Hjälp mig...
Håller på med en B20 Turbo med dubbla stromberg och har fastnat på bränsle matningen. (har kommit så långt att motorn är renoverad och preparerad, så nu är det dags för provstart/körning med 144an med motorn som sugmotor till att börja med.)
Är det nån som har några vettiga och billiga lösningar på detta lilla bekymmer??
Jag har läst om regulatorer och elpumpar, och lite om att trycket ska stiga med laddtrycket . jag får inte ihop det riktigt.
hm,om man säger så här.om laddtrycket är högre än bränsletrycket
så trycks soppan tillbaks och det bubblar i tanken! inte bra
om bränsletrycket hela tiden är högre än max laddtryck kommer
förgasaren att flöda över när man inte har laddtryck!
tex malpassiregulatorn känner av laddtrycket och håller soppatrycket
strax över laddet även fast det varierar hela tiden! den kräver dock
bränsleretur och en soppapump som ger tryck över vad du tänkt ladda!
förslagsvis en insprutarpump.
Tack "fredde"
Din summering var precis det jag behövde för att sy ihop det hela.
Håller på å snickrar på plenum och avgasgrenrör men det är bara finish kvar på dom grejerna.
såååå snart är det dags för att försöka få ihop alla delarna och hoppas att det blir en B20 med överladdning .
Det är bara pump och btr som felar nu.
Om det är nån som har pump å btr liggandes så kan det hända att jag är intresserad av ett litet köp, men inga fantasipriser för då kan jag lika gärna köpa nya grejer.
Nån som vet vad SAAB 9000 2,3 200hk har för laddtryck som standard?
Jag såg att det var nån som använde original grenrör, bara en böj upp till turbon. Funkar det med gjutjärns grenrör och turbo? om ja, varför ska man bygga nytt???
Kan nån svara?
så här ser mitt ut med gjutjärn och sen har jag bara gjort en addapter .
detta är beprövat av många här på sävarturbo!.
fördelen med att bygga nytt är att du kan stämma avrören etc.
har dock ingen koll på vilka program eller hur man räknar fram dom där fräna ormbona till grenrör , har dock inte så värst koll på det hela men du får tidigare spool-up som jag har förstått det samt blir allting mkt bättre i flödes väg etc. aja..ska inte säga för mycket då jag inte kan ett smack om bygga helt nya grenrör ..
någon som vet bättre får gärna fylla i!
Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
ett orginalgrenrör(sug/gjutjärn med mellanrör) är ofta bättre än ett ihopkrympt
turboorginalrör,men allt kan bli ännu bättre om man bygger helt nytt!
Eric wiklund kör med mellanrör kolla bilderna!. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=90
Det går att tiga ihop svart och gjutjärn men man ska ha ett tillsatsmatrial med hög halt nickel.
Gjorde det häromveckan men han som gav mig tråden ville inte tala om vad det var för något
Då blir det till att snickra färdigt ett eget grenrör, men jag har ju iaf gjort iordning en fläns till toppen så det ska nog inte ta så lång tid
vad jag förstår så går det fint att använda böjar och rör ( lämplig dimension???? siktar på 150-200hk )för varmvatten, så det är dags att beställa från Rinkabyrör.
Är det tig svets som gäller för funktion och hållbarhet??