Mercedes 2,3-16V Turbo-oskuld...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jarven
Lite mer laddtryck

Mercedes 2,3-16V Turbo-oskuld...

Inlägg av Jarven »

Har en tråd på MBSCA om mitt bygge som sista tiden børjat inrikta sig på en turbo-konvertering. Lægger dærfør upp en tråd hær då jag har en del frågor som verkar læmpa sig bættre hær bland alla turbo-tokar. Har inte fått så mycket svar på en del frågor/funderingar jag haft den sista tiden...

I korta drag så inførskaffades en Mercedes 16V som låg i molekyler. Allt var urrivet ur karossen inkl elen som tyværr var klippt øverallt och bortom all ræddning. Fick dærfør tag på en 2,6a som jag rivit elen ur. Det var ju tyværr en automat och 6 år nyare. (Otroligt vad mycke som ær annorlunda) så det blev en del klurande før att bygga om elen før att passa i 16 ventilarn. Motor hærva var det ju ingen panik med iom att den blir komplett ny med ett Vems till sprut/tændning. Ett annat aber var att 16 ventilarn var fullsmetad i utrustning, tex Elstolar fram (båda) med dubbelt minne! :doh: En 126a letades upp som jag kunde køpa elstol och elhiss-hærvor ur. Dem fick oxå byggas om då 126an hade elstyrning/minne på rattlæget! Inget som går smærtfritt hær inte...

Bil-byggsats!
Bild

Bild

Føre
Bild

Efter
Bild

Delrin bussningar i både fram & bakvagn... :thumbright:

Bild

Bild

Lackat lite hær & dær men hela karossen ska in på hel-lack snarast. Han som skull lacka nu vecka 9 brann garaget/lackboxen ned før i førra veckan! Bilmekar-Gudarna jobbar helt klart emot mig... :thumbdown:

Bild

Højdpunkten (eller lågvatten-mærket, allt efter hur man ær lagd) kom nær jag fick tag på færgkoden før att kunna lacka broms och brænsle-røren i original-færgen. :hihi:

Bild

Bild

Lite nya delar som inførskaffats..
Fræsigare bromsar, Alu-ok som satt på EVO-bilarna.

Bild

Annat plock..

Bild

yadayada.
Nu till turbo bygget och mina funderingar... :roll: :twisted:
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

det ser ju fint ut.
vad hade du tänkt dig för motorrecept?

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

Har børjat med grenrøret som i dagslæget ær helsvetsat men utan WG-rør klara. Och hæri ligger mina førsta funderingar..

Grenrørs længder hamnade mellan 57-62 cm på kortaste och længsta røret. Dia 48mm utvændigt, 2,6mm gods. (vvs-delar)
De har dragits in i en kollektor som ær delad puls-splitt 1/4 å 2/3. Turbon ær en Garret T04E med twin-entry avgas-hus.
WG-røren ær jag lite orolig før iom att de verkar bli långa. ca 30cm. De blir oxå delade i sin kollektor ænda fram till WG. (en 50mm HKS)
Hur inverkar detta, tror jag læst någonstans att korta ær att føredra?? Varfør? Total volym?

Sen ær jag osæker på om man bør skaffa en større turbo. Har inte måtten på skovlarna hær men jag kan mæta till helgen och lægga upp alla mått, har aldrig fattat det som skrivs hær med 0,8 60mm in/ut hit å dit... :doh:

Och som sagt så ær jag oskuld på turbo-fronten. Heller ingen i min bekantskaps krets som ær speciellt bevandrad heller...
lite bilder..

Bild

Bild

Placering av WG blir långt ned. Placering av turbo blev en kompromiss. Jag ville inte ha den høgt upp men ville heller inte bygga om motorfæstet som egentligen hade behøvts før att få ned turbon långt nog...
Bild

Bild

Bild

Bild
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

maranello skrev:det ser ju fint ut.
vad hade du tänkt dig för motorrecept?

mvh
Inget avancerat, detta ær gjort i dagslæget.
Original-kolvar nedsvarvade 0,7mm + deckningen av blocket. Nya ringar och alla andra slitdelar utbytta
Allt balanserat, viktade stakar (originalen på 85ans modell ska tydligen klara av en del)
Toppen blir det oxå bara bytt slit på. Vill inte førstøra den fina flødesbalansen med att karva i den då jag inte ær någon expert, vem jag skulle vilja slæppa den till vet jag heller inte.
Har en 16V till stående som jag kommer att sugtrimma senare. Karvar hellre i den istællet før i den turbo-matade. Blir nog med effekt ændå i denna tror jag :thumbright:
Fjædrar och omsvarvade retainers ær inkøpta av gordon hær på forumet. De hamnar nog på sugis-toppen senare...
Lættare ventiler likaledes..
Bara bytet av sprutet lær gøra skillnad mot original bosch-dyngan..
Och så skrotas gamla insuget oxå, ska tydligen va en ordentlig strypning från mercedes!

Bild

Bild

Hær ær delarna till nya insugs-plenumet "WRC-style"
:hihi:

Bild

Tyværr ær man ingen øverjævlig alu-svetsare men man kænner ju några :thumbright:
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

riktigt nice.
angående turbo så är det kort sagt följande:

kompressor inducer = den lilla delen av kompressorhjulet
exducer = den stora delen (alltså den som slänger iväg luften in i motorn)

turbin inducer = den stora delen (alltså tvärtemot kompressorn)
exducer = den lilla delen som skickar ut avgaserna

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvo740turbo »

mkt fint grenrör :thumbright: seriöst och bra med gradade kanter så svetsen flyter in osv.sånnt gillar jag :D
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

volvo740turbo skrev:mkt fint grenrör :thumbright: seriöst och bra med gradade kanter så svetsen flyter in osv.sånnt gillar jag :D
Tack! som sagt mitt førsta grenrør jag knåpar ihop, men jag ær osæker på fortsættningen med WG-røren. De blir ju lite långa om jag gør som jag tænkt.

Ingen som kan førklara før/nack del med långa WG-rør?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Man får ju en viss volymökning med längre rör, som väl kan ses som en nackdel. En fördel är ju att det inte blir lika varmt för wg:n.

Hur mycket det gör kan jag inte svara på, har själv kört så utan problem.
Men som vanligt så bygger man ju inte om en enstaka sak för att se skillnaden.

Jag tror du ska fundera mer på turbon, det är en ganska omodern pjäs du hittat.
De viktigaste måtten när du väljer turbo är hur stort är hålet in i kompressorhuset precis inne vid kompressorhjulet, samma på avgassidan fast alltså där avgaserna kommer ut ur turbon.
Sedan är ar eller ett nummer på avgashuset ganska vesentligt, mindre siffra=mindre hus.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Västra Sunds bo?

Isf har du ju endel ideér i Arvika/västra sund angående turbo... Finns ju några Volvob#gar där! :wink:

Mvh Ante
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

j björk skrev:Man får ju en viss volymökning med längre rör, som väl kan ses som en nackdel. En fördel är ju att det inte blir lika varmt för wg:n.

Hur mycket det gör kan jag inte svara på, har själv kört så utan problem.
Men som vanligt så bygger man ju inte om en enstaka sak för att se skillnaden.

Jag tror du ska fundera mer på turbon, det är en ganska omodern pjäs du hittat.
De viktigaste måtten när du väljer turbo är hur stort är hålet in i kompressorhuset precis inne vid kompressorhjulet, samma på avgassidan fast alltså där avgaserna kommer ut ur turbon.
Sedan är ar eller ett nummer på avgashuset ganska vesentligt, mindre siffra=mindre hus.
Den føljde med byggsatsen till bil jag køpte så jag tænkte slænga på den till att børja med. Har placerat den så att det skal gå att få dit en større/modernare semla med samma grenrør. (ev byte av flæns då givetvis) Topparna på dessa flødar ju riktigt bra original så kanske inte den større volymen blir något problem. Vi får se...
Nu ær det ju inte heller topp/værsting-effekt jag ær ute efter. Vill endast kunna rasta bilen lite på bana och vill hellre ha effekt tidigt och ett (någorlunda) jæmt register utan heinz-effekt..
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

Ante Karlsson skrev:Västra Sunds bo?

Isf har du ju endel ideér i Arvika/västra sund angående turbo... Finns ju några Volvob#gar där! :wink:

Mvh Ante
Stæmmer bra det...
Tillhør du den ligan fortfarande? :wink:

Du har blivit øverjævlig på att svetsa alu du va? :wink:
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Jarven skrev: Bild

Har du tillverkat detta själv eller köpt de som byggsats nånstans? Har själv funderat på ett sånt plenum i framtiden, sitter ju liknande i BTCC bilarna också!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Jarven skrev:
Stæmmer bra det...
Tillhør du den ligan fortfarande? :wink:

Du har blivit øverjævlig på att svetsa alu du va? :wink:
Kul! :D Ska bli intressant när denna kommer förbi hemma!

Jo man tillhör väl den ligan fortfarande ,är ju hemskt att behöva erkänna det. :lol:

Vet inte om jag anser att jag är överjävlig ,men får väl ihop grejerna iaf. :lol: Ibland blir man nöjd ,ibland inte. :roll:

Är det tänkt att bilen ska gå till sommarn?

/Ante
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

Det ær tanken ja, men som det ser ut nu så har jag mina tvivel...
1: Aregarns lackverkstad brann ju ned som du kanske har hørt. Han skulle lacka åt mig vecka 9 :thumbdown:
2: Har fått en liten mini-me som tar en jækla massa tid har jag mærkt, det ær ju rætt kul att greja med honom oxå under helgerna...
3: Det ær just nu øver-jævligt på jobbet så jag kommer antagligen inte hem alls några veckor framøver...
SÅ DET SER MØRKT UT!
:evil:

Och vad ær det før fel på lackerare egentligen, de vill ju helst inte jobba alls? Alla man frågar blir ju næstan likbleka nær de hør ordet HEL-LACK..
Tror helst de vill bættra stenskott istællet, mindre jobb, mera pengar!

Du får kika førbi om du vill se på underverket.. bilen alltså :hihi:
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Jo jag hörde att det brann hos honom. Trist. :(

Får hoppas du får ihop den. Men tyvärr brukar ju sådana här byggen dra ut på tiden. Är ju mycket jobb gentemot en bil som man bara skruvar ihop. Är ju mycke delar som ska specialtillverkas och grunnas på. Och sedan alla pengar som går åt! :roll:

Ja det vore kul å se bilen. Du får också kika förbi istan (har bilen där). dock volvo då! :thumbright:

Alltid kul å se andras byggen!
Skriv svar