145-R
145-R
Får väll ta å lägga upp en liten tråd om vad jag pillar med då det finns ork och tid över.
Denna bil köpte jag på mig vid 15 års ålder, tanken var då att jag bara skulle fixa upp den lite lätt och använda den till övningskörning, å fi fan va det sket sig med det då
Har hållit på med bilen till och från nu i 6 år, lusten av att få ut den snart börjar bli stor kan jag säga
Lite då hur det började!
Polaren hade ett 140 projekt där han skulle montera en B21A och M45a, efter lite granskande och funderande så visade det sig att det skulle vara en rätt lätt operation (trode vi iaf)!
Jag blev då självklart inspirerad av att göra något liknande, efter lite sökande så fick jag tag på en 245GLT som donator bil, den var då utrustad med en B23E och M46a.
Operationen sattes igång!
Lackan börjades även slipas ner, som jag ångrar grymt mycket idag!
När jag var i stort sätt färdig med denna operation så började det hela spåra ur rätt så bra mkt
Det började med att jag sprang på 2st VEMS 3.1 för en billig peng, tanken var att det skulle läggas på hyllan för ett senare projekt, men men, dum som man är så kunde man inte hålla sig.
Påbörjad kabelmatta, tyvärr så är alla kablar blåa, men det är den gamla ägaren som monterade dom.
Fick tag på en B230FT för en billig slant, så jag köpte den och monterade den istället för B23E (16v toppen satt bara på för tillfället, den var inte tänkt att användas till detta projekt)
Och för att höja motoreffekten så pass så behövdes lite mera prylar
LeSjöfors sänkfjädrar, DeCarbon dämpare, nya bussningar, tar-ox broms belägg och lite annat godis!
Stabila pallbockar
jaha, nu blev det ett motor byte till hehe, även denna motor hittades för en billig peng!
Turbon åker inte på än på ett tag, skall åka sugis först hade jag tänkt!
Ståldrev med RIKTIG krysskil och en tvåspårs alu remskiva monterat
Borttagna balansaxlar så klart!
3" dämpare och flex rör
Inpassning av grupp och påbörjade motor fästen
"lill" intercoolern
Förstärkt bärarm!
Självklart så är den snyggaste grillen som skall på
Polyrutan is the shit!
Assuie locker diff
He he he, men kommer på väldigt mycket när man dricker öl
Bussningar i pressade
Kortat insug
Mera monterings bilder av framvagn!
Bromsservo ifrån en micra och huvudbroms cylle ifrån en 740.
En trumpet jag knackade ihop till bromsservot
ZF låda på intåg!
Sen så är det lite mera saker på intåg!
Bla stålomspundna brosslangar, bilstain bakdämpare och nya bromssköldar!
Ja, det var lite kort sammanfattat, nu sä är detta långt ifrån alla bilder och allt som har gjorts, men det blir rätt så mycket att sammanfatta ifrån ett 6års långt projekt
Updaterar vid ett senare tillfälle med lite motor recept och planer med bilen!
Håll till godo!
Denna bil köpte jag på mig vid 15 års ålder, tanken var då att jag bara skulle fixa upp den lite lätt och använda den till övningskörning, å fi fan va det sket sig med det då
Har hållit på med bilen till och från nu i 6 år, lusten av att få ut den snart börjar bli stor kan jag säga
Lite då hur det började!
Polaren hade ett 140 projekt där han skulle montera en B21A och M45a, efter lite granskande och funderande så visade det sig att det skulle vara en rätt lätt operation (trode vi iaf)!
Jag blev då självklart inspirerad av att göra något liknande, efter lite sökande så fick jag tag på en 245GLT som donator bil, den var då utrustad med en B23E och M46a.
Operationen sattes igång!
Lackan börjades även slipas ner, som jag ångrar grymt mycket idag!
När jag var i stort sätt färdig med denna operation så började det hela spåra ur rätt så bra mkt
Det började med att jag sprang på 2st VEMS 3.1 för en billig peng, tanken var att det skulle läggas på hyllan för ett senare projekt, men men, dum som man är så kunde man inte hålla sig.
Påbörjad kabelmatta, tyvärr så är alla kablar blåa, men det är den gamla ägaren som monterade dom.
Fick tag på en B230FT för en billig slant, så jag köpte den och monterade den istället för B23E (16v toppen satt bara på för tillfället, den var inte tänkt att användas till detta projekt)
Och för att höja motoreffekten så pass så behövdes lite mera prylar
LeSjöfors sänkfjädrar, DeCarbon dämpare, nya bussningar, tar-ox broms belägg och lite annat godis!
Stabila pallbockar
jaha, nu blev det ett motor byte till hehe, även denna motor hittades för en billig peng!
Turbon åker inte på än på ett tag, skall åka sugis först hade jag tänkt!
Ståldrev med RIKTIG krysskil och en tvåspårs alu remskiva monterat
Borttagna balansaxlar så klart!
3" dämpare och flex rör
Inpassning av grupp och påbörjade motor fästen
"lill" intercoolern
Förstärkt bärarm!
Självklart så är den snyggaste grillen som skall på
Polyrutan is the shit!
Assuie locker diff
He he he, men kommer på väldigt mycket när man dricker öl
Bussningar i pressade
Kortat insug
Mera monterings bilder av framvagn!
Bromsservo ifrån en micra och huvudbroms cylle ifrån en 740.
En trumpet jag knackade ihop till bromsservot
ZF låda på intåg!
Sen så är det lite mera saker på intåg!
Bla stålomspundna brosslangar, bilstain bakdämpare och nya bromssköldar!
Ja, det var lite kort sammanfattat, nu sä är detta långt ifrån alla bilder och allt som har gjorts, men det blir rätt så mycket att sammanfatta ifrån ett 6års långt projekt
Updaterar vid ett senare tillfälle med lite motor recept och planer med bilen!
Håll till godo!
Re: 145-R
Kör på webrarna! Mkt grymmare! Om inte, vad e d för storlek o är dom till salu?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
ja så kan det gå blev lite smått urspårat lr??? men fortsätt så så har du snart en riktigt bra bil
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Rydberg
Hehe, nja jag hoppar över fugge konventering
Dom DellOrtorna är bara några små 40mm och är till min amazon som skall få agera vinter släde!
Benko
Jo det vart lite skillnad mot vad jag hade tänkt mig Men jag håller tummarna för att det kommer bli ett lyckat bygge som för hoppningsvis är ute sommaren -09 (men så har jag sagt förr)
Hehe, nja jag hoppar över fugge konventering
Dom DellOrtorna är bara några små 40mm och är till min amazon som skall få agera vinter släde!
Benko
Jo det vart lite skillnad mot vad jag hade tänkt mig Men jag håller tummarna för att det kommer bli ett lyckat bygge som för hoppningsvis är ute sommaren -09 (men så har jag sagt förr)
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
Mera har hänt under veckan!
Fick ett litet paket ifrån KG-trimning
Sen så dök det upp nya dämpare ifrån stötdämpar experten också
Började montera diffen i axeln men gjorde upptäckten att lagringen till diffen var slut, så nya lager är på ingång!
Skulle test montera dämparna, men då visade det sig att skiten inte passade så det var att fara till jobbet och låna svarven de.
Jag fick kapa av hylsan som går igenom bussningen och sen så fick jag svarva av buten som den sitter på och svarva till nya gängor.
Att det aldrig bara kan passa!
Sen så började jag att förstärka och boxa den nya länkarmen som jag hade fått tag på!
skönt att lillebrorsan börjar intressera sig och hjälpa till med bil byggandet
Bussningar i pressade fattas bara lite färg
Växelådan har inte dykt upp än, men den kommer nog snart!
Mors!
Fick ett litet paket ifrån KG-trimning
Sen så dök det upp nya dämpare ifrån stötdämpar experten också
Började montera diffen i axeln men gjorde upptäckten att lagringen till diffen var slut, så nya lager är på ingång!
Skulle test montera dämparna, men då visade det sig att skiten inte passade så det var att fara till jobbet och låna svarven de.
Jag fick kapa av hylsan som går igenom bussningen och sen så fick jag svarva av buten som den sitter på och svarva till nya gängor.
Att det aldrig bara kan passa!
Sen så började jag att förstärka och boxa den nya länkarmen som jag hade fått tag på!
skönt att lillebrorsan börjar intressera sig och hjälpa till med bil byggandet
Bussningar i pressade fattas bara lite färg
Växelådan har inte dykt upp än, men den kommer nog snart!
Mors!
Lite mera har hänt med obäket!
Beställde nya lager till diffen hos den lokala speed shopen, dom skulle gå lös på 100:- st +moms!
Grajt tyckte jag, åkte å skulle lösa ut dom i onsdags, men synd var bara att jag bara fick lagerbanorna Timken säljer lösa banor, det hade jag inte en aning om!
Jaja, får beställa lagrerna i morgon.
Jaja, lite bilder på vad som har hänt då, har varit lite lat i veckan så det blir bara en liten update.
Monterat den hemmatilverkade struten och broms servo/cylle och div bromsrör
Monterat bromsslangarna på högersidan, nu skall jag bara hitta bult till stötdämparen, sen då banan så kan jag mont på däck å fälg
Kunde inte hålla mig, så jag mont bakvagnen också!
Bara en bussning som skall i reaktions staget och sen så skall den, diffen, drivaxlar osv monteras!
Började rensa ur inredningen också, en vän skall nog ta på sig uppdraget att sy om sätena, sen så har jag köpt en 145 USA import med bla frächa dörrsidor som är svarta, PERFEKT!!!
Någon entusiast som har rostlagat hittade några fina ligningar.
Dom hunde väll iaf målat plåten!
Sen så har jag hållit på med ett litet sido projekt också!
Håller på att bygga min första flödes bänk som kommer att bestå av en flow quik 2"
Dammsugar slakt
Allt för denna gång!
Beställde nya lager till diffen hos den lokala speed shopen, dom skulle gå lös på 100:- st +moms!
Grajt tyckte jag, åkte å skulle lösa ut dom i onsdags, men synd var bara att jag bara fick lagerbanorna Timken säljer lösa banor, det hade jag inte en aning om!
Jaja, får beställa lagrerna i morgon.
Jaja, lite bilder på vad som har hänt då, har varit lite lat i veckan så det blir bara en liten update.
Monterat den hemmatilverkade struten och broms servo/cylle och div bromsrör
Monterat bromsslangarna på högersidan, nu skall jag bara hitta bult till stötdämparen, sen då banan så kan jag mont på däck å fälg
Kunde inte hålla mig, så jag mont bakvagnen också!
Bara en bussning som skall i reaktions staget och sen så skall den, diffen, drivaxlar osv monteras!
Började rensa ur inredningen också, en vän skall nog ta på sig uppdraget att sy om sätena, sen så har jag köpt en 145 USA import med bla frächa dörrsidor som är svarta, PERFEKT!!!
Någon entusiast som har rostlagat hittade några fina ligningar.
Dom hunde väll iaf målat plåten!
Sen så har jag hållit på med ett litet sido projekt också!
Håller på att bygga min första flödes bänk som kommer att bestå av en flow quik 2"
Dammsugar slakt
Allt för denna gång!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
du menade inte VP-autoparts.com dom har mkt delar iaf
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Lite kort om vad som har hänt den senaste tiden då.
Jobba jobba å jobba, så det har inte vart mycket tid till övers för 140 mek.
Men lite har i alla fall hänt inne i plåt skjulet
Lådan dök upp för 2v sen eller nått, allt ser ut som förväntat, so far so good.
Difflager vart det ett jävla krånger med rent ut sagt, i korta drag, det tog nästan 3v för mig att få skiten.
Monterade bromslangar för någon vecka sen, upptäkte att det vart lite kort om gäng, tänkte inte mera på det utan antog att det var tillräckligt mycket gängingrepp.
Men så hände det som inte fick hända, gängpaj FAN
Har mailat med KG ang slangarna och framförde mina åsikter, snabba svar var det å dom skall åtgärda det och skicka nya slangar till mig.
Är riktigt impad över deras service och deras snabba svar
Sen så köptes det lite fälgar härom dan.
Det blev den uppsättning Super DTM som jag kom över för ett bra pris.
Sen så blev det lite inköp till sido projektet, orkade inte jaga beg motorer som man inte kunde lita på.
Hojt!
Jobba jobba å jobba, så det har inte vart mycket tid till övers för 140 mek.
Men lite har i alla fall hänt inne i plåt skjulet
Lådan dök upp för 2v sen eller nått, allt ser ut som förväntat, so far so good.
Difflager vart det ett jävla krånger med rent ut sagt, i korta drag, det tog nästan 3v för mig att få skiten.
Monterade bromslangar för någon vecka sen, upptäkte att det vart lite kort om gäng, tänkte inte mera på det utan antog att det var tillräckligt mycket gängingrepp.
Men så hände det som inte fick hända, gängpaj FAN
Har mailat med KG ang slangarna och framförde mina åsikter, snabba svar var det å dom skall åtgärda det och skicka nya slangar till mig.
Är riktigt impad över deras service och deras snabba svar
Sen så köptes det lite fälgar härom dan.
Det blev den uppsättning Super DTM som jag kom över för ett bra pris.
Sen så blev det lite inköp till sido projektet, orkade inte jaga beg motorer som man inte kunde lita på.
Hojt!
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele