Kamval till bmw M20B25

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Kamval till bmw M20B25

Inlägg av Peter L »

Skulle behöva lite hjälp med att hitta en kam till min m20.
Motorn är lågkompad (7.0) och kommer överladdas ordentligt på e85. Kommer varva ungefär 7500 ev lite mer.
Toppen är lätt putsad på insug men lider fortfarande av turbulensen som m20 topparna har vid innerradien, så därför dör flödet av lite efter 11mm lyft. Avgas är putsat den också men den har inget turbulens problem.
Org. ventiler 42mm in 36mm ut
Gt42 turbo
Pulssplitgrenrör med 60cm långa primärrör, där alla är lika långa.
Org. insug

Vill helst prova något annat än enem-kammarna (z45,z58) som alla andra kör. Har tittat på catcams kammar där det finns en hel del att välja på. En specialslipad kam är också intressant beroende på pris :hihi:

http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054

Fler värden finns på www.catcams.be
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick du fram nå siffror på enem kammarna som går att gämföra med cat cams?

snabbt kollat så skulle detta bli en fin full race kam 1300528

260grader vid 1.0mm +cl är vasst sen får du mycket mer lyft än vad enem kammarna ger :thumbright: skulle gissa på ca 315grader vid ventilspel. :twisted: (ej jämförbart med enems märmetod)

frågan är bara vad som krävs i övrigt för att den ska gå att använda.


Jouni H på motornord kan kanse kolla upp det? (jag pm han så kan han svara här)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör jan 10, 2009 2:11 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Nej har skickat mejl men inte fått nå mer svar. Kan prova att höra med ppf om de har fler värden.
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Kanon jens! Blir inressant att höra vad han säger. Lär iaf få göra lite större ventilurtag i kolven med det lyftet. :hihi:
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick svar.....

Hej Jens

Det du beöver är ventilfjädrar och ordentliga vipparmar.

Häls Jouni
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Vilka fjädrar rekommenderade han? Är det cat-cams diton eller?
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kartungen skrev:Vilka fjädrar rekommenderade han? Är det cat-cams diton eller?
han skulle kolla upp det och lite priser.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Stöddiga vippor fixar ppf till dig :)

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=689
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

TurboTeamSyd skrev:Stöddiga vippor fixar ppf till dig :)

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=689
Jodå det blir ett gäng sådana också var det tänkt! De enda med vettigt pris, billetvippor är ju inte gratis. :P
Peter Lindberg
0768032059
Avatar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån sep 15, 2008 8:19 pm
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

När jag och Jouni snackade vippor och fjädrar så tyckte han att jag skulle använda retainers från en äldre m20 el m10 för enkelfjädrar och köpa deras enkla fjädrar.

Mina specs
BMW Originalvippr och Z45 men jag tänkte stanna på 7000 men om du har PPFs HD-vippor borde du klara 7500 med deras enkelfjädrar. Har för mig att han sa att men deras billetvippor var det inga problem men dom kostar ju en del.
Fredrik Östman
BMW E30M3 S54Turbo
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Med rätt fjädrar och tryck så var det då absolut inga problem för mig att köra 7000 och till och med 7500 som mest.

Och då hade jag enligt folket det sämsta man kunde ha, piratvippor.

Iofs så satt varvstoppen på fuelcut så det lär ju ha gjort en heldel för livslängden.

Men dom nya gjutna som PPF säljer verkar helt klart prisvärda, skiljer inte mycket om man gämför med orginal från BMW och dessa verkar ju funka ganska tillfredställande, dom nya alltså.
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Vi körde en PPF Z45 på en 2,7 med KKK29, 9;2-1 komp skyddet på 7300. Hade fullt tryck före 4000 och full effekt 4400-7100rpm, 600 på hjulen.
Men där började kammen säga ifrån, orkade inte varva så mkt mer, så för dig skulle jag nog kört en Z58, riktigt trevlig turbokam om man ska varva 7500-8500.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Avatar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån sep 15, 2008 8:19 pm
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

Hade inte tänkt att dra bilen till nå mer än 7000rpm så jag klarar mig nog med denna kam ett tag till, fan man måste ju få köra bilen också! man kan ju inte bara bygga på motorn hela tiden (: men tack för tipset! det uppskattas!
Fredrik Östman
BMW E30M3 S54Turbo
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

Jag är nästan säker på att jag har sprillans nya hårda enkelfjädrar till tidiga m20 modellen hemma från motornord... De blev liksom över när jag byggde min för några årsedan..

Kanske intressant? ;)

Mvh
uffe
Avatar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån sep 15, 2008 8:19 pm
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

Absolut kan det vara det, kolla om det verkligen är de fjädrarna!
Fredrik Östman
BMW E30M3 S54Turbo
Skriv svar