Slungdiff

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

Slungdiff

Inlägg av Anton N »

Hallå

Tänkte höra om någon vet om slungdiff från en 740 passar i en 240 axel, tänkte med tanke på längd osv, och sedan om någon har erfarenhet av slungdiff och hur ni tycker att den funkar?


Mvh smoke
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

den passar.. använder 240:s drivaxlar bara..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

är inte en 740 axel väldigt mycket bredare än en 240? drivaxlarna från 240 borde bli för korta.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Re: Slungdiff

Inlägg av Sleeper_86 »

...slungdiff från en 740 passar i en 240 axel...

ja diffen passar i en 240axel så länge du använder 240 drivaxlar.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

oj läser som en kratta idag tydligen, fel av mig :doh:
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

Inlägg av Anton N »

Tack för svar!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

du måste mäta längden på drivaxlarna ,
sen mät längden från änden av bakaxeln in till centrum på slungdiffen.

oftast så är ena drivaxeln liiiite för lång för slungdiffen så man får korta den drivaxeln typ 5mm för att den inte ska bottna in i diffen, då trycker man sönder innanmätet på diffen när man sätter dit drivaxeln, :doh:
Miffe
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 26, 2009 12:39 pm
Ort: Trosa

Inlägg av Miffe »

Kapar tråden lite... :roll:

Tänkte köpa en 1041 axel till min 940, utväxlingen på den är 3,91.
Är inte det väldigt högt? Alla andra axlar jag hittar är utväxlingen 3,54.
Bilen är en 96'a med M90.

Mvh Micke
Volvo 940T
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det kommer varva satan med 3.91 å m90
Miffe
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 26, 2009 12:39 pm
Ort: Trosa

Inlägg av Miffe »

knotan skrev:det kommer varva satan med 3.91 å m90
Förstod nästan det.. =/

Mvh Micke
Volvo 940T
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ventilflyt redan vid 300km/tim på 5:an då eller? :)


/Fredde
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

knotan skrev:det kommer varva satan med 3.91 å m90
Eller så upplevs bilen bara mycket piggare o roligare......
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Miffe
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 26, 2009 12:39 pm
Ort: Trosa

Inlägg av Miffe »

Bilen är min bruksbil och det pendlas ca 8 mil om dagen med den.
Nån som vet hur mycket mer det kommer varva på femman?
Nu varvar den runt 2500 i 120km/h vilket jag tycker är bra..

Mvh Micke
Volvo 940T
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

snarare varvstopp vid strax efter 200.
ligger väll på 100 km/h med behagligt varvtal om man ska långåka , = trist.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

förhållandet är linjärt och inget annat ändras förutom utväxlingen så uträkningen är väl inte svårare än såhär:
(2500 / 3.54) * 3.91 = 2762 rpm
Skriv svar