Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Evileyer
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Evileyer »

Aha du serva bruksisen med!
Jag jobbar inte dag bara så du vet tog lite ledigt då det är lite tunt med
göra! :hihi:
Diesel
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

den där buren bli ju jäkligt stilig, hoppas den fyller sin funktion med bara :wink:
som sagt vit bur vaju inte så dumt..

steckas bemmer har du säkert läst om förut nån gång.. men det verkar som tråden hans är död nuförtin :roll:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Evileyer Jo tyckte hon förtjänade det nu :) Känns bra att ha det gjort, imorgon måste man åka till sollefteå för att besiktiga då man var för sen med att boka här i stan..

lord_nordkvist

Kände först inte igen bilen men man har ju otroligt dåligt minne, såg sedan att jag lämnat en kommentar i slutet av tråden! :lol:

Verkar vara bra skjuts i den!! Påminner lite smått om ppf's förra, bäckis? På en av bilderna: http://www.pure-pf.com/Hemsida2007/bild ... rynkel.jpg

Tackar, ja jag hoppas den slipper fylla sin uppgift men man vet ju aldrig. Får se om jag hinner göra den klar nu i veckan så man kan börja ägna sig åt stolsfästena och slipa golvet inför kommande lack!
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

aa lite lik varen ju faktiskt.. men dom har byggt allt själv vad jag kan minnas.. var en 535 från första början när dom hämtade den :wink:

innan dess hade dom en halvsleten guld/silver 525, därifrån motorn kommer.. :hihi:

nee hoppas du aldrig kommer få veta hur vida buren ter sig.. låt oss hoppas att den bara kommer sitta där å se lite frän ut :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ingen bilduppdatering denna helg, men kan härmed förklara att buren är färdig! Borrade alla plattor igårkväll, handlade sedan lite bultar idag och har nu svetsat allt! :thumbright:

Stolsunderredan nästa!
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tjmop »

koffe hur fan går det? Sida 3!!! uppdatera nu ffs! snart jul igen ju! :twisted:
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

tjmop skrev:koffe hur fan går det? Sida 3!!! uppdatera nu ffs! snart jul igen ju! :twisted:
Hahaha, ja det kommer det kommer.. Kanske gör en chockuppdatering någon dag.. Fast alla som varit till garaget vårt vet ju att det inte händer ett skit. :hihi:

Men snart så, sjuk nu men i veckoslutet ska den fasiken vara lackad invändigt o med klara stolsfästen!

Hoj!
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tjmop »

har du ringt om strömmen då? annars blire inte så mycke stolsfästen
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

tjmop skrev:har du ringt om strömmen då? annars blire inte så mycke stolsfästen
Jo jag har talat med Jörgen. Han skulle kontakta en elektriker sa han så förhoppningsvis ska det väl vara ordnat nu!

Grejat något med audin?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Fått hem rattnav till sportratten samt ett m20 svänghjul som förhoppningsvis ska gå att konvertera till tilton kopplingen så jag kan åka med min nuvarande startmotor.

Även fixat färg med förtunning/härdare o hela köret för lack invändigt. Så när man får tummen ur skall stolsunderredena fixas, dock är det i princip klart. Alla delar är kapade/bockade, skall bara svetsas fast samt borras lite hål. Sedan återstår det att tvätta bort lite klister o matta upp den lite invändigt, känns bra att den är helt rostfri i golvet! :thumbright:

/Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Måste svarva en ring o lägga ned i mitten av svänghjulet för att få full anliggningsyta, tänkte man kunde borra några hål och använda t.ex. 4-6st m8 och skruva den från baksidan av svänghjulet sedan. Blir till att ta bort en del gods på det med, nog så tungt nu samt att tryckplattan är mycket mindre i diameter än standard.

Tiltonlamell 185mm mot m20 svänghjul gjort för 228mm lamell:
Bild
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

För att stressa mig själv lite så bokade jag ikväll besiktning på bilen, 15 april är det som gäller :)

Haft en del strul med magen nu i 2 veckor ungefär, så det har stått lite still på garagefronten. Men stolsfästet på förarsidan är nu klart och ratten har provmonterats, hamnade lite väl nära en då man sitter i men hoppas att det är en vanesak.. Så man inte slår knut på armarna när man ska ut o hänga rondeller senare :hihi:

Lack invändigt i helgen kanske?
nord
Lite mer laddtryck

Inlägg av nord »

Jag kan bidra med garageplats där du får damma ner lite.
Jag har varit ute i garaget och städat hela kvällen så en gammal BMW ska nog gå att få in.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Toppen! Då får jag se till att göra ett riktigt ryck i helgen så det hinns med, skulle kännas skönt o ha det klart :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Blir nog ingen lack i helgen som det ser ut, har bokat ombesiktning på brukisen på tisdag så måste dona lite med den, men lär nog hinna göra 525an klar för lack iaf :)

Gjorde en ride till Kramfors i eftermiddag, shoppade ett block som är toppdeckat, borrat (84,5mm) samt oringat (för 1mm tråd). Det här innebär ett stort framsteg i bygget så nu har jag full förhoppning om att få ut den i sommar!

Köpte även en koppling i samma veva (618 med sinter, samma modell som jag åkte med i sommras), kände att tilton kopplingen får vänta då jag inte kommer åka med vürstingkammarna i sommar utan köra med dubbla insugskammar i år igen. Tanken är att både kunna åka till och från jobbet eller till affärn med bilen om man känner för det, så att kunna slira lite och slippa av och på är inte så tokigt.

Pics:
Bild

Bild

Mvh
Skriv svar