separet oljepump för turbon?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Jag har en 12v membranpump som sköter smörjningen till min jetdrivna gocart, det är en Flojetpump och jag köpte den av A-Filter om jag inte minns fel (det var ett antal år sedan). Ring dom på 031-7341300 och fråga.

Jag har inte siffrorna i huvudet men vet i alla fall att den orkar med ett oljetryck på 5 bar och inte drar speciellt mycket ström, kan kolla upp det till helgen om intresse finns.

Bild

Bild
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Inlägg av erikkihl »

Jag har kört med 12v bränslepump och regulator till oljan för turbo, i både min skoter och till min bmw 540 med turbo i kofferten. Så det fungerar med vanlig bränslepump ifrån biltema
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Johansson, du har inte lite mer info om pumpar och oljor?

Jag har för mig att det stog en del på turbo-jet forum, en del hade väl problem att varva upp, och provade en massa tunna oljor?

Samma sak, folk har väl provat olika pumpar?
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Johansson skrev:Jag har en 12v membranpump som sköter smörjningen till min jetdrivna gocart, det är en Flojetpump och jag köpte den av A-Filter om jag inte minns fel (det var ett antal år sedan). Ring dom på 031-7341300 och fråga.

Jag har inte siffrorna i huvudet men vet i alla fall att den orkar med ett oljetryck på 5 bar och inte drar speciellt mycket ström, kan kolla upp det till helgen om intresse finns.
Intresse finns helt klart, men vad pratar vi om för summor för en sån pump? Måste man ha såpass högt oljetryck som 5bar? Och som j björk undrar också skulle det vara väldigt intressant med info om olika oljor.

erikkihl skrev:Jag har kört med 12v bränslepump och regulator till oljan för turbo, i både min skoter och till min bmw 540 med turbo i kofferten. Så det fungerar med vanlig bränslepump ifrån biltema
Det lät mycket lovande! Körde du med någon originalmonterad bränslepump du körde olja igenom eller? Vilken olja?
Och för oss el-dyslektiker: vad hade regulatorn för uppgift? :roll: Satt den där för att inte pumpen skulle gå på max kapacitet hela tiden?

Tack för svar :thumbright:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Många av motorcyklarna kör med separat oljepump, så visst fungerar det. MC-express kör en mekanisk variant som drivs av veven tex. Men det finns juh flera elektriska pumpar som är till för att pumpa olja, tex nissan 200 har juh oljekyld bakaxel :thumbright:

//F.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Gamla Saabar (99 och även tidiga 900 tror jag) har en extern oljepump som är remdriven i varje fall... har en sån liggandes som jag hade funderat på att ha i en torrsumps applikation.... :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Forsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån okt 15, 2007 9:06 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av Forsberg »

sleeper pv skrev:Många av motorcyklarna kör med separat oljepump, så visst fungerar det. MC-express kör en mekanisk variant som drivs av veven tex. Men det finns juh flera elektriska pumpar som är till för att pumpa olja, tex nissan 200 har juh oljekyld bakaxel :thumbright:

//F.
Använde innanmätet från en MCX pump när jag byggde oljepump till turbon på min Kines fyrhjuling.

Bild
Bild

//Patrik
Don’t take up so much space - live on the edge!
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

j björk skrev:Johansson, du har inte lite mer info om pumpar och oljor?

Jag har för mig att det stog en del på turbo-jet forum, en del hade väl problem att varva upp, och provade en massa tunna oljor?

Samma sak, folk har väl provat olika pumpar?
Jag har kört på Mobil 1 helsyntet i gasturbinen och var ändå tvungen att förvärma oljan för att lövblåsen skulle orka varva upp turbinen om det var kallare än +10C i garaget, i och för sig så hade jag fullt oljetryck vid start då. Hade jag haft möjlighet att ställa ner trycket till något kilo vid start så hade det säkert gått utan förvärmning.

Anledningen till att en jetmotor-turbo behöver så höga oljetryck är att axiallagret tar mycket mer stryk än det skulle ha gjort om den suttit kvar på lastbilsmotorn, med full EBK ger min turbin ungefär 25 kg dragkraft vilket betyder en belastning på 25 kg på axiallagret och med för låga oljetryck nöts det ner direkt.

Jag minns inte vad jag gav för pumpen men någon tusenlapp var det i alla fall, många turbinbyggare skaffar en oljepump från en Sierra som har inbyggt oljefilter och driver paketet med en 12V motor. En Boschpump kanske skulle funka ett tag men då ska det vara väldigt tunn olja kan jag tro.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Jag sökte lite snabbt efter oljepumpen till bakaxeln på en 200sx

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... 6eba8878c6

5000 riksdaler! :shock: för en begagnad!

Johansson: Atf olja är ju rätt tunn redan när den är kall, blir det tillräcklig smörjning med den? Vid normalt turbobruk då dvs, inga jetmotorgocarts 8)
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Wikimoe skrev:Johansson: Atf olja är ju rätt tunn redan när den är kall, blir det tillräcklig smörjning med den? Vid normalt turbobruk då dvs, inga jetmotorgocarts 8)
Bra fråga, jag har egentligen bara kört med Mobil 1 helsyntet men det borde funka med vanlig mineralolja också eftersom den lär komma upp i drifttemperatur rätt fort. I bilsammanhang alltså, för då kvittar det ju om turbon är lite trögsnurrad första minuten efter en kallstart. Rent spontant så känns det tveksamt att smörja turbon med allt för tunna oljor om det ska hålla någon längre tid, dom är ju ändå byggda för att smörjas med vanlig motorolja. Det vore jäkligt intressant om någon vågade testa med en billig snurra om det håller med tunna oljor och en Boschpump.

Några längre tester för mig har det inte blivit mest på grund av att det blir rätt dyra minuter med en gasturbin, jag kör turbinen på flytande gasol och EBK:n på diesel och på tio minuters körning på maxeffekt har jag bränt soppa för närmare femhundringen...
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Johansson skrev:
Wikimoe skrev:Johansson: Atf olja är ju rätt tunn redan när den är kall, blir det tillräcklig smörjning med den? Vid normalt turbobruk då dvs, inga jetmotorgocarts 8)
Bra fråga, jag har egentligen bara kört med Mobil 1 helsyntet men det borde funka med vanlig mineralolja också eftersom den lär komma upp i drifttemperatur rätt fort. I bilsammanhang alltså, för då kvittar det ju om turbon är lite trögsnurrad första minuten efter en kallstart. Rent spontant så känns det tveksamt att smörja turbon med allt för tunna oljor om det ska hålla någon längre tid, dom är ju ändå byggda för att smörjas med vanlig motorolja. Det vore jäkligt intressant om någon vågade testa med en billig snurra om det håller med tunna oljor och en Boschpump.

Några längre tester för mig har det inte blivit mest på grund av att det blir rätt dyra minuter med en gasturbin, jag kör turbinen på flytande gasol och EBK:n på diesel och på tio minuters körning på maxeffekt har jag bränt soppa för närmare femhundringen...
Jag hade tänkt utnämna mig själv till försökskanin i ämnet... :hihi: Biltema har billiga pumpar för 199kr, det kan jag nog offra för vetenskapen, och jag bygger på en turbo från saab 9000 så det är ju inga stora summor där heller...
Hur stor oljevolym bör det finnas i systemet? Med samt utan oljekyl?
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Wikimoe skrev:Jag hade tänkt utnämna mig själv till försökskanin i ämnet... :hihi: Biltema har billiga pumpar för 199kr, det kan jag nog offra för vetenskapen, och jag bygger på en turbo från saab 9000 så det är ju inga stora summor där heller...
Hur stor oljevolym bör det finnas i systemet? Med samt utan oljekyl?
Fint med folk som offrar sig för vetenskapen! :thumbright:

En par tre liter borde räcka långt tycker jag, oljekyl är nog ett måste eftersom det blir ett slutet system som värms upp mer och mer för varje gång oljan går genom turbon.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Ja, vet man inte bättre så :hihi:

Okej! Då ska jag hem och skissa lite på nån lämplig behållare... Någon som inte har över 30mil till närmaste biltema som vill handla lite pumpar åt mig? :wink:

Fint med folk som kan svara på ens frågor också, än en gång har detta forum visat sig vara det vettigaste i bilväg :thumbright:
Wiktor Danielsson
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Inlägg av erikkihl »

Bränsletrycksregulator, för att kunna ställa ner oljetrycket till en rimlig nivå så att inte pumpen går på max. Ang tank så var den på ca 2l skulle jag tro, körde med vanligt lite tunnare olja.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Nu har det börjat handlas grejer till projektet! Blir nog biltema i luleå nästa helg, då ska det shoppas pumpar :)

För de intresserade så fortlöper operationen i projekttråden:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=60

Få uppdateringar de närmsta veckorna då jag inte kommer hinna vara i garaget just något, men det kommer :wink:
Wiktor Danielsson
Skriv svar