bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens Gustavsson skrev:jag har fått tag i en pump nu som pumpar 210GPM upp till 16bar (ca 6.5 bar ska användas)

den ska enligt uppgift räcka för att kyla turbinen mot 2200hk 8) , nån som vill komma och testa om den värkligen gör det framöver? :hihi:

den tar ca 8.9amp per fas så det ska gå att köra med normala säkrigar.

martin det låter intresant med att frekvänsa pumpen jag vet att stuskas egna load kontroller gör det också, vem har designat dit load system?
http://www.stuskadyno.com/lc.html
blir ju ös med den pumpen :thumbright:
Load controlen o bänken är superflow, frekvensaren har jag utanför de systemet, men stutskan kanske funkar annorlunda? Reglerar man lasten endast med vattnet in?
På 901an måste man justera mängd vatten in med en ventil så lastreglerventilen kan ta hand om den effekt som du puttar in, har man för mycket vatten in blir de hackigt eller för lite så skenar maskin.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stuskan har reglerigen på vatnet in sen så har man en ventil på returen där man har nåra olika sjuster varv beroende på ca effekt och rpm.

här ser man ungefär hur det fungerar http://www.stuskadyno.com/pdf/standalonelc.pdf

sen fins det depac kontroll till denna bänk också men den kostar 17000$ :( den har dock mycket bra ryckte och den klarar av att reglera över 2000hk.

martin hur stor pump har du och vilket tryck behöver den, vad är max effekt/vrid?
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Martin Lundkvist »

jaha då funkar ju regleringen omvännt, slipper ju servo ventiler o annat junk, smart!

Pumpen är en 5hp flödar 570l/min vid 2 bar. Har vattnet i en rätt hög tanksläp så ökar kapaciteten lite på de, men behöver då också en lyft pump till returen..

1500hp och 1360nm lastcell är det idag, är på gång o ska uppgradera till en cell som klarar dubbelt, får väl då också byta pump osv..

Minimum som SF behöver är 50l/m vid 2.4 bar per 100kw

Styrsystem är dyrt, kan ju börja köra manuellt, är ju mer manligt 8)
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

hur går det Jens? väntar med spänning, har precis starta upp och kört 4-5 pull med min turbin (Frode F291)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vi väntar på turbinen som ska komma vilken dag som helst.

har du nå bilder mer info eller så på din bänk?

den lilla skoter/fiddy stuskan är nyrenoverad och håller på monteras ihop, kommer mer bild sen på den dynon.
http://i31.photobucket.com/albums/c352/ ... 012-10.jpg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

grejorna är nu äntligen på gång. nåra bilder på olika drivningar ocgh dyno rum.

Bild

erland hur är drivningen mellan turbin och motor löst på din bänk?

lite lurigt med toretions svägningar och så har jag förstått?

jag har funderat på en vulkad mellanaxel modell volvo eller en hardy skiva modell bmw M5??

det fins ju fjädrade centrum att köpa också men det blir dyrt då man måste ha många olika.

Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

cvknut?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
turbodart
För mycket laddtryck

Inlägg av turbodart »

hei! hva er fordelen med å kjøre bremsen med så høyt vanntrykk?
ser at diametern på røret inn på bremsen ikke er så stor...30mm? er det derfor man må ha mye trykk for å få nok vann inn?

har en sf602 på jobben, og der står det en 2000L vanntank på utsiden av bremserommet,ca 2meter over bremsen. så er det kun fall-trykket som mater bremsen, igjennom et 2" rør....spill-vannet blir pumpet opp i tanken igjenn. den bremser 3000nm, og regulerer kun motstand på bremsen med å stenge for vannet ut av turbinen.

testa btw en Volvo Penta D12 idag... 1960Nm vid 1270rpm :hihi:
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag vet inte varför den ska ha så mycket tryck?

men 2000hk är mycket kyl vatten som ska kylas bort speciellt då retur tempen inte får va över 40grader.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ska försöka börja göra en lista på grejor jag behöver hjälp med att styra upp och lite smågrejor vi behöver skaffa fram.

peter: kan du fixa en kontaktor till stora vatten pumpen och en till lilla retur pumpen (kanse kan köra båda på samma?) sen en ström brytare man kan ha på ibrädan till styrspäningen. jag tror jag har kabel, men lite klammer och hanskar, dosor mm är det dåligt med.

teflon mats eller fredde??
sen skulle jag haft bocka en 2-3mm plåt till en batteri hållare, den behöver bara bockas som ett L (L=17x17cm sen ca 25cm långt) sen en rem över som håller i batteriet.
sen skulle jag haft 8 st plåtar som är 13x9cm (2.5-4mm tjocklek) till förstärkning till hjulen.

conny vi måste inventera vad vi behöver för koppligar, slangar och hur vi ska få tryckventilen att fungera. vi kan höra med ulf andersson och tommy gto (sen också sen handlar jag ut på dhal det vi inte har)

mattias stövaren och teflon mats vi skulle kolla in fin elektroniken till F3 och till MSD 10an och tec egde burken (skulle också haft nå grova kablar och koppligar till start motorn och jordningar mm) nån som vet av nått sånt?

simon halin har du tid att hjälpa mig att svetsa lite i kylarna före jul?

sangren som sakt var skulle haft hjälp med spridar kontakter.

erik w/sangren skulle haft hjälp med två datorer till tec egen och till F3 (tror jag har datorer det är mer att ställa iårdning dem.

nicklas persson har du tid att göra en liten bänk som man rymmer två bärbara datorer på?

fredde vad tror du om bilderna på mellan axeln mm? är det nåt jag ska fixa fram där? säg till när du har tid nån kväll så kanse vi kan ta ett mek.

olov har du tid att hjälpa mig att klippa till nåra plåtar till lilla tanken under turbinen (kanse går att låna klippen på lassa annars också och klippa lite plåtar?) ska fixa en ritning sen kan conny tigga den.

våg till tec egde? anorberg pellew??
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons dec 17, 2008 5:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

här kommer nåra bilder som kanse inte ser så seriösa ut, och de är de inte häller då det ännu inte fins nån lokal klar där bänken ska så därför bygger vi ihop en enkel hybrid av skoter bänken och 2000hk bänken för att testa så det mekaniska fungerar (testar med min B20 som jag har byggt till vegan) sen nästa höst då lokalen ska göras iårdning då blir det en ricktigt seriös anlägning där vågar och styrningar och logningar blir mycket seriösare.

skulle vilja göra allt rätt direkt men då inte tid eller pengar räcker just nu (då vegan SKA bli klar i vår) så får man ta det i två steg, tror man vet mer exakt hur man vill ha sakerna då också då man har lite mer praktik bakom sig också.

det blir nog inga ricktiga högtrycks bromsningar av säkerhets skäl men [det blir bra att få små plåga B20 på lite lägre tryck iallafall så att man ser att den fungerar skapligt iallafall (låga laddtryck på denna motor är? :twisted: ) får låna en is hocky målvakts skydds utrustning tror jag då man står ett par meter från motorn :hihi:

Bild

loggningen i te edge burken http://wbo2.com/ jag köpt av anorberg :thumbright: vita ip burken under innehåller tryckgivare jag köpt av pellew som ska logga laddtryck och avgastryck mm.
läs mer om programvaran som har inbygda larm och metrix tabeller för lamda vs laddtryck, rpm mm, som gjord för bromsbänks bruk http://64.23.5.166/justin/winlog/winlog.pdf
Bild

det går att utforma displayen som man vill med mätare och storlekar, blir en stor mätare med vridmoment och rpm sen en massa små
Bild

har börjat lägga upp lite kablar till insprutning och tändningen också
Bild :thumbright:

denna matrix log måste va underbar då man mappar haltec, hestec och förgasare då man ser exakt vad det är för lamda på olika rpm, laddtryck.
Bild

går givetvis att se loggar med vanlia grafer också
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vi har jobbat med bänken i helgen och det har gått väldigt bra :thumbright: erik också känd som stövarn :) , conny och mattias har hjälpt till :thumbright:

lite nya bilder
Bild
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

vad har du köpt sensorn,altså den som mäter vridet? om du förstår vad jag menar?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Han i stolen ser rätt aktiv ut :hihi:
Skriv svar