spridar respons tid och spridar styrning/kompenserigar?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

spridar respons tid och spridar styrning/kompenserigar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

blev inspirerad att starta en ny tråd om detta.

jag vet att det finns olika kompenseringar och så i olika insprutningar, ett par exempel....

1 mitt gammla hestec med accel 82lb spridare så skriver man in hur lång död tid man har på spridaren i en av grund-inställningarna, om jag inte minns helt fel så har jag 1.0ms och det verkar stämma rätt bra med denna tabell och 12-13 volt som den bilen orkar ladda (halv dålig generator) http://injector-rehab.com/kbse/lag.htm

jag vet inte hur mycket hestec burken kompenserar för volten men nån typ av ej justerbar kompensering tror jag det är då den inte är direkt känslig vid olika volt men det är säkert väldigt enkla grejor den trixar med.

jag gjorde också ett rätt seriöst test där jag först vägde 4 st petflaskor som spridarna sprutade i sen körde jag med hestecs test meny där man kan simulera olika rpm, Millisec och hur länge sim skulle pågå ( med avstängd motor)

mins jag körde först på 1500rpm och ca 1.5ms tomgångs öppnings tid i typ 2minuter sen räkna jag på bensinens dencitet och sen - flaskans vikt och det stämde rätt bra med den teoretiska mängden och väldigt ligt mellan cylindrarna :thumbright: testa sen med typ 7000rpm/7ms och 1 minut och det stämde bra också mot den teoretiska mängden.

tyvär så har jag tappat de exakta siffrorna :(

2 ett autronic där väljer man vilket spridar-nummer man kör sen lägger man in lite andra grund parametrar som säkert också det räknas på och det tillsammans med spjälläges givaren mm gör att det blir overkligt fin gång i motorn direkt och det är ju väldigt bra :thumbright:
men ibland då det inte fins data på spridaren kan det bli problem som för conny
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29291
han kör med denna typ av spridare
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
vad gör man då ? kan man välja nån liknande spridare med samma ohm och storlek? vad innehåller dessa filer för data och hur fungerar kompenserigen mer på djupet?

vad kan gå fel med fel spridare nr inlagd förutom att den inte går lika fint?

3 på ett gammalt haltec tex där fins inga inställningar för respons tid mm kan man då grovt räkna med att spridaren ger mer soppa om man går över 100% öppnings tid?

4 på vems så har man en mapp med spridar-korrigering ms VS volt som är känsligt och lite trixit att få till?
bra lösning eller är det mer parametrar man måste lägga in?

kolla också denna länk som bfs la upp i en annan tråd, rätt stora skilnader i respons tid och känslighet mot volten.
http://injector-rehab.com/kbse/lag.htm

sen ifrågasätter jag hur dom tiderna stämmer på olika insprutnings system med olika slutsteg och så kallade flyback kort, motstånd mm?

bränsle trycket borde ju också påverka detta eller?

mycke funderingar men det fins ju många duktiga som kan svara här :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis jan 13, 2009 8:05 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Slår ett slag för min undersökning av 1600cc spridaren, där har jag testat lite av de vanligt förekommande flyback-systemen, samt vilken skillnad det gör mellan motstånd och icke motstånd på en lågohmig spridare.

Ett annat viktigt fenomen som uppkommer på dessa spridare är att nålen studsar innan den går i botten helt, vilket säkerligen ger olinjär spridarmängd i öppningsskedet. Något som också marmander har sett i mätbänk för spridare.

http://www.backeliten.net/Spridare/1600cc.pdf
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det var en seriös utvärderig jonas :thumbright: bra läsning.

jag uppdaterade mitt första inlägg med ett test jag gjorde på hestec och accel (simens) 83Lb spridare.

hur stor skilnad är det mellan olika slutstegs styrka? hestec värkar ju ha ovärkligt starka steg då hestec själv rekomenderar att man kan koppla två och tillockmed tre låg ohmiga spridare utan motstånd på samma slutsteg?? kanse inte optimalt men det fungerar ju.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Jens Gustavsson skrev: hur stor skilnad är det mellan olika slutstegs styrka? hestec värkar ju ha ovärkligt starka steg då hestec själv rekomenderar att man kan koppla två och tillockmed tre låg ohmiga spridare utan motstånd på samma slutsteg?? kanse inte optimalt men det fungerar ju.
Jag har kört MS med 6st lågohmiga spridare på ett slutsteg (kanal) och det har fungerat. Dock är det väl gränsen vad MS:et klarar. Det som det oftast faller på är att flybacken inte är tillräckligt kraftig (klarar inte de strömpekar som blir, samt att matningen till boxen måste vara kraftig), själva drivsteget klarar oftast väldigt mycket ström. V3 har dessutom strömbegränsning på spridarutgången vilket gör att det är svårt att bränna slutsteget pga kortslutning.

VEMS har lite olika drivsteg, men oftast med lite mindre strömstryka per slutsteg än vad MS:et har, men det har ingen inbyggd strömbegränsning.
Här är ju fördelen att det är flera slutsteg. Dessvärre är flybacken en väldigt svag punkt på vems:et. Lite olika lösningar finns och dagens boxar har en fungerande lösning fast kanske inte så optimal.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

på nya DTA systemen finns en funktion som gör att man kan mäta 'deadtime'
Riktigt användbart för att få bra exakthet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
MRMRacing
För mycket laddtryck

Re: spridar respons tid och spridar styrning/kompenserigar?

Inlägg av MRMRacing »

Jens Gustavsson skrev: 2 ett autronic där väljer man vilket spridar-nummer man kör sen lägger man in lite andra grund parametrar som säkert också det räknas på och det tillsammans med spjälläges givaren mm gör att det blir overkligt fin gång i motorn direkt och det är ju väldigt bra :thumbright:
vad gör man då ? kan man välja nån liknande spridare med samma ohm och storlek? vad innehåller dessa filer för data och hur fungerar kompenserigen mer på djupet?

Eftersom det är en 4/1 PH spridare skulle jag välja Roschester 96 LB eller 72 LB (i den ordningen).
Fel spridare märks på lättlast då VE värdena kan bli lite konstiga. Autronic använder fem olika värden för sin spridarkompensering, detta för maximal kontroll och är en liten "företagshemlighet" hur man gör för att få den fina kontrollen. Inte bara öppning utan stängning och kontroll av "Back EMF" + batteri komp.

Passar inga val och du vill veta exakt skicka den till mig så ombesörjer jag billigt att den testas för att få egna värden.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vad är det som gör Roschester 96 LB mer lämpad till 4/1amp PH autronicken än dom dära låg ohmiga 120lb från trick flow?

vi skulle gärna vilja lära oss mer om hur man väljer rätt spridare till olika insprutnings system (inte hur stora de är utan mer hur de jobbar elektroniskt ihop)

enligt säkra källor så är de 120lb spridarna mycket rappa och exakta än många andra i den storleken, ej att gämföras med ford motorsport 4.8ohm 150LB.

conny kommer att behöva rätt stora spridare minst 120LB senare (E85) då den ska plågas ur i min bänk.

han få skicka en spridare till dig då vi vill få det så bra som möjligt.
MRMRacing
För mycket laddtryck

Inlägg av MRMRacing »

Jag menar i spridar valet i listan på Autronic programmet. De gamla Roschester skulle jag akta mig för utan hellre välja Delphi 96 lb ( om du menar spridare).

Ska bli intressant att få spridaren testad och se hur den ligger till, tar några dagar då det sker "down under".
Återkommer mer om spridar valen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ok jag fattar nu hur du mena nu :)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor jan 15, 2009 2:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Intressant, blir den med i listan på programvaran sedan, eller blir det en rekomendation vad man ska välja?
De där trick flow spridarna borde väl vara ganska vanliga nu, då de finns att köpa billigt.
Har verkligen inte autronic testat dem förut?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

j björk skrev:Intressant, blir den med i listan på programvaran sedan, eller blir det en rekomendation vad man ska välja?
De där trick flow spridarna borde väl vara ganska vanliga nu, då de finns att köpa billigt.
Har verkligen inte autronic testat dem förut?
jo det trodde jag också, mrm har du kollat med andra återförsäljare i värden att de värkligen inte är testade redan?

annars så skickar vi en spridare ned till dig (hur många veckor tror du det kan ta?)
MRMRacing
För mycket laddtryck

Inlägg av MRMRacing »

Jag kollar en gång till att de inte är testade, normalt blir det ett custom pattern som du själv lägger in, vid ny programvara läggs de sedan till.

Service på Autronic går numera väldigt fort då vi skickar direkt till Autronic och inte via en mellanhand som förut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag ber conny skicka en spridare åt dig.

conny kan nog låna en spridare av olov1 om han blir sugen att starta bilen.
MRMRacing
För mycket laddtryck

Inlägg av MRMRacing »

Angående spridarvalen är det mer än bara "lagtime" som behövs, därför testet. Autronic har många olika parametrar och även spridarens minimitid då vissa spridare inte får gå under en viss tid för att fungera problemfritt vid låga spridartider som tomgång och "overrun".
conny
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: spridar respons tid och spridar styrning/kompenserigar?

Inlägg av conny »

MRMRacing skrev:
Jens Gustavsson skrev: 2 ett autronic där väljer man vilket spridar-nummer man kör sen lägger man in lite andra grund parametrar som säkert också det räknas på och det tillsammans med spjälläges givaren mm gör att det blir overkligt fin gång i motorn direkt och det är ju väldigt bra :thumbright:

Eftersom det är en 4/1 PH spridare skulle jag välja Roschester 96 LB eller 72 LB (i den ordningen).
Fel spridare märks på lättlast då VE värdena kan bli lite konstiga. Autronic använder fem olika värden för sin spridarkompensering, detta för maximal kontroll och är en liten "företagshemlighet" hur man gör för att få den fina kontrollen. Inte bara öppning utan stängning och kontroll av "Back EMF" + batteri komp.

Passar inga val och du vill veta exakt skicka den till mig så ombesörjer jag billigt att den testas för att få egna värden.

(jens, peter och conny sitter och fundera runt fika bordet och har några frågor till :) )

vi har börjat grov mappa lite på peters BMW.

tillexempel bosch 1600cc spridarna de finns ju i tre utförande men det finns bara ett upptaget i autronics spridar lista, är det mätbara skilnader mellan de ? (vi har en typ som inte finns ,vita)

samma spridare, vad kan man säga är minsta milli sec man kan köra på dellast utan att BB lamdan börjar bli instabil?

här kommer lite grund data på motorn...

2000cc 8v sohc

rätt grymmt portad topp

mycket vass kam med ca 320 grader vid ventil spel och 12.5mm/ 112 noch (ger ca 80kpa på tomgång/1100rpm)

låg kompa på 6.5:1

race insug med 50mm grova runners ca 21cm och ett 3" singel spjäll

grenrör med ca 55cm långa rör och stor lastbils turbo med lågt avgastryck.

bränsle 98oktan och 3.0bar grund tryck

MSD 7AL med HVC2 spole+fördelare (med inbyggd camsynk)

vi förstår att förutsätningarna är svåra för att få fin gång vid crusing med en sån sett upp :hihi: men motorn är välbyggd och den har gått rätt fint med mindre simens 72lb och vems i fjol höstas i övrigt likt settupp.

vad gällande grund instälningarna i autronicen vad rekomenderar du MRM?
speciellt val av map VS spjäll och kompa förhålandet.
skulle vara intresant att höra mer om på en sån typ av motor.

det står i instruktionerna att kommpan är viktig men det finns inga input på kamaxel (som påverkar cylinder trycket kanse mer än kompan) eller spjäll dim som också borde påverka kompenserigarna som sen görs bakom kuliserna?

sen hur många lastpunkter (rutor) på varvtal och trottel/load rekomenderar du på en sån motor? (max 400kpa laddtryck)

är det nått annat vi bör tänka på när vi fortsätter mappningen?

tack på förhand :thumbright:
Skriv svar