elektronik nya dieslar??
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
elektronik nya dieslar??
hejsan!
är det någon som har koll på hur mycket elektronik det är som behövs på en ny diesel för att kunna starta? en gammal behöver 12v till glödstiften och 12 volt till startmotorn sen har evighetsmaskinen startat....
men hur ligger det till på en nyare diesel med elektroniskt styrda spridare och givetvis en liten nätt turbosnurra??
mvh åberg.
är det någon som har koll på hur mycket elektronik det är som behövs på en ny diesel för att kunna starta? en gammal behöver 12v till glödstiften och 12 volt till startmotorn sen har evighetsmaskinen startat....
men hur ligger det till på en nyare diesel med elektroniskt styrda spridare och givetvis en liten nätt turbosnurra??
mvh åberg.
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
haha jo så långt va nog jag också med, frågan är ju bara hur mycket motorstyrning det egentligen är? en ny bensinare tex så är det ju elektroniskt stryrt gasspjäll, lmm, knacksensorer, bränslepumpar, spridarsignaler, ja you name it...
en ny diesel, tex en fiat 2,8jtd runt -03, har ju common-rail teknik, så där krävs det spridarsignaler, och pumpen delar ut diesel hela tiden... det jag menar är att om man river ner en bil med en sån motor, frågan är då hur mycket det blir som ska med?
en ny diesel, tex en fiat 2,8jtd runt -03, har ju common-rail teknik, så där krävs det spridarsignaler, och pumpen delar ut diesel hela tiden... det jag menar är att om man river ner en bil med en sån motor, frågan är då hur mycket det blir som ska med?
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
Det är ju ung. samma som en bensinare.
Det ska vara en förpump i tanken, stöldskydd, hastighetssignal, el. gaspedal osv. det som skiljer är ju bara sådant som sitter på motorn, så det följer ju med iaf.
Det ska vara en förpump i tanken, stöldskydd, hastighetssignal, el. gaspedal osv. det som skiljer är ju bara sådant som sitter på motorn, så det följer ju med iaf.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
I princip kan man säga, ju nyare desto svårarare.
Alla system har mer och mer med varandra att göra.
Tex. på wv/audi iaf. plockas bla. hastighetssignalen upp på canbuss (data nätverk) från ABS styrdonet på nyare bilar.
Håller man sig på 90 talet går nog det mesta lösa, på 2000-talet blir det svårt känns det som..
Alla system har mer och mer med varandra att göra.
Tex. på wv/audi iaf. plockas bla. hastighetssignalen upp på canbuss (data nätverk) från ABS styrdonet på nyare bilar.
Håller man sig på 90 talet går nog det mesta lösa, på 2000-talet blir det svårt känns det som..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
detta betyder alltså att om man inte tar med hela abs-systemet så kommer det inte gå att köra en sådan motor i en annan bil?
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
- Ort: kolbäck
de tvivlar jag starkt på att du måste ta hela abs systemet, då de inte styr motorn på nå vis., men därimot får du ju ingen hastighets mätning, om du ska ta från en framhjulsdriven maskin, eftersom de inte lär sitta nån givare/vajjer i v-lådan då.
om du inte ska riva ur hela instrumentpanelen åxå förstås
om du inte ska riva ur hela instrumentpanelen åxå förstås

Ja du, det är en bra fråga.
Och det är ju liksom inte bara abs det jobbar ihop med, det är ju gateway som jobbar mellan alla styrdonen i databussen, kombiinstrument, rattelektronik, stöldskyddstyrdon, airbag och säkert några jag glömt.
Och det är bara i drivlinebussen om man kan klara sig utan komfortbuss.(vissa av styrdonen ligger med i flera bussar, bla. gateway, kombiinstrument och airbag.)
Vissa bilar sitter gateway och stöldskydd i kombinst., i vissa sitter stöldskyddet i komfortstyrdonet, gateway ett separat styrdon.. Ja, kort sagt finns det nog en del att fundera på
Och det är ju liksom inte bara abs det jobbar ihop med, det är ju gateway som jobbar mellan alla styrdonen i databussen, kombiinstrument, rattelektronik, stöldskyddstyrdon, airbag och säkert några jag glömt.
Och det är bara i drivlinebussen om man kan klara sig utan komfortbuss.(vissa av styrdonen ligger med i flera bussar, bla. gateway, kombiinstrument och airbag.)
Vissa bilar sitter gateway och stöldskydd i kombinst., i vissa sitter stöldskyddet i komfortstyrdonet, gateway ett separat styrdon.. Ja, kort sagt finns det nog en del att fundera på

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
på en modern bil (läs max 5 år) är det så mkt el som lirar ihop med allt så det blir nästan omöjligt att flytta över bara motorn utan att behöva ta med sig hela bilen
i stort sett ALLT sitter ihop och är i behov av andra delar för att funka.
pajar släpvagnskonakten startar inte motorn ungefär
så känns det iaf ibland när man fått ett kurigt elfel att bita i..
(jobbar på Peugeot)

i stort sett ALLT sitter ihop och är i behov av andra delar för att funka.
pajar släpvagnskonakten startar inte motorn ungefär


så känns det iaf ibland när man fått ett kurigt elfel att bita i..
(jobbar på Peugeot)
Ett alternativ kan nog vara att titta på industri och marin applikationer.
Vissa motorer finns till sådant också
Vissa motorer finns till sådant också
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
- Ort: kolbäck
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....
men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Nira har eftermarknads system till diesel fsat jag tror det är svar mappat med diesel. skall finns en BMW z4 med 800nm i vrid
den skall ga i Nordic supercar
Mvh Calle

den skall ga i Nordic supercar
Mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

Visst går de billigt och bra, det går väl inte riktigt att gämföra med det allra senaste.142sleeper skrev:okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....
men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
Men det klart största steget var ju iom tdi, vw:s 1,9:or är fina motorer

Tar du en gammal 1Z -94 slipper du stöldskyddet också.
Backeliten, jag tycker det borde finnas en marknad, har länge undrat varför/ om det inte finns något.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836