B5254t funderingar
B5254t funderingar
Hej hopp har lite funderingar kring 5254t motorn
har en sådan nu i garaget som ska ner i 242:an är det tänkt.
då funderar jag helt enkelt hur håller dom klarar man sig utan att byta stakar för effekt runt 350 - 400 hk ??
ska ladda motorn med en holset 3ld 55in 63ut känns dock som att den kommer att bli i minsta laget.
50mm wg
motorstyrningen är ett vems
och ska köra den på e85.
har inte så mycket mer info att ge just nu
det jag eg vill veta generellt är om det kommer att hålla ??
Mvh Erik
har en sådan nu i garaget som ska ner i 242:an är det tänkt.
då funderar jag helt enkelt hur håller dom klarar man sig utan att byta stakar för effekt runt 350 - 400 hk ??
ska ladda motorn med en holset 3ld 55in 63ut känns dock som att den kommer att bli i minsta laget.
50mm wg
motorstyrningen är ett vems
och ska köra den på e85.
har inte så mycket mer info att ge just nu
det jag eg vill veta generellt är om det kommer att hålla ??
Mvh Erik
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
Ja åkte ca 370hp i min B5234T4 spis i somras utan större under!
Dock med mapat std sprut o på vanlig mack sås! (std stakar) o då kände ja själv att ja va ute på hal is
Men varför inte satsa på nya stakar redan från början? Inga fantasi summor på stakarna precis..
Fin försäkring om inte annat! Då dom generellt är ganska klena i Volvo 5orna tyvärr!
Dock med mapat std sprut o på vanlig mack sås! (std stakar) o då kände ja själv att ja va ute på hal is
Men varför inte satsa på nya stakar redan från början? Inga fantasi summor på stakarna precis..
Fin försäkring om inte annat! Då dom generellt är ganska klena i Volvo 5orna tyvärr!
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
hej
byta vevstakar är viktigt
blocken håller, bara man inte bär sig dumt åt Jätte turbo , högkomp och standard kammar inte minst som tidigare skrivs rätt mappat
men tror förstärkning är bra att göra fall man skall ha hög effekt!
kört volvo femma i långlopp samt i gatbilen
En ändring
joo anfående jätte turbo så är det bättre, jag menade en liten som ger högt moment på låga varv !
MVH Calle
blocken håller, bara man inte bär sig dumt åt Jätte turbo , högkomp och standard kammar inte minst som tidigare skrivs rätt mappat
men tror förstärkning är bra att göra fall man skall ha hög effekt!
kört volvo femma i långlopp samt i gatbilen

En ändring

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

man kan antingen ta upp spåret mellan cylindrarna till 0.8mm som på nya motorer elelr schimsa bort det... teorin säger att vattnet där kokar bort och cylindern spricker till följd. färre av de nya blocken med 0.8mm har spruckit, samtidigt som vi också vet att det är väldiga skillnader på hårdheten i loppen.
83mm

83mm

81mm

83mm

83mm

81mm

ok förstår principen nu iaf, då vill man bara veta tillvägagångssättet ?
ska riva motorn om 2 veckor och gå igenom den, och då kan det ju vara lika bra att göra detta på en gång.
är det enklast med schimsningen eller att ta upp spåret mellan ?
är det lösa foder i dom här ?
har mest skruvat rödblockare så man är helt novis på dessa motorer
ska riva motorn om 2 veckor och gå igenom den, och då kan det ju vara lika bra att göra detta på en gång.
är det enklast med schimsningen eller att ta upp spåret mellan ?
är det lösa foder i dom här ?
har mest skruvat rödblockare så man är helt novis på dessa motorer
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
går även att stifta blocken.. måste då borras efteråt. http://xs120.xs.to/xs120/07434/DSC00023.JPG
och man kan knacka in bladmått på 0,35 på undersidan mellan fodren.
och på autotech fanns det förut en "förstärknings" platta man kunde köpa. vet dock inte om den finns nu.. finns som sagt många sätt att förstärka blocken på..
och man kan knacka in bladmått på 0,35 på undersidan mellan fodren.
och på autotech fanns det förut en "förstärknings" platta man kunde köpa. vet dock inte om den finns nu.. finns som sagt många sätt att förstärka blocken på..
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
vad vill du veta om de? hur man går till väga för att montera?
har själv en sån motor och tänkte förstärka.. men köpte en med 81mm borr istället
kändes som det blev billigare så.
ska du ligga 350-400 hk eller blir det mer framöver? för 350 hk kan blocket hålla, men det beror ju lite på vad den ska användas till oxå. du skulle ringt till autotech och kollat om dom fortfarande monterar "förstärkningsplattor" jag tycker det verkar som det vettigaste alternativet. dom vet nog hur mycket effekt blocket klarar oxå.
har själv en sån motor och tänkte förstärka.. men köpte en med 81mm borr istället

ska du ligga 350-400 hk eller blir det mer framöver? för 350 hk kan blocket hålla, men det beror ju lite på vad den ska användas till oxå. du skulle ringt till autotech och kollat om dom fortfarande monterar "förstärkningsplattor" jag tycker det verkar som det vettigaste alternativet. dom vet nog hur mycket effekt blocket klarar oxå.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
stiftning har funkat bra på min motor det lilla jag kört, 2bar ladd med 63mm turbo och E85. ska riva motorn här framöver dock och kolla upp allt på skoj.
Dock är en borrning nog ett måste då cylindern tappar formen.
Dock är en borrning nog ett måste då cylindern tappar formen.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
schimsning= du schimsar mellanrummet mellan fodren så det blir stumt..vet ej om man måste borra efter det. men skulle tro det
stift= pressar ner stift/pinnar som är ca 10-15mm lång..finns många olika sett att göra de på.. olika längder och antal stifft som monteras dit. har läst att dom gjorde så på volvos btcc bilar.
plattan= sätter man i toppen på blocket. är osäker på hur man gör när den monteras.
finns massor av info på volvos turbo forum om just förstärkning av vitfemma
stift= pressar ner stift/pinnar som är ca 10-15mm lång..finns många olika sett att göra de på.. olika längder och antal stifft som monteras dit. har läst att dom gjorde så på volvos btcc bilar.
plattan= sätter man i toppen på blocket. är osäker på hur man gör när den monteras.
finns massor av info på volvos turbo forum om just förstärkning av vitfemma