Saab 99 Quattro -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Jo de nya blocket blev riktigt fint, blir kopparringar och ARP nu istället för t7-packning och 12/9 som alltid velat smygläka.
Var på tiden med ett nytt block oxå, upptäckte att alla ramlageröverfall börjat röra på sig.. hehe så de glappar fint i blocket nu..så nu blir det gördel. Lite tur i oturen att kopplingen gav upp så man inte körde mer, remskivan hade lossnat å vevstaksbussningarna hade gått ned sig igen :doh:

Har skaffat JM7 denna gång så jag hoppas de ska hjälpa, gjorde dem bara i nått enkelt lagerbrons i somras så de ser ut som de varit för mjukt material bara. Ett nytt svänghjul och remskiva är oxå under tillverkning.

Håller på att jobba fram en cad-ritning till en stödgördel nu, lutar åt 10mm tjock eller ska man gå på ännu värre? Men vem lämnar man till som kan vattenskära ut grejjorna?

Portat å flödat lite i toppen oxå, och som väntat så förlorade jag lite flöde när jag slipade bort JB-welden som börjat lossna i somras. Så belzona 1111 är beställt så man förhoppningsvis får tillbaka flödet igen.

Ja annars har jag byggt ny oljeretur, tryckrör å mekat dit en 150a generator. Haft VEMS-boxen på service hos PelleW, launchen har aldrig fungerat riktigt bra utan tändningen har fladdrat kraftigt så de har varit rena lotteriet vid varje start då laddtrycksmätaren studsat ett halvt kilo upp å ner hela tiden, så jag hoppas de blir ändring på de nu.

Orrez-->
Tackar, ja de finns en hel del att göra innan de blir nån körning så jag vet inte faktiskt. Mycke som kan strula å sen ska ekonomin räcka till..
Kjula verkar som ett trevligt ställe, är en bra bit dit men inget är väl omöjligt.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Fint, köper du pyramidringar någonstans ifrån eller är det någon som gör?

Du får uppdatera bättre, det är ju en väldigt intressant tråd :thumbright:
BenC
För lite laddtryck

Inlägg av BenC »

Gustav, thanks for answering my last question :)

I have another one for you. Can you go into any detail about your flywheel setup?

I've made more progress on my Audi project, but am now at a point where I need to decide how I'm going to do the clutch/flywheel. The stock Audi motor that my Audi transmission bolts to uses a pilot bearing built into the crankshaft of the motor. Obviously, the B204+F25 combo does not use a pilot bearing at all.

I assume the Audi transmission that you are using has a similar setup. What did you do for the pilot bearing?

Thanks!

Ben
jaxy
För mycket laddtryck

Inlägg av jaxy »

kan jag få åka lite saab nån dag? :hihi:
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende

Inlägg av Evert »

Fick Emil någon fart på saaben igår eller :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Evert skrev:Fick Emil någon fart på saaben igår eller :thumbright:
Jo lite bättre fart blev de, har dock problem med slirande och hoppande generatorrem så de blev mest mek.. så har lite att pyssla med. Rymmer bara en trespårig rem å har en 150A generator..

Men hårddisken på Emils dator gillade inte 2,4bar på treans växel :thumbright:
Så rätt stark på höga varv nu, 95-96% duty nu med 4bar grundtryck.

/Gustav
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fan va fränt :twisted:
Borde va bra tryka i den nu då (va ju inte direkt seg förut :hihi: )
Lika imponerad varje gång jag ser saaben din Gustav :thumbright:

Hur mycket duty körde ni spridarna förut med gammel snurran?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Borde ju vart er jag såg igår..

2,4 bar.. :shock: Gisses... :thumbright:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

RoGGaH skrev: Hur mycket duty körde ni spridarna förut med gammel snurran?
Vill minnas att det var drygt 80%, rätt mig om jag har fel.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende

Inlägg av Evert »

Sedär låter fint, det kanske är dax för lite större eller fler spridare nu då :wink:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

RoGGaH skrev:Fan va fränt :twisted:
Borde va bra tryka i den nu då (va ju inte direkt seg förut :hihi: )
Lika imponerad varje gång jag ser saaben din Gustav :thumbright:

Hur mycket duty körde ni spridarna förut med gammel snurran?
Tackar Roggah,
Hmm både Emil å jag är väl lite effektskadade så man tycker inte de är nått märkvärdigt drag :doh:

Dutycycle när jag var å bromsade hos er låg på ca 80-82% men den här maskinen upplever jag behöver mer sås för samma effekt? Men har fått fetta på rejält på varv och den känns även betydligt piggare på högre varv iår.

Får jag råd vore de fränt att komma ned å snyta ur den på 3bar å se vad som händer :twisted: tror snigeln gillar de iaf..

Nicke, 2,4 är väl inget laddade ju till å med mer ifjol bitvis. Så hem å krana upp trycket nu :wink:

Ska ta å göra en uppdatering här snart, har varit mycke mek på slutet men har tatt några bilder som jag ska försöka lägga upp.

Måste även passa på att tacka http://www.lyckselebildemontering.se
för en kanonbra sponsor :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

En liten update vad som hänt på sistone:

For ett vevlager på ettans burk förra helgen, vev, stake blev skrot. Kolven slog upp i toppen å krökte två avgasventiler, vevaxeldrevet sprack samt skadade remskivan av smällen.

Mest troliga orsaken var varm olja, då jag flyttat oljekylaren till innerskärmen skenar tempen väldigt snabbt iväg..

Så det blev tokmek under veckan, tack vare hjälp av otroligt bussiga kompisar tog man sig med nöd ä näppe upp till Piteå. Vevstaken blev försenad å kom inte förrän på torsdag, men givetvis hade Parner glömt att skicka med bultar :doh: Som tur var hade Jens E ett gäng på hyllan som gick att använda. Fick igång maskin sent fredag kväll, en kort provtur för att se att allt fungerade.

Under första repan i Piteå trodde man att man tagit fel bana, känndes mer som att köra på en halkbana. Friläge så fort man fick laddtryck på alla växlar... så rullade i mål på 11,78

Nytt försök i vänsterbanan där greppet visade sig vara bättre, men där rök en drivaxel hö bak direkt. Byte axel, nytt försök å då for den vänstra :thumbdown:

Så nu får Saaben vila ett tag tills man sparat ihop till svikstsålsaxlar, omhärdningen som vi testade blev sämre än tidigare. Axlarna vred sig redan efter en start på gatan... :shock:

Motormässigt går den fint nu, 2,4bar å 93% dutycycle. Har fått till remtransmissionen med hjälp av nytt generatorfäste samt nya remhjul för lägre varv på generatorn. Men man blir less av en veckas hård skruvning så nu blir det att leka med andra leksaker ett tag.

/Gustav
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

Hörde att det blev några timmar i garaget sista veckan :shock:
Trist att det strulade så pass mycket, blir intressant och se bilen när drivlinan vill hålla ihop!

Vad har du för växellåda i den nu?

Mvh
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck

Inlägg av Fagervall »

Otroligt cool bil du har, vart impad, såg repan där du knäckte höger bakre drivaxel, trist
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Orrez
Lite mer laddtryck

Inlägg av Orrez »

Ojojoj när du får på sviktstålsaxlar! (fast då kanske lådan säger hejdå istället...)

Med bättre flöde genom topp och insug så borde motorn ge mer effekt iår eller turbon kanske är bottnad?

Vore intressant om du bänkade bilen igen för att se skillnaden.
Skriv svar