Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Murranboy: " va länge sen, 10år gissar jag på. " inte sååå länge sedan isf, min båt tävlade senast -96..... då med kompressormatad BMW.

"Jag får flytta upp till föräldrarna igen o va mera ute på sjön som förr" Låter kanon, förutom att flytta till mama å papa, hehe.

//F.
freakbrother
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jan 27, 2009 10:42 am
Ort: stockholm
Kontakt:

Inlägg av freakbrother »

Bengt Enesand .....

Honom känner jag åxå !
Åkte Bass22 o B19 från början , den båten har Ingemar jansson nu !
och motorn är den som Nusnäsgrabbarna gjorde iordning och åkte med , den som numera finns i Veronicas ägo.

MVH /Gunnar

Sorry Freddan för mera 'offtoppic'...
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

freakbrother och murranboy:

Det är något som inte stämmer i historien :? . Murranboy påstår att det funkade sisådär med BMW turbon, men freakbrother säger juh att nusnäs gänget hade bra fart med samma koncept???? Tror inte Gunnar ( freakbrother ) skulle låta sin dotter handla maskin om han inte visste att grejerna hade potential :doh: .

murranboy: Är du insatt i historien ang BMW turbon? Vad funkade inte för bengt?

Gunnar: inte alls offtopic, diskussionen handlar juh om BMW turbo :lol:
Murranboy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 09, 2007 10:29 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Murranboy »

Ang Enesand så beror väl på att människan har tummen mitt i handen :hihi:
Och varför jag inte är så insatt i just hans motor, är nog för på den tiden visste jag inte vad överladdning va för något :lol:
Ska lyssna lite med min storebror ikväll, han vet en hel del om den!

sleeper pv: Visst, mor o far gillar barnbarnen, men inte på heltid :P

Gunnar: Hade ingen aning om att han har sålt den, sist jag såg den så stog den i en maskinhall bland alla andra skrotobjekt han har :lol:


//Johan
Bild
Volvo 745 TIC-90 Ombyggnad pågår...
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Kolvarna får ventilurtag
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Färdiga till slut :thumbright: Man ser även jiggen och en std obearbetad kolv.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Testat med lera utan packning. Nu finns det frigång även med vassare kam om framtiden önskar det 8)
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Förutom dessa "stora" ingrepp på bilderna så sker det massor med småjobb på motorn. Detta är inte så spännande att visa men tar himla massa tid och måste åxå fixas. Det är bla

fila in kolvringsgap.
byta styrningar ( som skall svarvas först ).
mäta och justera alla lagerspel ( henas och slipas ).
Mäta och testa vart allt skall sitta i motorutrymmet, såsom wastegate mm.
blästra och rengöra massa tillbehör.
mm mm mm.

Allt har sin tid och stress har aldrig lett till en framgångsrik motor.

// Freddan
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Här var det upplagd för montering.
Bild

observera årtalet på Motornords katalog :hihi:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Vevaxeln monterad med lite stöddigare 12,9 bult :thumbright:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

kolvar monterad på stake med infilade ringar.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

svarvade en kona för montering av kolvarna i blocket, mkt smidigare än kolvrimgskompressor :thumbright:
Bild

Konan monterad med ngn hundradels presspassning i pyramidspåret. Nu är det enkelt och tryggt att trycka in kolven med ringarna i loippen.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Kolvar monterat och klart.
Bild

Nu är det dags för oljepump och tråg innan toppen skall klämmas på :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Smart verktyg ! jag var ju lätt nervig när jag monterade mina i 635an.

Lätta kolvar om det är vikten (328) som står på dem, en koll i min egen tråd visar att Mahle kolvarna jag har väger 575g (dock 92mm)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Daniel-635: Jo det är vikten påkolvarna du ser ( 328 gram ). Dock utan ringar, bult och kolvbultslås. Det är rätt lätta och fina kolvar faktiskt, hoppas dom står pall :wink:

Ekonomisk kris gör att stora inköp uteblir :thumbdown:. hoppas få toppen MIRA-fräst snart så jag kan pilla ihop den.

//Freddan.
Skriv svar