Volvo 142-74...varför så hatad?

Tjata om vad som helst .
Mange142
Lite mer laddtryck

Volvo 142-74...varför så hatad?

Inlägg av Mange142 »

Som topic lyder....
Alla vet ju att en 74:a e asful original....parkbänks-stötfångare...ingen plåt under bakre stötfångaren...inga vent.rutor....men är de så mycket mer?

Jag har en 74:a....parkbänken fram e borttagen....den bakre ska bytas mot en mindre....en "rollpan" ska bockas till och sitta under stötfångaren i bak....

Är en 74:a fortfarande värdelös efter dessa mods??

Skriv gärna va ni tycker om 74:orna...gärna för och nackdelar...(om de finns nån fördel) :doh:
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

det er bare å titte under bilen, så får du se att panahardstaget er kortt; så bakaxeln går inte up å ner, men bare i sideled( va tenkte volvo på :evil: :?: )
elllers , det er vel bare å bytt fangere til 73an, som ja synes en finaste mod. passer rakt av.
ellers er det færdi avmærkt HVOR en ska borre for å få handbrekkwiren inn i bilen, å sette handbrekk i mellom sætene...( se v avgassophengningenunder bilen)
81-93ans dashbord passer in i bilen.. :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
werd
För mycket laddtryck

Inlägg av werd »

Var det inte sämre plåt i -74:orna?
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Inlägg av joel »

werd skrev:Var det inte sämre plåt i -74:orna?
sämre grundfärg iaf.. å sen behöver man ju bara kolla på både 73 å 74 för å se hur fula dom är :thumbdown: :wink:
180zx..

joel lindell
jonny_h
För mycket laddtryck

Inlägg av jonny_h »

joel skrev:
werd skrev:Var det inte sämre plåt i -74:orna?
sämre grundfärg iaf.. å sen behöver man ju bara kolla på både 73 å 74 för å se hur fula dom är :thumbdown: :wink:
:banka:
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Den har ju plast-instrumentbrädan också, den äldre är finare ;)

Knäskålarna fram(blinkersarna), höga skärmkanterna fram, kort spak, bakaxeln sitter längre bak så däcken stämmer sämre mot skärmkanten, bakljusen, grillen, m.m. ;)

Vissa av grejjerna är ju även på äldre årsmodeller än -74. Jag gillar helt klart -70 eller äldre
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Där började ju Volvo tillverka fula bilar med säkerhet som främsta ledord.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Volvo 142-74...varför så hatad?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mange142 skrev:Som topic lyder....
Alla vet ju att en 74:a e asful original....parkbänks-stötfångare...ingen plåt under bakre stötfångaren...inga vent.rutor....men är de så mycket mer?

Jag har en 74:a....parkbänken fram e borttagen....den bakre ska bytas mot en mindre....en "rollpan" ska bockas till och sitta under stötfångaren i bak....

Är en 74:a fortfarande värdelös efter dessa mods??

Skriv gärna va ni tycker om 74:orna...gärna för och nackdelar...(om de finns nån fördel) :doh:
Jag hade en 74 som jag gjorde exakt dessa modifikationer på (förutom att jag inte hade nån fångare alls bak) och det är en av de snyggaste 142orna jag någonsin sett.

För övrigt fattar jag inte varför man vill flytta handbromsen till fel sida, känns ju helt muppigt... (Förbannat vad jag kommer få söka den där jävla spaken i PVn sen... :doh: )
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Visst äre på 74an so mde började med de där krockbalkarna i dörrarna också så de väger bly?

Tycker rutramen till dörrarna också spricker i stort sett jämt också.
Fula baklysena samt bra mkt mer isolering (om det nu är en nackdel)

Fördelen är att man inte behöver vissla åt tjejer man passerar eftersom glipan mellan grill/huv fixar biffen (över 90km/h iaf).

Med lite jobb så kan man ju trots allt bygga om den utvändigt till en äldre modell, själv föredrar jag just -72an
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

själv gillar jag 73an bäst och den har ju 74an vissa drag av så för min del tycker jag inte mer än kofångarna är fula :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201

Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ersviken skrev:Visst äre på 74an so mde började med de där krockbalkarna i dörrarna också så de väger bly?

Tycker rutramen till dörrarna också spricker i stort sett jämt också.
Fula baklysena samt bra mkt mer isolering (om det nu är en nackdel)

Fördelen är att man inte behöver vissla åt tjejer man passerar eftersom glipan mellan grill/huv fixar biffen (över 90km/h iaf).

Med lite jobb så kan man ju trots allt bygga om den utvändigt till en äldre modell, själv föredrar jag just -72an
Nej, krockbalkarna kom på 73an, och när pelle pundare trott att han flög på rosa moln i stället för att inse att det han gjorde var att köra mot väjningsplikt och in i din dörr, så kommer du nog inte bry dig mycket om att de väger bly.

Dörrarna ja. :? Där är det lite pest eller kolera... Gamla dörrarna med visslande ventrutor som ramlar loss stup i kvarten... Eller nya dörrarna där rutbågen spricker loss... :? Jag vet själv inte riktigt vilket jag väljer. :? Men de nyare dörrarna med OPW-ruta är ju klart mycket snyggare.

Bakljusen är klart snyggare på nyare aktern om du frågar mig, men det är ju en smaksak... 260-ljus på och det blir ännu snyggare...

Visslet i grillen är grymt irriterande som sagt, dessutom är inte plastgrillen alltför fager, utom om man lackar den helsvart, då duger den.

Instrumentbrädan? Tja, den är väl inte snygg i någon 100- eller 200-bil men 73-74 har ju lite bättre värme åtminstone. Men jag håller med att brädan i dem är ännu fulare. Går att byta till nyare 240-bräda rätt lätt dock, vilken väl får sägas vara "mindre ful" men inte mer än så...

Stötfångarna, jo, där har vi akilleshälen, som Volvo borde få nåt slags anti-designpris för, och blinkers fram är äckliga... Det är väl också främst det som gör att ingen vill ha 74orna...

Visst går den väl med en hel del jobb bygga om till en äldre årsmodell som du säger, Ersviken, men varför inte köpa sig den årsmodell man vill ha på en gång i stället?

Bild
Bild

Så där blev min 74 i alla fall (dock kort tagna av ägaren efter mig, fälgarna och speglarna är hans verk) och jag ser inte vad som skulle göra den sämre än ett likadant bygge gjort på nån annan årsmodell.

Dock undrar jag (no offence, herr trådskapare, men ändå) lite över syftet med denna tråd. Vill du ha en 140 -74, så ska du ju ha en sån, vill du inte ha en sån, sälj den och köp en annan bil, varför så noga vad andra tycker... :roll:
Mange142
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mange142 »

Syftet är väl egentligen att höra andras åsikter samt att få några tips som gör bilen "snyggare"...

Nu har jag ju som sagt en 74:a och tänker fortfarande bygga på den... bakre stötfångaren ska ju som sagt bytas ut och en rollpan ska byggas...dessutom ska dom brutala blinkersena tas bort och läggas igen...så efter dessa modifikationer så anser jag att den blir lika snygg som vilken 140 som helst....

Angånde bakljusen funderar jag på att bygga nåt eget i form av dioder, men har ej riktigt kommit på nåt än...vill fortfarande höra era åsikter...så kom igen och spy galla över 74:orna nu!... :hihi:
Mange142
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mange142 »

Förresten...kan någon beskriva rent tekniskt vad som skiljer bakvagnsupphängningen mot dom äldre...verkar som att det är nåt som inte är så genomtänkt på just 74:orna....tacksam för info....
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

Ja tycker dom är bra nyare motorn, Tygmattan, den modernare instrument brädan o dom snyggast baklysena...

Har själv en 4 dörrars, småkofångarna fram o bak, igenlagda blinkers o grill från dom äldre
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Själv gillar jag -68:an 142 bäst.

Allt har med tycke och smak att göra och där skiljer vi oss alla åt.

Det är mer än en som gnällt på mig och sagt att jag skall bygga om till nya fronten och häcken på min 242. Nu råkar ju jag gilla den som den är så det blir inget med det.
Tycke och smak som sagt.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Skriv svar