-up som jag har förstått det samt blir allting mkt bättre i flödes väg etc. aja..ska inte säga för mycket då jag inte kan ett smack om bygga helt nya grenrör :)..
någon som vet bättre får gärna fylla i!

Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ett orginalgrenrör(sug/gjutjärn med mellanrör) är ofta bättre än ett ihopkrympt
turboorginalrör,men allt kan bli ännu bättre om man bygger helt nytt!
Eric wiklund kör med mellanrör kolla bilderna!.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=90

/F
lillqvist66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 14, 2008 8:21 pm
Ort: Ludvika

Inlägg av lillqvist66 »

Går det att svetsa i ett original grenrör, om ja med vilken metod?
Jag avser ett B20 rör
LarC

Inlägg av LarC »

Det går att tiga ihop svart och gjutjärn men man ska ha ett tillsatsmatrial med hög halt nickel.
Gjorde det häromveckan men han som gav mig tråden ville inte tala om vad det var för något :scratch:

Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

lillqvist66 skrev:Går det att svetsa i ett original grenrör, om ja med vilken metod?
Jag avser ett B20 rör
ingen höjdare! gamla utbrända grenrör verkar tappa svetsbarhet
dom övergår till typ cement med tiden :hihi: det är min uppfattnig iaf.

/F
lillqvist66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 14, 2008 8:21 pm
Ort: Ludvika

Inlägg av lillqvist66 »

Då blir det till att snickra färdigt ett eget grenrör, men jag har ju iaf gjort iordning en fläns till toppen så det ska nog inte ta så lång tid :wink:
vad jag förstår så går det fint att använda böjar och rör ( lämplig dimension???? siktar på 150-200hk )för varmvatten, så det är dags att beställa från Rinkabyrör.
Är det tig svets som gäller för funktion och hållbarhet??
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Så här blev mitt adaptergrenrör:

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img145/cimg0608uz5.jpg/1/][IMG]http://img145.imageshack.us/img145/cimg

har inte provkört med det så vet ej om det funkar som det ska.
Skriv svar