Bygga enklare Volvo 16v maskin: Recept mottages

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Bygga enklare Volvo 16v maskin: Recept mottages

Inlägg av Mikael S »

Ska byta ut motorn i Forden och köra med en Volvo 16v maskin istället tänkte jag
Handlar om 400-450hk max så hade hoppats att det skulle gå att använda mycket standardprylar? Eller är det bara önsketänkande :)
Får köpa en 2liters turbomaskin (B204ft) med 2.3topp på för en rätt billig peng och undrar om det är vettigt eller om jag ska snickra direkt på en 2.3:a? Bäst att bygga på B234 direkt eller ska det vara B230 block eller liknande?
Så frågan är alltså om ni skulle snickra ihop en riktigt snikig 16v maskin hur skulle den se ut?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Mitt hopkok ser ut som så här

b23 blocket med m stakar å svarva av kolvarna för frigång för ventilerna (3mm)
standard topp packning
Standard / begagnade streckbultar
Parner vevaxeldrev
Opel rem (146 kuggar)
å Lite spännrullar i diverse storlekar :hihi:
Extra vevhus ventilation i håler för fördelaren

Är inte så mkt mera avancerat än så :)

Bild
Bild

Hoppas att det kommer att hålla
Finns lite mera i min tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21501
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Master
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jun 21, 2006 9:58 pm
Ort: Gäddede

Inlägg av Master »

Jag har byggt på en B234

FT kolvar med ventilurtag
FT vevstakar, kolvar och vevstakar viktjusterade
Borttagna balans axlar och svetsade hål
Orginal insug med 3" gasspjäll obs utv mått.
Eget grenrör med T70 turbo och Audi s2 wastegate
Laddtryck ca 1,2 bar
Standard topp packning, org topplocksbultar
LH 2.4 sprut omappat

Var ju ett reportage i Street & Strip för inte så länge sen om en som åkte med bara svarvade kolvar och Nira sprut på en B234 och plockade ut bra med effekt.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Master skrev:Var ju ett reportage i Street & Strip för inte så länge sen om en som åkte med bara svarvade kolvar och Nira sprut på en B234 och plockade ut bra med effekt.
Elias Johansson. 571hk 749nm med svarvade kolvar. I övrigt standard B234 -90.

/Martin
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Nu frågade du specifikt om volvo, men jag vill nog ändå slänga fram saabs kortmotor som förslag. Häng på en sjysst turbo, ic & spridare och en mapp på det så har du dina 400-450hk... En snubbe i grannkommun bromsade 377hk på hjulen (9000, 2.3l) med original motor & 19T snurra. E85.

Finns förövrigt freeware-program för att mappa om original styrsystem.
http://members.home.nl/t5suite/
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

det finns även många på den här sidan som plockar hästkrafter med standard grejjer.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

en saab kort motor har ju folk bevisat att dom håller för 600 hk med original botten och lätt portad topp
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av evil_caddy »

jag har en b234 med el och allt liggande om du vill ha tag på en =)
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Slutade med att jag köpte B204:an blir att testa lite i vinter och se vad som händer. Men vet en som är sugen på på din motorn. Tror han läser här emellanåt
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

jag har 2st b234 block ligger om du vill ha.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
hillheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör jun 25, 2005 3:46 pm
Ort: Östersund

Inlägg av hillheim »

bmw motorsport skrev:jag har en b234 med el och allt liggande om du vill ha tag på en =)
Pris?
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av evil_caddy »

hmm bud el systemt är ner strippat för att den har suttit i en amazon så att de e bara de nördvändigaste som finns kvar all onödig kabel e bort strippat och om tejpad stam . och motorn gick jävligt fint ! ps de ända som fattas e soppa relä men de e ju samma mellan alla nyare b23 och b234 så att ...

nja men du ge mej ett bud sickar den om de behövs men då vill jag ha betalt före
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
TurboThell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons sep 24, 2008 4:13 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av TurboThell »

Mikael S skrev:Slutade med att jag köpte B204:an blir att testa lite i vinter och se vad som händer. Men vet en som är sugen på på din motorn. Tror han läser här emellanåt
Du vill inte sälja den motorn vidare? är ute på jakt efter en sådan jag med! min bil är reggad med en sån motor men jag har skutit den motorn som satt där...

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Sålt vidare den redan, visade sig att det funkar rätt bra med Fordmaskiner och blir lite enklare :)
Bazz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:58 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Bazz »

Skulle vilja veta mer om det hära med snikiga 16v med bra mos.. :)

Kan nån skriva ner vad Elias där hade gjort åt sin motor som fått ut så mkt?

Hur går man tillväga om man ska använda ett FK block? Måste kolvarna svarvas på dom med? Hur blir hållbarheten på bottendelen?

MS och GT40 och en 16v topp förstås, är min tanke lite.. :)

Mvh Sebbe
Skriv svar