B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Gustav skrev:Blir det inte billigast/enklast att köpa vevstaksskruv från summit som passar i nån raggarmotor?
Typ cheva smallblock har väl två dimensioner om jag inte minns fel, brukar ju vara snuskigt billigt att köpa speedparts till sånna motorer.
Så får du ju till två uppsättningar på en gång!
Tänkte när du lix designar staken själv så kan man ju göra den så att nån billig skruv passar direkt...


Kom tänka precis på det de där med bult..
Känns som b230 bult borde funka..

Måste dock fundera på lite längder först..

Nån som vet moment för sånna?

Fermo VS impax?
Nån som har koll på seghet?

Tippar på Fermo är segare..
Ca 27 vs 30 hrc..
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

nu börjar de bli riktigt intressant :P :thumbright:

snart kan du väl svarva fram en hel b20 ur en aluminium klump :hihi:
team weber power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har nog några arp bultar från promod stakar liggande hemma.
Tror det är 7/16" kan mäta dom får vi se hur det skulle gå.

Gänga i staken tror jag på
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Lite off topic här, du som är så händig och har alla maskiner kan inte du göra ett verktyg som man kan oringa block med när motor och kolvar fortfarnade sitter i bil? Ber om ursäkt för off topic..kan ta det via PM i stället om du har lust.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tommy Luhr skrev:Jag har nog några arp bultar från promod stakar liggande hemma.
Tror det är 7/16" kan mäta dom får vi se hur det skulle gå.

Gänga i staken tror jag på


Skrlle du kanske kunna mäta längden på dom?
Behöver en bult som är runt 5mm kortare än b230..
Får du både moment dra och vinkeldra dina h profilstakarar?
Får för mej att jag inte gillar det...
b230 bult ska dras 20nm o sen vilkeldras 90grader..
Varför kan man inte bara dra moment? :lol:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

weber-power skrev:nu börjar de bli riktigt intressant :P :thumbright:

snart kan du väl svarva fram en hel b20 ur en aluminium klump :hihi:


Tackar! :) Gillar inte solid klump när
det fins företag som gjuter upp en
stycks bitar från speciella gjutformar.. ; )

Ganska fränt fakriskt..
Har för mej det funkar med gipps eller nått sånt
värmetåligt som dom häller i *alu smeten" i..

Tanken på gjuta upp en topp i alu har förekommit.. ; )
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lången skrev:Lite off topic här, du som är så händig och har alla maskiner kan inte du göra ett verktyg som man kan oringa block med när motor och kolvar fortfarnade sitter i bil? Ber om ursäkt för off topic..kan ta det via PM i stället om du har lust.


Tja.. Är inte så svårt.. Har sett ett sånt verktyg här på forumet..
Det är ju dok ganska noga med djupet har ja förstått..
Ja skulle nog tatt ur blocket och fått det fräst och planat
så man vet att det blir exakt..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

En smälla! :) (Smak prov från en av filmerna)

Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

HAHHAHA fan va ballt =)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lantzen skrev:HAHHAHA fan va ballt =)
Hoppas de gick bra me sterion.. ;)

Ett till klipp... uppstart kall motor och lite varmkörning...

http://www.youtube.com/watch?v=33Bo_QasOE4

Kommentera gärna... :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

låter som den går på tre cylindrar för dig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tommy Luhr skrev:låter som den går på tre cylindrar för dig.


Det är inte omöjligt.. Har inte kollat stift på länge.. he he
Tyckte laddet kom lite senare än brukar så kanske bränt ett stift..
Kommer en film till snart.. Varvar på lite mer..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej!
Japp man kan alltid varva bort problem hehe :)
god jul
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tommy Luhr skrev:okej!
Japp man kan alltid varva bort problem hehe :)
god jul


Kommer en film hur den går genom varm med..
Tyckte du han gick på tre på båda filmerna?
Det är lite dålig synk på spjällena i förgasarna..
(Spelar ju ingen roll full makaron)
+ att det tar vakumet från endast en insugs kanal..

Hur som helt tack för komentaren.. :)

God jul
Skriv svar