
Vad händer i Marmanders garage?
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Word!coupe76 skrev:Helt sjukt, du slänger ihop en motor/bil på ingen tid alls o får mer effekt i den än de flesta av oss lyckas med någonsin, jag lyfter på hatten och bugar, är mkt imponerad.

Så jävla fränt, riktigt bra jobbat

Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Mycket imponerade !
Måste ge ganska bra med sugmotor effekt den gamle b30in
Vilka varvtal var detta på ?
Måste ge ganska bra med sugmotor effekt den gamle b30in
Vilka varvtal var detta på ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Tack så väldans mycket för alla komplimanger! 
Denna motorn ger inte lika mycket NA som den gamle, men är faktiskt själv imponerad att det går få ut så pass mycket med så lite medel. Konceptet har hela tiden varit att bygga upp ett brett register till lågt pris hellre än att satsa på toppeffekten. Finns nog faktiskt ytterligare 20-30hk och lite mer mellanregister att hämta...
Jag ska försöka få Elias att fixa filmen, men just nu är han nog i garaget och bygger som bäst.
Kommer även att fixa kurvorna lite senare ikväll.
MVH/
Simon

Denna motorn ger inte lika mycket NA som den gamle, men är faktiskt själv imponerad att det går få ut så pass mycket med så lite medel. Konceptet har hela tiden varit att bygga upp ett brett register till lågt pris hellre än att satsa på toppeffekten. Finns nog faktiskt ytterligare 20-30hk och lite mer mellanregister att hämta...
Jag ska försöka få Elias att fixa filmen, men just nu är han nog i garaget och bygger som bäst.
Kommer även att fixa kurvorna lite senare ikväll.
MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Lite effekt och momentkurvor mm 
Som ni ser så är det markerat på vridmomenttoppen, effekten som står vid sidan är alltså inte toppeffekten. hade en till bild på det, men där kom inte siffrorna med...

*edit* bytte bildlänk

Som ni ser så är det markerat på vridmomenttoppen, effekten som står vid sidan är alltså inte toppeffekten. hade en till bild på det, men där kom inte siffrorna med...

*edit* bytte bildlänk
Senast redigerad av marmander den mån mar 23, 2009 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Fy fan inte dåligt ja är impad
Finns de nån film från bänkningen?

Finns de nån film från bänkningen?
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:58 pm
- Ort: Horred
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Elias,
Får nog åka hem till din postlåda
Efter dom Dom sista bromsningarna igår så började det ryka en del, trodde det var ringarna som börjat bli dåliga...
Kollade oljan när jag kom hem igår, syntes nästan inte på stickan. Har bara haft oljetryckslampa inkopplad och tror inte den tänts...
Idag undersökte jag saken vidare, komptestade med gott resultat, delade turbon för att se om oljan pressats ut den vägen, men det hade det inte.
Lyfte sedan upp bilen och det var ingen rolig syn
Oljetrycksanslutningen till alla givare och till turbooljan hade spruckit och när jag tog tag i den så gick den av helt!
Man skall alltså inte använde medföljande aluminiumbussningar när man installerar KL's mätare, rena skiten
Blir till att fräsa något eget stabilt istället.
Tappade ur resterande olja för att kolla hur illa det var, ca 1l fanns det i botten på tråget, med andra ord finns det stor risk att lager mm har skadats. Ordnar nog anslutningarna, installerar oljetrycksmätaren, skaffar summer till oljetrycket och kollar sedan om oljetrycket är normalt. Om oljetrycket verkar normalt så struntar jag i att riva ner motorn, annars ställer jag bilen åt sidan ett tag.
Långt inlägg, bilderna får säga resten...





Inte världens smartaste lösning kanske, men ibland har man lite brottom
Får nog åka hem till din postlåda

Efter dom Dom sista bromsningarna igår så började det ryka en del, trodde det var ringarna som börjat bli dåliga...
Kollade oljan när jag kom hem igår, syntes nästan inte på stickan. Har bara haft oljetryckslampa inkopplad och tror inte den tänts...
Idag undersökte jag saken vidare, komptestade med gott resultat, delade turbon för att se om oljan pressats ut den vägen, men det hade det inte.
Lyfte sedan upp bilen och det var ingen rolig syn

Oljetrycksanslutningen till alla givare och till turbooljan hade spruckit och när jag tog tag i den så gick den av helt!
Man skall alltså inte använde medföljande aluminiumbussningar när man installerar KL's mätare, rena skiten

Blir till att fräsa något eget stabilt istället.
Tappade ur resterande olja för att kolla hur illa det var, ca 1l fanns det i botten på tråget, med andra ord finns det stor risk att lager mm har skadats. Ordnar nog anslutningarna, installerar oljetrycksmätaren, skaffar summer till oljetrycket och kollar sedan om oljetrycket är normalt. Om oljetrycket verkar normalt så struntar jag i att riva ner motorn, annars ställer jag bilen åt sidan ett tag.
Långt inlägg, bilderna får säga resten...





Inte världens smartaste lösning kanske, men ibland har man lite brottom

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Surt med strul, hoppas maskin har klarat sig 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Det är väldigt trist... att man inte lär sig...
Ska försöka få ordning på filmen, mer bilskruvande blir det förmodligen inte förrän jag kommit hem nästa gång (ska ut och jobba på onsdag).
En sak kom jag precis på, anledning att effektkurvan svajade kan varit så dum. Jag kom på att jag sänkte "boostcuten" till 295kpa, den var på 310kPa på den tidigare bromsningen och den kurvan var väldigt jämn och fin. När jag kom ut på vägen efter bromsningen så klippte den direkt, det blir mer motstånd och därmed snabbare och mer ladd än i bänken.
Tror jag åker och bromsar en gång till.... så mycket man kommer på i efterhand.
Ska försöka få ordning på filmen, mer bilskruvande blir det förmodligen inte förrän jag kommit hem nästa gång (ska ut och jobba på onsdag).
En sak kom jag precis på, anledning att effektkurvan svajade kan varit så dum. Jag kom på att jag sänkte "boostcuten" till 295kpa, den var på 310kPa på den tidigare bromsningen och den kurvan var väldigt jämn och fin. När jag kom ut på vägen efter bromsningen så klippte den direkt, det blir mer motstånd och därmed snabbare och mer ladd än i bänken.
Tror jag åker och bromsar en gång till.... så mycket man kommer på i efterhand.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fint drag i långspisen 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Brandt,
Det står tidigare i tråden, tror jag skrivit det två gånger tom.
Högst enkel motor med jobb och pengar nedlagda precis där det behövs
Jens,
Tackar
Det går ju trots allt få ut fina effektkurvor utan supervass sugmotor med långa, grova grenrör, ännu finare om man inte ställer ned boostcuten för lågt
(ta det inte som ett påhopp, menar bara att det finns olika sätt att bygga vassa motorer)
Jag höll inte vad jag sa, råkade gå ut i garaget ändå... fixade en ny variant till oljan och så mätte jag ventilspelen som tro det eller ej inte ändrat sig
Det står tidigare i tråden, tror jag skrivit det två gånger tom.
Högst enkel motor med jobb och pengar nedlagda precis där det behövs

Jens,
Tackar

Det går ju trots allt få ut fina effektkurvor utan supervass sugmotor med långa, grova grenrör, ännu finare om man inte ställer ned boostcuten för lågt

(ta det inte som ett påhopp, menar bara att det finns olika sätt att bygga vassa motorer)
Jag höll inte vad jag sa, råkade gå ut i garaget ändå... fixade en ny variant till oljan och så mätte jag ventilspelen som tro det eller ej inte ändrat sig

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon