Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Ser bra ut! :thumbright:

Har du tänkt på frigång för styrstång, stötdämpare o.s.v. ???
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:Ser bra ut! :thumbright:

Har du tänkt på frigång för styrstång, stötdämpare o.s.v. ???
Bra och bra, jag tycker det ser mest svårt ut. :hihi: Tack ändå!

Det ska inte vara några problem eftersom dessa rör är såpass kompakta inåt motorn. Men jag ska självklart kika lite noggrannare och måtta lite så man inte bygger in sig.
Eventuellt går det att flytta upp hela grenröret en bit om det skulle ta i.
Men mer kompakt än såhär blir svårt att få till tror jag.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Det finns inget ballare än EN stor turbo än två mesiga små rackare :)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Mikael S skrev:Det finns inget ballare än EN stor turbo än två mesiga små rackare :)
Ha, mjaa jag håller nog inte med. Fast det lutar mer och mer åt en större just nu faktiskt.

Angående grenröret så sket det nog sig kapitalt, kommer ta i lite varstans så jag lär skissa om det igen. Crap!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Har varit dålig på det här med att uppdatera nu, det har trots allt hänt lite iaf.

Sen sist:

1. Fått tillbaka slipad vevaxel, viktade och justering av storänden på alla vevstakar samt en balansering av detta + svängningsdämpare.

2. Köpt turbo, HX55 #22 avgashus.

3. Byggt om fronten så jag skall kunna använda grill med en ram som även intercoolern kommer vara fäst i.

4. Punktat ihop grenröret på vä. sida. Rören blev inte lika långa som synes men det blev ändå rätt bra tycker jag med tanke på vilka förutsättningar som finns.

Det var det mesta i det stora hela.

Öser på med några bilder, kritik mottages gärna.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var väl ungefär det.

Sen kommer ett par frågor som en bonus.

1. Kommer detta insuget att fungera bra? Först tänkte jag använda ett "vanligt" victor insug gjort för förgasare och sedan svetsa in spridarhyslor i detta, men våren är här nu och jag vill få ihop henne och hinna köra några dagar innan vintern är här.
Så då finns det ett färdigt insug gjort för insprutning, men däremot är det byggt för ett annat varvtalsspann, 3500-8500 vilket är lite högt för min motor.

Men det känns som att det har föga betydelse i en överladdad motor?

http://store.summitracing.com/partdetai ... 55&FROM=MG

2. Det här med intercooler. Jag får bara plats med en 3" tjock intercooler men med ganska stor yta dock (den kommer att rymmas inom ramen i bilden ovan).
Räcker det eller bör jag ha en tjockare? Kylkapaciteten ligger ju i ytan på en laddluftkylare och inte tjockleken som jag förstått det.

3. Vad är en lämplig wastegate till en HX55? Räcker 40 mm? Tial har ju en 44 mm som kanske skulle fungera bra?

Det var nog allt för den här gången.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ser mycke trevligt ut :thumbright:
Blir mycke fina rör.

Ang insuget, så ska jag köra ett sånt som du länkar till på min csb, o jag ska inte heller varva till 8000.

Ang wastegate o snurra så är en HX55 med 22 hus lite liten, du skulle iaf haft 25 hus. Men de e bara till o prova, du kommer få gott om vrid på låga varv, de tar hårt på drivlina. Jag tycker du ska köra med en 60mm wastegate eller 2 st 40mm en på vare sida eller nått. Detta är iaf min åsikt.

Kör så stor IC du får plats med! De e tipset.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Klabbe Persson skrev:Ser mycke trevligt ut :thumbright:
Blir mycke fina rör.

Ang insuget, så ska jag köra ett sånt som du länkar till på min csb, o jag ska inte heller varva till 8000.

Ang wastegate o snurra så är en HX55 med 22 hus lite liten, du skulle iaf haft 25 hus. Men de e bara till o prova, du kommer få gott om vrid på låga varv, de tar hårt på drivlina. Jag tycker du ska köra med en 60mm wastegate eller 2 st 40mm en på vare sida eller nått. Detta är iaf min åsikt.

Kör så stor IC du får plats med! De e tipset.
Tackar och bockar!

Hehe, där ser man. Jag tänkte främst att det kanske kommer komma lite sent mtp att spannet började vid 3500? Nej varvar jag den här motorn till 8000 så kommer inte en pinal vara hel. :hihi:

Nu blev jag osäker, turbon är 66 mm in och 82 ut. Det kanske är #25ans avgashus?
Pratade lite med Jens innan köpet av snurran och han trodde den skulle fungera finfint.

Såpass stor wastegate alltså? Finns det någon tumregel om hur stor ventil man behöver kontra turbo/motorvolym? Vore intressant att veta vad man bör tänka på. För liten förstår jag att man inte kan ha, men kan man ha för stor?
Två 40 mm skulle jag kunna ha, en på varje sida om kollektorn till avgashuset som kommer bli liknande din, dvs två 3" rörböjar.
Tåls att tänkas på.

Det är tanken. KL har ju cellpaket som skulle kunna passa med egna gavlar bara. Imorrn ska jag lägga på huven och flytta upp turbon så mycket som möjligt och låsa positionen på den och sen fortsätta med det andra grenröret.

Tack för input.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Visst tusan, en fundering till hade jag.

Hur pass stort spjällhus vore lagom? Jag funderar att köra på det som KL säljer vilket är 90 mm.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Jag ska köra 80mm spjäll på min 3.5liters BMW turbo så 90mmm minst! :twisted: :twisted:

Jag har 22ans avgas på min hx55a, den har 68mm in och 72mm ut! du lär ha 25ans :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

[quote="Pimplaren"]Jag ska köra 80mm spjäll på min 3.5liters BMW turbo så 90mmm minst! :twisted: :twisted:

Jag har 22ans avgas på min hx55a, den har 68mm in och 72mm ut! du lär ha 25ans :)[/quote

Jo, jag såg att det var #25ans avgashus nu när jag kikade lite närmare.
Fel av mig innan. Jag har två rör kvar på grenröret på andra sidan, kanske kommer det upp några bilder på det imorrn om det blir klart.

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Då var hö. rör också ihoppunktat. Aningen annorlunda än det vänstra då det blev tiiiight med turbon, eventuellt gör jag en mindre justering på vä. sida men i det stora hela kommer det se ut såhär.

Fick också tummen ur och beställde insug, vattenpump och växelspak idag från Summit. Insuget var tyvärr inte i lager så det kan ta en stund.

Bild

Bild

Vidare kommer snart wg beställas (50 mm Synaps från PPF), 90 mm spjäll samt intercooler så det händer nåt med kärran! :D
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Såg ju bra ut med grenrören. Går det bra att komma åt tändstiften också?
Sitter själv och funderar som mest över att bygga nya grenrör. Alltid bra med lite inspiration.
/ Micke
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Dustman skrev:Såg ju bra ut med grenrören. Går det bra att komma åt tändstiften också?
Sitter själv och funderar som mest över att bygga nya grenrör. Alltid bra med lite inspiration.
/ Micke
Bra och bra vet jag inte. :hihi:

Men det går att komma åt dom ja, även om det blir lite trångt. Allt är byggt uppåt så det kommer att gå, det kommer bli lika med skruvarna till grenrören mot topparna. Trångt men funktionellt.

Ja det är bara börja, man får kompromissa helt enkelt där det behövs.

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Jag ska byta till W2 toppar så då behövs nya grenrör då avgaskanalerna är rejält resta. Kör dubbelturbo så det är lite knöligt att få plats med allt. Min motor är rätt känslig på tändstiften. Så jag måste prioritera en ny design där det går bättre att byta dom när motorn är varm.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Soppapumpsfundering

Inlägg av Jonathan_ »

Jo, det tutar på här. Sakta men relativt säkert. Det kommer lite mer bilder senare, just nu fick jag mig en fundering angående leveransen av bensinen.

Krälade mig under och tog loss ena pumpen (sitter två paralellkopplade efter tanken) och läste där "Bosch 0 580 464 070" på huset.
Enligt denna sida, http://www.lucasinjection.com/bosch_and ... _pumps.htm flödar denna 130l/h vid 3 bar tryck. Som en jämförelse flödar en 044 pump 200 l/h dock vid 5 bar tryck.

Frågan är då, hur mycket flöde krävs för att föda en 340" till ca. 600-650 hk?

En 044 räcker väl till ca 550-600 hk, räcker mina två 070 pumpar till önskad effekt?

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar