Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ser mycket intressant ut :thumbright:

Ang. fälgar
Behöver jag säga att jag gillar Krysseker från 70-80 talet ?
BBS , Rial , OZ ,16" tummare med "för" breda fälgar så det riktigt spänner i gummit
De hade vart najs........

Eller nåt annat trevligt. :thumbright:

Bara det inte blir nåt billigt kromat kina skräp det har jag svårt för :evil:

Men smaken är ju som baken :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

piraten skrev:Vad tändningen så är den strobbad på kamdrev med 0 grader förtändning inställd i cranking, priming... Volvos gröna bok säger 5 grader förtändning på tomgång vid 750 rpm.
På kamdrevet??
Om jag var du skulle jag hitta på något på remskivan. Ta ur 1ans tändstift, kör med indikatorklocka eller på känn med en skruvmejsel, och markera på remskiva + nåt utstickande på motorn. På en del bilar är det så trångt så det kan vara bättre att göra det på undersidan.

Det är omöjligt att få någon precision i att stroba på startmotorvarvtal, kompressionen gör att det kan diffa väldigt många grader. Med motorn igång, skriv "mda01" i terminalläge från Megatune så sätts förtändningen till 0.25 grader (= noll). "mda00" låter mappen styra som vanligt igen.
piraten skrev:Tack än en gång! Btw, Emil sa koppla vavrvräknaren på stegmotor, vilket jag gjort på A (enligt phatbobs schema) , men vilken utgång är det av de som går att välja i megatune och vad är lämplig pullupresistor?
S259 utgång 0-3 (motsvara A-D på EC18-kontakten) ger ut +12V så du behöver ingen pull-up. Du kan däremot sätta ett motstånd i serie på kabeln bara för att få ner strömmen (minst ett par kOhm skulle jag börja med) men mest troligt behövs inget alls.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Plåt ser förvisso helrätt ut på den här tycker jag...
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

mattias skrev: På kamdrevet??
Om jag var du skulle jag hitta på något på remskivan. Ta ur 1ans tändstift, kör med indikatorklocka eller på känn med en skruvmejsel, och markera på remskiva + nåt utstickande på motorn. På en del bilar är det så trångt så det kan vara bättre att göra det på undersidan.

Det är omöjligt att få någon precision i att stroba på startmotorvarvtal, kompressionen gör att det kan diffa väldigt många grader. Med motorn igång, skriv "mda01" i terminalläge från Megatune så sätts förtändningen till 0.25 grader (= noll). "mda00" låter mappen styra som vanligt igen.
Jag har med 1:ans stift ute lokaliserat noll (mejselmetoden) på svänghjulet, vi gjorde ett vitt streck på svängningsdämparen mot en lämpligt utstickande del och strobbade på startmotorkörning (alla stift utskruvade). Då hittade vi givetvis två stycket lägen i h[2] tabellen som strobade "rätt". Sen strobbade vi mot kamdrevets markering (mot markering i platskåpa) och fick 0 grader på ett av dessa två lägen i h[2] tabellen. Sen (med en del andra krångel som inte har med tändningen att göra) startade vi bilen. Allt strobbande med 0 grader i 'priming, cranking...'

Jag har gjort några misslyckade försök att prata med boxen i terminalläge. Bara hexmumbojumbo tillbaka. Reagerar inte på kommandot att visa det som skulle visats i displayen (jag har ju ingen).

Så får jag bara "connection" så är jag mycket villig att prova stroba med 'mda01'
mattias skrev: S259 utgång 0-3 (motsvara A-D på EC18-kontakten) ger ut +12V så du behöver ingen pull-up. Du kan däremot sätta ett motstånd i serie på kabeln bara för att få ner strömmen (minst ett par kOhm skulle jag börja med) men mest troligt behövs inget alls.
:doh: självklart bör ju en stegmotorutgång ge +12V. det vet jag ju om jag bara tänkt efter. men i villervallan bakom pannbenet kom det bort. ska undersöka vad jag egentligen har gjort... ;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

piraten skrev:Jag har gjort några misslyckade försök att prata med boxen i terminalläge. Bara hexmumbojumbo tillbaka. Reagerar inte på kommandot att visa det som skulle visats i displayen (jag har ju ingen).

Så får jag bara "connection" så är jag mycket villig att prova stroba med 'mda01'
Du inleder kommunikationen i terminalläge med strängen 'Man'. Och det är STORT M, inte litet. Då svarar boxen 'Hello>'.

När du är klar skriver du 'bye' med små bokstäver precis som alla andra kommanden (utom 'Man'). Då svarar boxen 'Bye'. Svarar den inte 'Bye', så skriver du 'bye' igen (knäppt jag vet). Annars kommer inte MegaTune att kunna snacka med boxen när du tror att du gått ur terminalläge.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Här kommer det lite blandade bilder på vad som pågått under de senaste veckorna, lite funderingar på att använda hastighetsmätaren standalone från resten av instrumentbrädan tills vidare. Hastighetsmätaren verkar ha egen spänningsstabilisator och jag tror jag har listat ut hur den ska koppla. När jag listat ut (och verifierat) hur det ska kopplas så kastar jag upp ett kopplingschema.

Sen lite framskärmsfunderingar. Har tänkt bygga om infästnignen i bakkant, för att kunna skruva framskärmana utifrån istället för innifrån.
Sen är det en del funderingar kring hur man ska kunna utforma några vettiga innerskärmar... Har inte kommit på nåt klockrent ännu.

Här är iaf en del bilder:

Bild
Se en intrumentbräda!

Bild
Se en baksida!

Bild
Kontakt till hastighetsmätaren.

Bild
Andra änden....

Bild
Svart jobbigt klet på ena sidan!

Bild
Svart jobbigt klet på andra sidan.

Bild
Rostlagning av framskärm.

Bild
Inte perfekt, men det duger, tanken är ju att det ska bli plastskärmar fram i framtiden...

Bild
Framskärmen orginal.

Bild
Modifierad framskärm. Tanken är att skruva skärmen utifrån istället. För att förenkla demontering.

Bild
Förhöjd kabelstam.

Bild
Påbörjat fjäderbensstag.

Bild

Bild
Vet inte om jag lagt ut nån bild på mitt häftiga biltemastylade utblås 8)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Dags för uppdatering!

Har varit lite less på bilen under hösten, mycket på grund av den intensiva skruvningen i sommras. Dessutom är garaget vintertid fullt med prylar, bilar, traktorer och lastbilar vilket gör det rätt tråkigt att vara där när man ska bygga om i pusslet för att ens komma åt sin bil.

Hursomhelst, idag har jag grejat på lite med vrålåket och börjat smått fundera kring vad jag bör hinna innan sommaren.

* Invädigt i Kupén. Paneler, dörrsidor, golvmatta mm.
* Eldragning, parkering, blinkers, bromsljus. Allt som jag måste ha för att vistat i trafiken.
* Frontplåt+grill mm. Ser ju lite ryssigt ut just nu.
* Justera dörrarna, de är lite hängiga så pass att man vill som lyfta lite när man stänger.
* Rostlagning "reservhjulsbalja" vänster sida.
* Räta till bucklan i förardörren
* Svetsa igen gamla tanklocket och fixa till kring nya tanklocket.
* Göra klart framskärmarna och de nya fästena.
* Fixa en hastighetsmätare.

Är ju lite pyssel på listan, men allt är inte prio 1.

En lite rolig historia från dagen i garaget. Jag hade tagit med mig den rätta bitsen och en bitshållare för att skruva självborrande plåtskruv med. Kommer på att jag borde nog dra en tejp så att bitsen inte lossnar från bitshållaren och försvinner, jag har ju bara en som är rätt. Just då hittar jag en el-tejprulle på garagegolvet med några varv kvar. Perfekt! :thumbright: Hanskarna är på och bitshållaren + bits i vänstra handen, försöker fippla upp tejpen som jag fort inser är rätt gammal och seg. Men kanske nästa varv är bättre, sliter i tejpen, klick. Tejpen går av och min vänstra hand gör en hastig rörelse. Jag hör ett plock-plick-plick ljud och inser att min bitshållare med den rätta bitsen har gjort en flygtur från min vänstra hand in under trappen. Rakt in i den största samling osorterat skrot som finns i garaget. :doh: :doh: :doh: Hittade den efter 15 minuters tokgrävande. Så lite tur i oturen.

Hursomhelst några bilder på starten av skruvaråret 2009:

Bild
Levde om rätt friskt i höstas när man körde, kanske blir bättre om man sätter igen det stora hålet till bagaget? :P

Bild
Har funderat länge på hur jag skulle göra med sidopanelerna bak, det fick bli såhär, delade gamla panelen en bit upp och nyttjade den. Ska försöka få tag på tunn vinyl och klä om den, men det är inte prio nu.

Bild

Bild
Sidopanelen blev på så sätt enklare att tillverka.

Bild
Såhär blev baksätet, inte supersnyggt, men det känns betydligt trevligare än tidigare. Nu måste jag bara skruva lös allt igen och sätta lite svartfärg där jag inte ska klä.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Kul att du är igång igen :thumbright: Var länge sen man såg nån update härifrån. Är det fullt upp på jobbet eller?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

j0jje skrev:Kul att du är igång igen :thumbright: Var länge sen man såg nån update härifrån. Är det fullt upp på jobbet eller?
jo, nog har det tagit på lite att byta jobb, men jag har inte känt nån geist under hösten, men nu är det som sagt nya tag :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Blev ett ryck i helgen. Hade lite dåligt med svetsgas så jag fick lov att se till att hålla mig sysselsatt med mindre svetsintensiva sysslor. Gasen räckte precis och förhoppningvis är det ny gas på plats nästa helg. Men egentligen så var det rätt bra för jag fick påbörja en massa olika småprojekt och det känns som att jag fått rätt bra överblick över vilken arbetsinsats som kommer att behövas här framöver.

Sen har jag svurit ett par gånger över den min dumhet att bygga om framskärmarna :doh:

Bild
Framskärmsfäste (bilden är dålig, hade ruskigt fel inställningar i kameran)

Bild

Bild
Påbörjat på andra sidan

Bild
Gjorde inte klart den här sidan för att ha gas kvar till annat. Så jag kommer att få tillfälle att svära lite till :doh:

Bild
Så då påbörjades detta :)

Bild
Gick över förväntan faktiskt trots att man inte vet vad man pysslar med riktigt.

Bild

Bild
Sista rycket som gjordes på frontplåten, tog bort överflödig plåt i sidorna och skar en bättre linje längs ner. Ska ta om snittet i mitten lite och sen är det mest bara svetsning kvar.

Bild
Fick hjälp av Emma att slipa fram bucklan som jag hade i bakändan, sen så gjorde vi en insats med hammaren och det blev rätt schysst. Ska repa rost och hamra lite mer, sen borde lite spackel kunna lösa resten.

Bild
Blev lite inspirerad av bucklan där bak. Så vi gav oss på den på dörren också. Här kom vi iaf ihåg att ta en före-bild.

Bild
Inte helt nöjd än, men det gick ändå betydligt bättre än förväntat. Lite mer hammare + spackel = nog bra.

Bild
Sen började jag greja lite med övre kylarfäste, i grunden fästen från Volvo 240 som jag hade 8 st (!) som låg och skräpade. Betyder det att man skrotat för många?
emma
För lite laddtryck

Inlägg av emma »

hoppas på många bilder och ordentliga uppdateringar på vad som blir gjort i helgen :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

här kommer några bilder :)

Bild
Ordentligare fjäderbensstag på gång. Hade visst inte tagit nån bild på det färdiga resultatet, ska åtgärda det imorgon.

Bild
Min fina bockmaskin används flitigt. Fäste till frontplåten

Bild
Nåt sånt kanske?

Bild
Sådärja.

Bild
En till av mina kreationer. Jag håller ju till i ett "primitivt" garage utan svarv, fräs, plasmaskärare och tigsvets, så man får vara lite finurlig ibland. Gjorde den här för ett tag sen men har inte använt den på nånting skarpt föränn igår.

Bild
Det är alltså ett litet pressverktyg.

Bild
För att göra en sånhär...

Bild
...till en sånhär.

Bild
Och här är världens suddigaste bild på när det är monterat.

Bild
Frontplåten är slipad och i stort sett klar. Har inte löst hur jag ska fästa de svarta "lyktplåtarna" ännu, kanske svetsar jag ihop allt så blir det en del av alltihop. Jag kan konstatera att frontplåten blev över förväntan men är fortfarande på en glad amatörs nivå. Kommer nog att behövas lite PP100 :)

Bild
Dags för nästa punkt på dagordningen. Och jag hatar det. Rost.
Jag har lämnat rostlagningen till nu i hopp att motivationen skulle vara lite högre. Det är den visserligen men jag hatar det ändå.

Bild
Och inte hade jag varit nåt snällt barn, för bakom lucka 7 finns det... ROST. :doh:

Bild
Många svordomar senare.

Bild
Rester...

Bild
Det går åt rätt håll. Eller?

Bild
Försökte att bygga upp nåt som liknade det som satt där. Men den idén borde jag ha lagt i högen med rester och bara kört på KISS-regeln.

Bild
Nu ska då inte besiktningsmannen kunna hamra igenom där.

Bild
Såhär kul är det i det primitiva garaget. Allt klipps med denna plåtsax.
Den är inte ny, men inte ovass :)

Bild
Jag är inte stolt över den här rostlagningen. Men jag är less den.

Bild
Mer PP100 kanske? Javisst serru!

Imorgon så vet jag inte vad jag ska göra. Men inge mer rostlagning i denna helg.

Btw så är jag medveten om att jag inte borde klaga på rost, jag har det förspänt jämfört med många på det här forumet. Men jag hatar det ändå.

Godnatt!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Idag har det jobbats med att göra ett litet boende för luftfiltret och samtidigt skapa nåt liknande en innerskärm.

Haft hjälp av Johannes idag och det var mycket bra, jag har gruvat för det här länge nu. Men med lite stöd går allt lättare.

Så här kommer det lite bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Forsberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Forsberg »

Här händer det grejer! :thumbright:
Vad är planen iför sommaren? sugmotor eller turbo, för jag antar att det blir :lakrits:

//Patrik
Don’t take up so much space - live on the edge!
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

fronten påminner om en 70-talsTaunus! :doh:
har inga roliga bilar!;)
Skriv svar