Tommy Luhr skrev:man har trippla spridare /cylinder för att man är snål
Så var det förr iaf när man inte hade råd att köpa dyra stora tuffa spridare.
Nu har det blivit riktigt billigt med spridare
Eller så har man trippla spridare för att det är fränt hehe, kanske för att det behövs med hehe
Kadett4wd skrev:kan det vara idé med gasportade kolvar?
Vet inte, jag har ju inget sot emot mina viljor iaf.
Tanken har ju slagit mig.
Men jag har nog kommit till ett stadie där jag får rycka mig i kragen och sluta fundera på allt nu och köra det konceptet jag funderat ut så jag får ihop bilen någon gång.
jag tänkte det kunde vara ide att slipa späda ned så mycket mettis i oljan när det börjar flåsa på duktigt.
I och med du inte har nå sot å prata om så är det juh sketabra =)
jag har en lös vacumpump.
sugstegen i min oljepump orkar inte dra vacum.
vet inte om det är nått negativt att ha både gasportat och vacum pump.
tvärtom, dom hjälper varandra antagligen.
Prostock grabbarna har ju dom knepen i bakfickan:)
Var och pratade med en prostockare om detta igår. Och enligt han hade man vacumpump för att kunna ha mjukare oljeringar. 70% av friktionen i cylindrarna är bara av oljeringen.
Så enligt han blev inte motorn värst mycket tätare men man minskade friktionen avsevärt med rätt ringar och sög dom med vacum.
Han talade dessutom bara gott om gasportningen. Enligt han ett bättre alternativ än totalseal ringar.
Ja gasportat kan ju vara en idé kanske, kolvarna sitter ju inte i maskinen än.
Någon som har bra koll på hur man utför ett sådant jobb.
Man trycker ju komp från kolvtoppen genom små hål till baksidan på översta ringen.
Men det är alltid nått man skall tänka på.
Är öppen för det faktiskt för jag tror ju inte alla prostock åkare sitter och pysslar med det bara för att det är kul, dom kör ju ändå på bensin och deras hål blir ju igenslaggade till slut.
Iaf dom kolvarna jag sett, kan ha varit för fet blandning i det hela som ställde till det kanske.
Men en metanolmotor bygger ju minimalt med sot så det borde fungera mycket bra på en sådan.
Så är det någon som har lite information om hur det utförs så är jag öppen för förslag.
LarC skrev:Var och pratade med en prostockare om detta igår. Och enligt han hade man vacumpump för att kunna ha mjukare oljeringar. 70% av friktionen i cylindrarna är bara av oljeringen.
Så enligt han blev inte motorn värst mycket tätare men man minskade friktionen avsevärt med rätt ringar och sög dom med vacum.
Han talade dessutom bara gott om gasportningen. Enligt han ett bättre alternativ än totalseal ringar.
var han förare eller motorbyggare? det var ju en intressant teori, men genom att sätta dit en mjukare ring och utsätta den för högre tryck (vilket det blir med lägre tryck på undersidan) borde ju återställa fricktionen till det samma så det är inte där hela effekt vinsten ligger, har sett effektökningar utan special ringar
att en vacumpump ger 10% effektökning på en sugmotor är väl bekräftat och det kanske ger ännu mer med klenare ringar? men jag tror den stora effekt vinsten ligger i undertrycket i vevhuset.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Jo han är chaffis.
Men för att ringen ska täta måste den väl tryckas mot cylinderväggen med ett visst tryck. Men har man då vacum på det trycker man säkert ringarna hårdare mot väggen och därmed ökar man friktionen. Så därför kör man med mjukare ringar och får ändå samma tryck tänker ja. Själva effektvinsten blir av just undertrycket och minskade pumpförlusterna mellan cylindrarna.
Jo sen funderar jag på en annan sak, kan man göra såhär istället för att borra från kolvkronan och ner till första ringspåret?
Provade på en skitkolv för att jag inte hittade nån bild på det.
Tanken är alltså att fräsa 6-7 stycken sånna passager för att hjälpa ringen att tryckas ut. Smart, dumt eller ska man lägga tiden på nått annat?
Sorry om jag pajjar din tråd Tommy.
LarC skrev:Jo han är chaffis.
Jo sen funderar jag på en annan sak, kan man göra såhär istället för att borra från kolvkronan och ner till första ringspåret?
Provade på en skitkolv för att jag inte hittade nån bild på det.
Tanken är alltså att fräsa 6-7 stycken sånna passager för att hjälpa ringen att tryckas ut. Smart, dumt eller ska man lägga tiden på nått annat?
Sorry om jag pajjar din tråd Tommy.
Något liknande har jag på mina CP-kolvar. Dock så är det fräst mest i ytterkant sluttnde innåt mitten.
Om ni vill så kan jag försöka ta en bild på det.