elektronik nya dieslar??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

elektronik nya dieslar??

Inlägg av 142sleeper »

hejsan!

är det någon som har koll på hur mycket elektronik det är som behövs på en ny diesel för att kunna starta? en gammal behöver 12v till glödstiften och 12 volt till startmotorn sen har evighetsmaskinen startat....

men hur ligger det till på en nyare diesel med elektroniskt styrda spridare och givetvis en liten nätt turbosnurra??



mvh åberg.
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

all motorstyrning kräver ju såklart el..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

haha jo så långt va nog jag också med, frågan är ju bara hur mycket motorstyrning det egentligen är? en ny bensinare tex så är det ju elektroniskt stryrt gasspjäll, lmm, knacksensorer, bränslepumpar, spridarsignaler, ja you name it...


en ny diesel, tex en fiat 2,8jtd runt -03, har ju common-rail teknik, så där krävs det spridarsignaler, och pumpen delar ut diesel hela tiden... det jag menar är att om man river ner en bil med en sån motor, frågan är då hur mycket det blir som ska med?
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är ju ung. samma som en bensinare.
Det ska vara en förpump i tanken, stöldskydd, hastighetssignal, el. gaspedal osv. det som skiljer är ju bara sådant som sitter på motorn, så det följer ju med iaf.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

I princip kan man säga, ju nyare desto svårarare.
Alla system har mer och mer med varandra att göra.
Tex. på wv/audi iaf. plockas bla. hastighetssignalen upp på canbuss (data nätverk) från ABS styrdonet på nyare bilar.

Håller man sig på 90 talet går nog det mesta lösa, på 2000-talet blir det svårt känns det som..
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

detta betyder alltså att om man inte tar med hela abs-systemet så kommer det inte gå att köra en sådan motor i en annan bil?
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

de tvivlar jag starkt på att du måste ta hela abs systemet, då de inte styr motorn på nå vis., men därimot får du ju ingen hastighets mätning, om du ska ta från en framhjulsdriven maskin, eftersom de inte lär sitta nån givare/vajjer i v-lådan då.

om du inte ska riva ur hela instrumentpanelen åxå förstås :hihi:
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja du, det är en bra fråga.
Och det är ju liksom inte bara abs det jobbar ihop med, det är ju gateway som jobbar mellan alla styrdonen i databussen, kombiinstrument, rattelektronik, stöldskyddstyrdon, airbag och säkert några jag glömt.

Och det är bara i drivlinebussen om man kan klara sig utan komfortbuss.(vissa av styrdonen ligger med i flera bussar, bla. gateway, kombiinstrument och airbag.)

Vissa bilar sitter gateway och stöldskydd i kombinst., i vissa sitter stöldskyddet i komfortstyrdonet, gateway ett separat styrdon.. Ja, kort sagt finns det nog en del att fundera på :wink:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

på en modern bil (läs max 5 år) är det så mkt el som lirar ihop med allt så det blir nästan omöjligt att flytta över bara motorn utan att behöva ta med sig hela bilen :hihi:

i stort sett ALLT sitter ihop och är i behov av andra delar för att funka.

pajar släpvagnskonakten startar inte motorn ungefär :wink: :doh:

så känns det iaf ibland när man fått ett kurigt elfel att bita i..

(jobbar på Peugeot)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ett alternativ kan nog vara att titta på industri och marin applikationer.
Vissa motorer finns till sådant också
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

fan lika bra å behålla din gammla evighets maskin istället då hehe :lol:

ja ska åxå slänga i en nyare Tdi maskin i min Golf diesel -77 skattebefriad :hihi:
men ja ska ta en motor från en vw från 96, inte så mycket krångligt på dom, å de e ju riktigt bra maskiner.
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....

men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Kanske dags att utveckla ett eftermarknadssprut för diesel ala MS/VEMS modell?
Då slipper man ju problemet med alla kringenheter. :)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Nira har eftermarknads system till diesel fsat jag tror det är svar mappat med diesel. skall finns en BMW z4 med 800nm i vrid :evil:
den skall ga i Nordic supercar

Mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

142sleeper skrev:okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....

men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
Visst går de billigt och bra, det går väl inte riktigt att gämföra med det allra senaste.
Men det klart största steget var ju iom tdi, vw:s 1,9:or är fina motorer :thumbright:
Tar du en gammal 1Z -94 slipper du stöldskyddet också.


Backeliten, jag tycker det borde finnas en marknad, har länge undrat varför/ om det inte finns något.
Skriv svar