Jag skruvade i folkraceshoppens ram å vevlager i min 230fk å dom rullar fint
Märket e glyco å de säljer även Kgtrimning
Okej tänkte bara så man är säker på vad man köper, skulle ju kännas lite surt om man rivit hela motorn och satt i nya delar sen rasar de ett tag efter bara
Men tack för alla svaren
Senast redigerad av Hasse den lör dec 27, 2008 5:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Hasse skrev:
Tänkte på lagerna är de nå skräp eller funkar dom? Jag ska som sagt bara renovera lite mer hk blir de väl, men inget extremt tänkte bara så de håller
Jag skruvade i folkraceshoppens ram å vevlager i min 230fk å dom rullar fint
Märket e glyco å de säljer även Kgtrimning
får säga samma sak, fina märken på lager samma som övriga ställen säljer, stoppade i sånna i min b230fk med.
Tommy Luhr skrev:köpt en del kammar från folkraceshop.
Funkat fin fint.
Hur länge håller kammar utan härdning? Är det bara nåt att använda i motorer som inte går så mycket, eller kan man använda såna i en "vanlig" bruksbil oxå?
Kör bara med lager , ringar o packningar från folkraceshop funkar kanon inte nån motor har det varit några problem med o då har det ändå blivit ett par st .
Ang kammarna så håller dom väldigt bra, iaf till b23/230. B20n e jag lite mer skeptisk till men med fräsch olja o bra olje tryck så ska de väl gå ett tag de med.
det är sällan omslipade custom kammar av den billigare sorten är härdade, jag har nog åkt med ett 20 tal olika kammar och en del olika tillverkare och endast en isbils kam med hejdundrans fjädrar i gick ner sig.
Alltså en halv kam på tio från mig hehe
Tommy Luhr skrev:det är sällan omslipade custom kammar av den billigare sorten är härdade, jag har nog åkt med ett 20 tal olika kammar och en del olika tillverkare och endast en isbils kam med hejdundrans fjädrar i gick ner sig.
Alltså en halv kam på tio från mig hehe
Hasse skrev:
Tänkte på lagerna är de nå skräp eller funkar dom? Jag ska som sagt bara renovera lite mer hk blir de väl, men inget extremt tänkte bara så de håller
Jag skruvade i folkraceshoppens ram å vevlager i min 230fk å dom rullar fint
Märket e glyco å de säljer även Kgtrimning
Härdning av omslipade Volvo kamaxlar
Alla Volvos original kam ämnen till B23-230-B234 är av chillcast typ. Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag. Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras. CWC eftermarknads ämnen är av proferal typ och skapar ofta problem med nedslitna nockar. Härdning av dessa är nödvändigt om man vill slippa problem. Ofta sker endast manganfosfatering för att få kunden att tro den är härdad vilket är fel manganfosfatering är en ytbehandlingsmetod, Härdning av CWC ämnen ger ändå inte samma slitagetålighet som chillcast ämnen vilka är helt överlägsna slitage mot tryckaren speciellt vid höga fjädertryck. När det kommer till gamla B20 motorn gäller i stort sett samma sak gamla 1000074 ämnen är bäst att slipa på . Härdning och riktning av kamaxlar ordnas mot pristillägg.