ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

det är en t70 från turbobanditen hoppas den fungerar bra :)


Det enda jag fick till idag var fäste till triggergivaren ...
Bild
Bild

Hoppas jag får hem mitt svänhjul i veckan så man kan stoppa i motorn i bilen . .e det enda jag saknar innan man kan stoppa i den i bilen
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Motorn e helt ihopplockad nu,
snurrat upp oljetryck med
oljeretur till nya turbon e byggd
Börjat konstruera downpipe
Tändkablar å nya stift sitter i
tagit isär å grejjat med wastegaten lite.

Har fortfarande inte sett skymten av nå svänghjul :(:(

Bild

GOD JUL all på sävar forumet
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser bra ut :thumbright:
Missat helt monteringen av triggerhjulet.
Men det blev ju bra, ungefär så gjorde jag med.
Fast jag hade en lös svarvad don som jag använde när jag drog fast triggerhjulet.
Sen hade jag bara distanshylsor bakom så det inte skulle bli som en skål triggerhjulet.
Har funkat för mig skit bra genom många trevliga dragningar genom registret.
Däremot så funkade fords std trigger sämmre faktiskt, den flög av och levde fan hela tiden.

En grej som är bra med det där hjulet är att det är två olika bult delningar beroende på om man hamnar konstigt med vr-givaren åt nått håll.
fick erfara det på min bil och fick en konstig tändmapp för att ett hack var för mycket, då hade ett halft behöfts.

God jul och god fortsättning
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

triggerhjulet var riktigt fin :)
Det blev en alu klump fick centrera nere på remskivan å sen i triggerhjulet.
Sen hade jag inte tillgång till nån ordentlig fräs eller så .. Så det blev att slipa om en borr så den funkade som en fräs.
Bild

Givaren blev en vr givare från en volvo 850 .. hoppas den funkar den med :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Master
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jun 21, 2006 9:58 pm
Ort: Gäddede

Inlägg av Master »

Tror du kommer bli väldigt nöjd med turbon. Jag har en likadan i min 740 16v, funkat riktigt bra i sommar. Även i vinter iofs fast det e ju lite glatt :hihi:

Ser bra ut, fortsätt så :thumbright:
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

Master skrev:Tror du kommer bli väldigt nöjd med turbon. Jag har en likadan i min 740 16v, funkat riktigt bra i sommar. Även i vinter iofs fast det e ju lite glatt :hihi:

Ser bra ut, fortsätt så :thumbright:
När började din o ladda?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

karlsson_6 skrev:
Master skrev:Tror du kommer bli väldigt nöjd med turbon. Jag har en likadan i min 740 16v, funkat riktigt bra i sommar. Även i vinter iofs fast det e ju lite glatt :hihi:

Ser bra ut, fortsätt så :thumbright:
När började din o ladda?
Jag undrar också. hehe

ungefär när börjar den att ladda? :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Master
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jun 21, 2006 9:58 pm
Ort: Gäddede

Inlägg av Master »

Klipper och klistrar lite från allmän motor där jag skrivit förut. Så får ni en liten översikt med oxå :wink:

Eget grenrör, Audi s2 wastegate med orginal fjäder, pysventil som styr upp max ladd från 0,4 med enbart fjäder till 1,2 bar. Dubbla rör till wastgate som går ihop ett par cm innan ventilen. Omappat Lh 2.4 sprut.
Tror det var 8,5:1 i komp.
Jag har 0,2 bar vid 2500 varv, 0,5 vid 3200 och 1,2 vid 3800 varv.
Högsta slutfart 173km/h på 402 meter i olättad Volvo 740.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

låter som en härlig motor :)

hoppas min fungerar lika bra :D
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
tiimey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 05, 2008 7:36 pm
Ort: Sala

Inlägg av tiimey »

ogge skrev:låter som en härlig motor :)

hoppas min fungerar lika bra :D
Har du fått svänghjulet än ?! Bilen ska ju mappas imorn ;)
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

_NEJ_ :(:(:( :thumbdown:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

har en fundering.. hur brukar ni göra när ni mäter in era tryckplattor på svänghjul.
Tommy kanske kan svara på det, har ju sett i din 740 tråd att du gjort det några gånger. :)

Funderar på om man kan änvända bordet till pelarborren (det är roterbart) å spänna fast svänghjulet i sen sätta upp en idikator klocka å mäta upp så man får det i centrum.. sen lägga på tryckplattan å mäta in den i centrum med indikatorklockan med. borde inte det gå?

slog mig bara. vore kul å höra hur ni gör :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

är det inte bara att centrera det med fingrarna. Loppa fast Tryckplattan med 2-3 loppor. lägga svänghjulet tillsammans med TP i en pelar borr och sen gänga hålen du borrar. Sen lämna in på balansering? Knotan här på forumet förklara så..
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

ogge skrev:triggerhjulet var riktigt fin :)
Det blev en alu klump fick centrera nere på remskivan å sen i triggerhjulet.
Sen hade jag inte tillgång till nån ordentlig fräs eller så .. Så det blev att slipa om en borr så den funkade som en fräs.
Bild

Givaren blev en vr givare från en volvo 850 .. hoppas den funkar den med :)
har inte 850 impulsgivare?? Eller impulsgivare är väl vr?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

impulsgivaren på 850 är av vr typ :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar