TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir mycket intresant att höra hur den beter sig i bänken :thumbright:

på vilket rpm gick avgastrycket om laddtrycket? på olika laddtryck?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Manligt aggregat :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens Gustavsson skrev:det blir mycket intresant att höra hur den beter sig i bänken :thumbright:

på vilket rpm gick avgastrycket om laddtrycket? på olika laddtryck?

Mätte mottryck först de sista pullen i bänk, då den började kännas lite skum och inte svarade riktig på mer ladd. Gick om nästan med en gång typ vid 7000rpm
På banan åkte 14psi ladd redan då 17psi mottryck, då mätte mottycket precis innan turbon. Kanske man ska prova mäta på andra ställen längs rören, precis vid kollektorn kanske?
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du skulle kunna mäta på avgashuset också.

jag har kollat på bilden nu, kanse borra in en nippel mitt i P i presisson texten?

låter inte bra att ha så högt avgastryck redan på så lågt laddtryck och rpm, men det kommer säkert bli bra mycke bättre nu med nya turbon :thumbright:

har du kört nån provtryckning på hela systemet?

vad har du för spec på kammen? rätt vass förstår jag :thumbright: , vilken nock vinkel är det, 0.05" dur och lyft?

den skulle nog hälst vilja ha ett avgastryck som är några hekton lägre än laddet iallafall, ditt fina grenrör hjälper nog till att rensuga förbränings rummet på överlapp perioden än fast du har samma som laddtrycket, men bäst är att ligga lite under.
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »


Ja tack, snäckan är fin.
Rätt arga kammar så efter 7000 börjar det ta sig, 7500 fullt ladd till 8200 sen började de mota så körde inte längre i bänk, på banan låg laddet rakt o fint hela vägen, drog den till 9000 där, men laddade endast 1bar då. Problem uppstod vid högre ladd. Tror på det nya huset, hoppas på att kunna dra henne till 9500..


Hur går de för dig, kommer du ut till våren? Ligger den där bak nu eller?
Okey,Hur stor skillnad tror du det hade varit på kurvan med ett konversiellt turbogrenrör?
Jag tror att det nya huset blir ett steg i rätt riktning helt klart.

Har beslutsångest på just det, Hur mycket mer lag blir det? Med turbon där bak vi snackar en "collector" på 1,2m(under baksätet)
Måste ta beslutet nu om det ska bli nån gasning i sommar.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens:
Tror jag provar med att mäta det på två ställen samtidigt sen i bänken, typ i kollektorn också. Systemet är tätt. nock114 lyft in 22.5mm ut 21.5mm duration vid 0.050" får jag nog kolla upp..


Hammarström:
Bromsade som sugmotor först och sen med turbo,kurvorna ser lika ut alltså hon vaknade vid samma varv , så tror inte det skulle vart någon märkbar skillnad med "vanliga" turbogrenrör. Tror mer på snygga högflödes grenrör med turbon en bit ifrån, än ihoptrasslade grenrör med turbon nästan i motorn.
Just nu har jag inga mer erfarenheter av långa rör.
Men jag ska bygga en "dyno åsna" som jag ska test o jämföra just detta med långa o korta rör.


Ska du köra manuell på strippen så är eventuella lag väll inget direkt problem?

Har läst om en del jänkare som har kört både med turbon fram o sen bak med samma aggregat o inte märkt någon skillnad, samma lag samma 60fot samma topspeed ja allt. Här är en länk:

http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=96648
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »

Martin Lundkvist skrev:Jens:
Tror jag provar med att mäta det på två ställen samtidigt sen i bänken, typ i kollektorn också. Systemet är tätt. nock114 lyft in 22.5mm ut 21.5mm duration vid 0.050" får jag nog kolla upp..


Hammarström:
Bromsade som sugmotor först och sen med turbo,kurvorna ser lika ut alltså hon vaknade vid samma varv , så tror inte det skulle vart någon märkbar skillnad med "vanliga" turbogrenrör. Tror mer på snygga högflödes grenrör med turbon en bit ifrån, än ihoptrasslade grenrör med turbon nästan i motorn.
Just nu har jag inga mer erfarenheter av långa rör.
Men jag ska bygga en "dyno åsna" som jag ska test o jämföra just detta med långa o korta rör.


Ska du köra manuell på strippen så är eventuella lag väll inget direkt problem?

Har läst om en del jänkare som har kört både med turbon fram o sen bak med samma aggregat o inte märkt någon skillnad, samma lag samma 60fot samma topspeed ja allt. Här är en länk:

http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=96648
Japp åker vidare med manuellen så på strippen så borde det gå att lösa om den är lite trög att få igång, som du säger.
Men åker ju fortfarande en del gata o då är det kul om den inte är allt för seg.
Tackar för länken klart intressant.
Du vet ingen som har nån vatten/ic typ PT 1500 att sälja?
Användarvisningsbild
timmy_r
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: mån dec 17, 2007 1:37 am
Ort: Najsum kaa
Kontakt:

Inlägg av timmy_r »

Riktigt coolt bygge, såg den på yllans mässcenter i kristianstad i april någon gång. Hoppas man får se den köra i sommar.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

ja då var de dax igen för lite pulling i bänka, håller på och ska precis starta upp henne. Nytt aggregat, bättre kylning och lägre komp är dem ändringar vi nu ska testa. men kan ej köra fullt ut denna gång heller då den nya lastcellen till bänken ej dykit upp än.

Blir mest finjustering o trams denna gång, hoppas lastcell dyker upp i nästa vecka.

Bild

Bild

Bild

Eventuellt återkommer jag med resultat :)
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Ventilen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor aug 23, 2007 9:10 pm

Inlägg av Ventilen »

hehe. ser tungt ut!
tur du har flak o lasta på :lol:

mvh
Mvh//Ola
mjället
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 16, 2009 6:42 pm
Ort: ale

Inlägg av mjället »

varför e inte finnen med på några bilder gömer han sig



mvh michael
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi väntar på resultatet :thumbright:
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

mjället skrev:varför e inte finnen med på några bilder gömer han sig



mvh michael
Han är blyg...men här är han iallafall, Finnen från Göteborg!

Bild
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
mjället
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 16, 2009 6:42 pm
Ort: ale

Inlägg av mjället »

oj där var han och kläderna på trode han skulle vara näck med all upphätsning till denna helg hur går det då


mvh michael
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

hahaha går fiiint, vi har varmkört o efter drar toppar innan natt pull :)
Skriv svar