Micke Södergren
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
obs! glömde säga att kk3 kammen kräver rätt inställning, extraktor-grenrör och friflödande avgasrör.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Bilen går bra ...
Nu går bilen som den ska .... Bara lite små justeringar kvar ....
Jag har stoppat i en ENEM V16 kam istället för min KK3. Vilket verkar ha varit ett bra val.
Men ... den är riktigt svårstartad......När det är 5-6minus så är den näst intill omöjligt...att starta..
Som det är nu så står tändningen på ca 10gr vid 1100varv.
Tänkte kolla med ENEM idag om hur kammen skall stå..
Åter kommer med mer info ....
Jag har stoppat i en ENEM V16 kam istället för min KK3. Vilket verkar ha varit ett bra val.
Men ... den är riktigt svårstartad......När det är 5-6minus så är den näst intill omöjligt...att starta..
Som det är nu så står tändningen på ca 10gr vid 1100varv.
Tänkte kolla med ENEM idag om hur kammen skall stå..
Åter kommer med mer info ....

Sommar: Seat Cordoba Cupra
Vinter: Volvo 360 Coupé B230F 2xWeber 45
Vinter: Volvo 360 Coupé B230F 2xWeber 45
Förgasarna får inte luta för mkt neråt, de ska helst ha en 7 graders lutning uppåt, annars blir flottörnivån fel. Prova justera den.
Sen så har jens rätt i att dina huvudmunstycken är för små (lämpliga till 2 liters motor), men jag skulle nog sätta dit ca 160-170 huvudmunstycke till den kammen till att börja med för att inte riskera ett haveri.
38mm halsring, kanske 40. och 45-50 pumpventil. 100 verkar väldigt stort.
Sen skulle jag ställa upp förtändningen mot 15 grader på tomgång, för att få en snygg tomgång, om den nu inte går fint på 11, beronde på vad du har för kompförhållande?? 11:1 skulle nog va lämpligt om du tänker köra på 98 oktan.
Max utslag på tändningen ca 30-35 grader.
Ska inte va några stora problem att få den att gå bra med den vassare kammen.
Sen så har jens rätt i att dina huvudmunstycken är för små (lämpliga till 2 liters motor), men jag skulle nog sätta dit ca 160-170 huvudmunstycke till den kammen till att börja med för att inte riskera ett haveri.
38mm halsring, kanske 40. och 45-50 pumpventil. 100 verkar väldigt stort.
Sen skulle jag ställa upp förtändningen mot 15 grader på tomgång, för att få en snygg tomgång, om den nu inte går fint på 11, beronde på vad du har för kompförhållande?? 11:1 skulle nog va lämpligt om du tänker köra på 98 oktan.
Max utslag på tändningen ca 30-35 grader.
Ska inte va några stora problem att få den att gå bra med den vassare kammen.
trevligt, fick inte urlen att funka där bilderna låg bara...
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Jag har bytit mina huvud till 155 har jag för mig, samt pumpventil till 50.
Resten är som jag skrev ovan ....
Kompförhållandet har jag ingen större koll på vad det är nu .... Troligtvis en jävla massa ....
Kolvarna som sitter i har jag dålig koll på vad det är. Dom har en liten urgröpning på typ 1-2mm. Och toppen är planad runt 4mm.
Ang min hemsida så är den borta. försvunnen. väck ... .
Jag hade en disk krach.. Orkar jag någon gång i framtiden, så ska jag göra en ny...
Pratade med ENEM igår ..... Kammen skall stå 1.6mm lyft på insug vin ÖD.
Så nu är det bara fram med indikatorklockan och mäta lite ...
Ska försöka återkomma med lite bilder och en och annan film ....
Mvh
Micke S
Resten är som jag skrev ovan ....
Kompförhållandet har jag ingen större koll på vad det är nu .... Troligtvis en jävla massa ....

Ang min hemsida så är den borta. försvunnen. väck ... .

Pratade med ENEM igår ..... Kammen skall stå 1.6mm lyft på insug vin ÖD.
Så nu är det bara fram med indikatorklockan och mäta lite ...

Ska försöka återkomma med lite bilder och en och annan film ....
Mvh
Micke S
Sommar: Seat Cordoba Cupra
Vinter: Volvo 360 Coupé B230F 2xWeber 45
Vinter: Volvo 360 Coupé B230F 2xWeber 45
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör mar 08, 2008 9:25 pm
- Ort: Stockholm
Ny bil. Volvo 360 4x4 Megasquirtad
Nu har vi fått fart på nya bilen.
Det är en Volvo 360 4x4 (gammal rallycross bil)
B230FK.
SPM stakar.
940 org topp, grenrör & turbo.
Portad 531 är på G. Även en HX35.
Megasquirt 1 V3
2 skivig koppling.
Ferguson fördelnings låda
BMW 3.0 diffar
http://www.youtube.com/watch?v=XdMtRtiie1M
Det är en Volvo 360 4x4 (gammal rallycross bil)
B230FK.
SPM stakar.
940 org topp, grenrör & turbo.
Portad 531 är på G. Även en HX35.
Megasquirt 1 V3
2 skivig koppling.
Ferguson fördelnings låda
BMW 3.0 diffar
http://www.youtube.com/watch?v=XdMtRtiie1M
Volvo 360 4x4