What AR is a holset 19cm turbine?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
dennisbots
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön nov 23, 2008 4:29 pm

What AR is a holset 19cm turbine?

Inlägg av dennisbots »

Hi,

I found a new hx40 for cheap from a Volvo truck but it has a 19cm exhaust/turbine housing.
Can somebody tell me what AR this is?
Or maybe from all the cm housings to ar?

Or what kind of turbine housing should i be looking for on a:
Mercedes 190 2.5 16v (4cylinder)
9-1 compression
3inch exhaust
split-pulse manifold
Vems
Stock head for now but will be machined
cams:
duration[0.1mm+cl] IN 282° EX 261°
duration[1.0mm+cl] IN 248° EX 224°
valve lift [cl=0] IN 11.50mm EX 10.15mm
peak angle IN 110° EX 120°
timing[1.0mm+cl] IN 14/54° EX 52/-8°
lift at TDC[cl=0] IN 2.95mm EX 0.75mm

Lets say the goal is bout 550-600hp with not to much turbo lag.
8500+rpm

Btw
assynumber of the turbo is 3590002
customer number is 3979060

Greetings Dennis
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

A racing turbo dealer once told me that a HX40 #14 equals about 0.84 and #16 about 1.0 in a/r. Maybe one can extrapolate what #19 equals?
dennisbots
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön nov 23, 2008 4:29 pm

Inlägg av dennisbots »

Hmm if that is true then it the 19cm is way to big.
I thought myself i needed something about ar .80+ so i think i will need the 14cm housing.

Can anybody confirm what finnsebbe is saying??
And maybe somebody knows when i can get a housing for cheap?

The cheapest i could find was 180dollar in de usa:
(end of the page)
http://smokindiesel.com/dodge/turbochargers.html
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tell me how big the turbo is instead (inlopp och ut mot avgassystemet på minasta stället)

A/R is not the way you know how fast its going to spool up.
dennisbots
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön nov 23, 2008 4:29 pm

Inlägg av dennisbots »

All i know now that it is a 60mm 6blade inducer for the compressor.
And a 65mm exducer for the turbine.

The turbo is still in the mail so i can check it later on this week.

I also found this on the net but i dont know if it is correct:

6 cm2 = 0.41 A/R
7 cm2 = 0.49 A/R
8 cm2 = 0.57 A/R
9 cm2 = 0.65 A/R
10 cm2 = 0.73 A/R
11 cm2 = 0.81 A/R
12 cm2 = 0.89 A/R
14 cm2 = 0.97 A/R
15 cm2 = 1.05 A/R
16 cm2 = 1.13 A/R
17 cm2 = 1.29 A/R
19 cm2 = 1.37 A/R
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

That A/R table is only comparable to a certain turbine size, since it's a ratio and not a direct measurement of size.

Garrett are among the few how use A/R, other manufacturers use the actual area. The most important factor is turbine wheel size, specifically the exducer (65 mm in your case).

You are going to be limited by the compressor size on this engine, about 600 hp. My guess is the turbine will work well for your goals, at the very high revs the engine may show signs of problems with the size of the turbine. Personally I would have used a larger turbo, that is a very nice and strong N/A engine.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

you have full boost at 3500rpm or somting is wrong.
Användarvisningsbild
Rba
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön aug 19, 2007 11:53 am
Ort: Moviken

Inlägg av Rba »

That A/R-cm2 table is only for comparasion between Mitsu (cm2) and Garrett (A/R).
Arvid Bäcknert

Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras

If there was nothing wrong, there would be nothing right
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Rba skrev:That A/R-cm2 table is only for comparasion between Mitsu (cm2) and Garrett (A/R).
And in addition it is only true for a specific turbine, so it's useless information without knowing what turbine they refer to.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar