pite bo berräta gärna mer om dina dyno tester och om dess motorer.
har ni gjort nå seriösa tester med olika rör på samma motor?
jag mena inte att jag är 100% säker på att ett långt grenrör alltid är bäst, utan att vi ska göra opartiska tester mellan så korta grenrör som möjligt och sånna som jag mer är inne på. (jag är dålig på att utrycka mig speciellt med text)
jag är mest intreserad av tester på 8v B230 motorer så testet lär bli på en sån motor med en ricktigt vass kam och stoor turbo.
jag har inga vinnigar på att proppsa för långa grenrör, skulle det visa sig att jag har fel så är det inget jag ska försöka dölja men så länge så tyder mina egna erfarenheter på att man som på en sugmotor ska försöka använda avgasgrenröret för att öka ve på motorn så att den andas på bästa möjliga sett.
många bygger grenrör som ska driva turbon med så hårda pulser som möjligt och glömer att det är motorns avgaser som driver turbon och tappar man effekt så blir det mindre som kommer ur den
sen så håller jag med erland att andra saker som collektor kan invärka mycket, men en ännu större parameter tror jag kan va volymen i grenröret som påvärkar turbinens värkningsgrad rätt mycket skulle jag tro. (en turbin fungerar bäst vid jämt flöde och gillar inte pulser igenteligen)
skulle man göra ett seriöst test för bara grenrörs primeär rörs längden så skulle man kanse köra fyra raka rör ut ur motorn in i en stor plenium kammare (typ minst 50 liter med puls dödande kamrar i) sen hålla motorn på säg 7000rpm tills allt är genom varmt med både långa och korta rör.
då tar man bort allt annat ur ekvationen då turbon bara jobbar med jämt tryck och temp och alla pulser dör ut just efter rören som på tex en promod kompressor motors grenrör som slutar var sig uti det fria.
jag är inte så säker på att längden har lika stor betydelse då.
( jag har läst exhosted:s tråd på speed talk där man inte tappade så mycket toppeffekt med bara första 15tumen)
skulle va intresant att också testa olika dim på rören och vad som händer om man har olika avgasmototryck vs dim och längd.