Kan man ta bort den bit av ventilstyrningen som sticker in i kanalen ?
Jag har tagit bort gjutskägg och börjat snygga till "korta radien" samt jämnat av bulorna fram till ventilstyrningen.
I förbränningsrummet så finns det kanter runt om ventilerna som jag det funderar på att runda av lite.
Det sitter 23/20mm ventiler på
Pelle
kapa ventilstyrning vid portning av fiddy topp ?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
- Ort: Holmsund
kapa ventilstyrning vid portning av fiddy topp ?
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 505
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
- Ort: Holmsund
Jag är nu färdig med toppen.
Proffsportarna verkar kapa bort styrningarna men jag valde att slipa ner dom till snygg form.
Styrningarna var hårda så det tog ett tag.
Om man väljer att låta styrningarna vara kvar så blir det trångt mellan styrningen och mot kanalen speciellt på avgassidan.
Jag tog en mycket liten rund kula(frästyp) när jag skulle jämna av alumiumet på den delen vilket gör att man får vara lätt på handen för att det inte ska bli gropar efter den lilla kulan.
Själva öppningarna på respektive kanal rörde jag inte förutom att jag på insuget tog bort synbara ojämnheter och på avgassidan blankpolerade jag.
Den den av kanalerna som ser ut som en knöl upp mot styrningen slipade jag ner något så att det blev en jämnare övergång mot kanten upp mot sidan.
Den korta radien är verkligen kort på dessa toppar och där får man vara försiktig så man får en jämn radie och inte tar för mycket mot sätet.
Jag har redan monterat ventilerna så jag skippar att fota något.
Det här var första gången som jag portat någon topp så det ska bli kul att se vad resultatet blir.
När jag gjorde jobbet så låg det några proffsportade biltoppar hos min kompis där jag höll till och snacka om att en del kan det här med portning.
m.a.o lämna bort det om ni är ute efter det bästa.
Pelle
Proffsportarna verkar kapa bort styrningarna men jag valde att slipa ner dom till snygg form.
Styrningarna var hårda så det tog ett tag.
Om man väljer att låta styrningarna vara kvar så blir det trångt mellan styrningen och mot kanalen speciellt på avgassidan.
Jag tog en mycket liten rund kula(frästyp) när jag skulle jämna av alumiumet på den delen vilket gör att man får vara lätt på handen för att det inte ska bli gropar efter den lilla kulan.
Själva öppningarna på respektive kanal rörde jag inte förutom att jag på insuget tog bort synbara ojämnheter och på avgassidan blankpolerade jag.
Den den av kanalerna som ser ut som en knöl upp mot styrningen slipade jag ner något så att det blev en jämnare övergång mot kanten upp mot sidan.
Den korta radien är verkligen kort på dessa toppar och där får man vara försiktig så man får en jämn radie och inte tar för mycket mot sätet.
Jag har redan monterat ventilerna så jag skippar att fota något.
Det här var första gången som jag portat någon topp så det ska bli kul att se vad resultatet blir.
När jag gjorde jobbet så låg det några proffsportade biltoppar hos min kompis där jag höll till och snacka om att en del kan det här med portning.
m.a.o lämna bort det om ni är ute efter det bästa.
Pelle
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Bilderna finns här: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html . Erland.
Som ni ser på Erlands bilder utav fiddy topparna, så har han på Lifan topparna slipat bort en hel del av styrningen som sticker ut i kanalen.
Glädjande nog så verkar det inte bli några problem med onormalt slitage på den kortare styrningen. Jag har kvar ett par "Erland" toppar i min egen ägo, som har gått närmare 40 timmar på Fiddy cross/motard motorer, och dom håller sig helt klart inom toleranserna ännu.
//Johan
Glädjande nog så verkar det inte bli några problem med onormalt slitage på den kortare styrningen. Jag har kvar ett par "Erland" toppar i min egen ägo, som har gått närmare 40 timmar på Fiddy cross/motard motorer, och dom håller sig helt klart inom toleranserna ännu.
//Johan
Johan Sundmar