styrservo 164 gått sönder?

Modifieringar och tips
Alriksson
För mycket laddtryck

styrservo 164 gått sönder?

Inlägg av Alriksson »

Nu har något gått sönder med servot, skulle vilja ha hjälp att felsöka problemet! eller om någon vet vad det troligtvis är.

när jag står stilla och svänger så är det dels jättetrögt så man får ta i en hel del, dels så rycker det i ratten. När man svänger så låter det också ett gnisslande ljud, påminner om när man drar frigolit mot en fönster.

Jag tycker mig uppleva att det går bättre om jag varvar motorn samtidigt som jag svänger, men är inte helt 100 då det kommit lite snö nu så det är lite halt på marken. Jag har kollat servooljan (för det är väl den svarta behållaren?) och den är full upp till kanten nästan..

Har även kollat remmen, den är inte tokspänd men jag har inte heller rört den tidigare och då har det ju gått bra att svänga så jag förstår inte varför det skulle vara nån skildnad nu.
Rydberg
Forumsberoende

Re: styrservo 164 gått sönder?

Inlägg av Rydberg »

finns det inte max o min på behållaren? isåfall så finns d ju en anledning till att behållaren inte ska va full
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck

Re: styrservo 164 gått sönder?

Inlägg av MrHedlund »

Alriksson skrev:när jag står stilla och svänger så är det dels jättetrögt så man får ta i en hel del, dels så rycker det i ratten. När man svänger så låter det också ett gnisslande ljud, påminner om när man drar frigolit mot en fönster.
Hej. Visserligen har inte jag någon styrservo i min Duett. Men min lät exakt likadant! Jätte jobbigt gnisslande ljud. Och det var p.g.a att det inte fanns en till stymellse av olja i styrväxeln. Hällde i en skvätt växellådsolja och då vart det tyst! Vet inte hur det 164:ans styrväxel ser ut. Men finns en bult i toppen tror jag. Tag loss den och kolla bara för säkerhetsskull om det finns olja.
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
Alriksson
För mycket laddtryck

Inlägg av Alriksson »

jag var till mitt garage, stängde bilen och testade röra rätten, det gnissliga ljudet är kvar även när bilen inte är igång. körde upp bilen på lyften (2 pelarlyft så däcken hängde alltså i luften) och vred på däcken fulla rattutslag för att försöka lokalisera ljudet, tycker det låter som det kommer från vänster hjulhus därekring, men exakt var kunde jag inte höra innan ljudet försvann! hissade ner bilen på hjulen och vred på ratten. inget ljud mer än lite däckskrik. startar bilfan och servon funkar?

var ute och sladdade lite, det hade ju kommit en cm snö och på väg hem börjar ljudet igen, men servot funkar fortfarande. blir inte klok på den.. kan det vara nån bussning eller nått som gått sönder och gör det så trögt för servon eller nånting? alla idéer är välkomna.

mvh
Skriv svar