Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Bjuder på en uppdatering!

Skulle åka till garaget ikväll för att slipa/maskera den invändigt, men av någon konstig anledning blev det varken dera.

Började med stötdämparbytet bak, blev jäkla krångligt då dämparen sitter i fjädern, och hylsan i nederkant (innerhylsan i bussningen) är instoppad i navet. Den ville inte lossna hur jag än bar mig åt så förra gången jag var i garaget fick jag kapa ned gamla dämparen i småbitar, efter en del strul fick jag dock dit den "nya" nu ikväll som kom från en bakvagn jag har vid sidan av. Tog nog minst 4 timmar då allt strulade.

David som jag delar garage med var bussig och lånade ut sina däck/fälgar som han hade över så jag har något att rulla in på besiktningen med. Så jag skiftade runt om och fick äntligen ner den från pallbockarna Som vanligt hajar man till över "vad låg bilen är" (oavsett om det är en jeep man sänkt ner)..

Så här ser bilen ut nu på backen med fälgar:
Bild
Bild

Sedan ägnade jag mig åt småpyssel monterade bl.a. spolarvätskekärlet.
Upptäckte att jag hade två varianter:
Bild
Det blev den mindre av dom. Har ic/tryckrör kvar så jag gjorde ett nytt fäste för den då det inte passade på original längre:
Bild

Hade tagit bort alla slangar för munstyckena i huven jag hade tidigare så jag letade fram en ny som jag fick ägna mig åt att tvätta av ett bra tag då den var full av fågelskit. Som tur är har jag ett par liggandes. Var lagom bökigt att montera den ensam men det gick.

Nu är även torpedväggen lackad, ska bara hitta på något vettigt sätt att fästa elen på:
Bild

Monterade även kylaren (dieselkyl) och byggde lite rör för den eftersom jag kapade sönder dom sist i samband med isbilsprojektet:
Bild
Färdigt:
Bild

Blev inte så mycket gjort ikväll då min 20minuters powernap efter jobbet råkade bli 2timmar(!) Men helgen är inte över än :)

Mvh
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Är det motortempgivaren du har satt på kylröret eller till kylarfläkten?
Tänk på att tills termostaten öppnat helt snurrar det mycket varmare vatten i motorn än genom kylaren. 10 dagar till bes :D
Peter Strandberg
Alfa kombi
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

nä det är faktiskt inte jag som satt dit den, den satt på den rörstumpen tidigare och har bara fått hänga med (kommer ursprungligen från dejvans bil). Har två givare i toppen för motortemp på min. Ja, jäklar va lite det lät! Men jag hoppas det går vägen!
tobi_
För lite laddtryck

Inlägg av tobi_ »

hoppas verkligen besiktningen går vägen för dig! Har läst igenom hela tråden nu och älskar den :D följde också isbilsprojektet med stor spänning! synd bara att det inte riktigt funkade. visst var det framvagnsgeometrin som strulade lite där? :wink:
Gasa tills de rasa!
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Blir ju kalas det där! Vad hände med Dejvans bil egentligen? Följde den bilen när den byggdes och den gav ju rätt bra med mos när den blev klar.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

tobi_

Tack så mycket kul o höra :) Ja framvagnen ville inte alls vara med på den, var ca 10cm i frigång på den så under provturen passade jag på att ofrivilligt hyvla parkeringen utanför garaget..:) Största bekymmret var att länkarmarna bara var "ledad" i en bussning som förövrigt var slut på, så hjulen gick att flytta 10-15cm fram och tillbaka. Upptäcktes lite sent :S

Lången

Den bilen såldes till lule-trakterna har jag för mig, en kompis-kompis ska visst ha blivit omkörd ett par gånger efter e4:an av den besten :)

Har ikväll slipat och maskerat, tråkigt som fan och hann inte göra klart heller:

Bild

Man skulle ha rollat istället!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Här har det blivit tvärnit, har varit sjukskriven sedan måndag em på grund av magen bl.a.

Har precis avbokat reg. besiktningen då det inte ser ut som att jag kommer ha möjlighet att få den klar till dess :/

Förra veckan beställde jag lite delar till nya motorn iaf. Det blev ram-/vevlager, kompletteringssats för bottendelen, en till Snem kylfläkt samt ARP för ramlagrena. Har såna bultar för stakar/topp sedan tidigare, blir ingen gördel i år.
Ramlade även in en beställning på 6st insugstrattar från Alex_b, och insugsfläns handlade jag utav 900rr. Inga problem alls, det gick snabbt och jag fick till och med sätta in pengarna efter att flänsen hade anlänt.

Just nu hoppas jag bara på att bli återställd så man kan få sätta ihop bilen snart.

Mvh
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Krya på dig! :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ersviken skrev:Krya på dig! :)
Tack :)
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende

Inlägg av Pitbull »

Ska du regbes med M50 turbo?
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Inlägg av joel »

Pitbull skrev:Ska du regbes med M50 turbo?
man kan inte regga med turbo konverterad motor på bilar som är nyare än -75
180zx..

joel lindell
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ska bara regga med bur och bortplockat baksäte, det sitter en originalmotor i nu.

Mvh
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

joel skrev:
Pitbull skrev:Ska du regbes med M50 turbo?
man kan inte regga med turbo konverterad motor på bilar som är nyare än -75
Nu ska jag låta som en besserwisser utan att vara 100% säker. Men jag är rätt säker på att jag läste att man KAN regga en nyare bil med t.ex. turbo, MEN kostnaden skulle troligen passera 100k+ då man var tvungen att genomföra _väldigt_ grundliga avgastester i olika belastningar m.m. m.m.

Tror det var våran egen therealpinto som skrev om detta på Zatzy.com.

Nu är ju detta extremt dyrt, och troligen varför man inte läser om det. Men pinto får gärna bekräfta eller dementera detta om han skulle råka läsa :).
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Inlägg av joel »

JonasW skrev:
joel skrev: man kan inte regga med turbo konverterad motor på bilar som är nyare än -75
Nu ska jag låta som en besserwisser utan att vara 100% säker. Men jag är rätt säker på att jag läste att man KAN regga en nyare bil med t.ex. turbo, MEN kostnaden skulle troligen passera 100k+ då man var tvungen att genomföra _väldigt_ grundliga avgastester i olika belastningar m.m. m.m.

Tror det var våran egen therealpinto som skrev om detta på Zatzy.com.

Nu är ju detta extremt dyrt, och troligen varför man inte läser om det. Men pinto får gärna bekräfta eller dementera detta om han skulle råka läsa :).
jo ja sånna tester vet jag inget om.. läste bara på SFRO,s hemsida..
180zx..

joel lindell
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Alternativet finns väl om man reggar som ombyggt fordon (troor jag), men det kräver väl ordentlig ombyggnad av chassiet om jag förstod Gustav rätt. Typ ombyggnad/byte av fram-/bakvagn osv (Kanske bromsar med?).

Mycket o hålla reda på i det där ämnet..

Mvh
Skriv svar