Däck studds o 4 link

Modifieringar och tips
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Däck studds o 4 link

Inlägg av Thorsella »

Har en volvo 242 med 740 1031a och 4liknupphängning

Har sånna ernorma däckstudds på 2an när man leker lite (Mycke hk)
205*55*16 däck pirelli

drivaxlar går som på rälls dag å natt (tillome så ja funderar på att göra en lucka i bakaxelkåpan så ja kan putta ut biten som blir kvar så man slipper släppa oljan verenda gång

4linken sitter så långt isär dom kan på axeln och i karossen sitter de undre staget högst upp å de övre staget längst ner.
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
LarC

Inlägg av LarC »

Nu har jag bara läst detta teoretiskt. men om man separerar de främre stagen får man ic punkten längre fram och därmed en lite lungnare reaktion.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om vilka grejor du har i bakvagnen och vilken typ av körning du utsätter den för.


bilder?
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Jens Gustavsson skrev:berätta mer om vilka grejor du har i bakvagnen och vilken typ av körning du utsätter den för.


bilder?
ja kan ta upp den på lyften i kväll å ta bilder..

Ja kör spinner lite. lite stripp och streetrace det är då de e värst då ja kör med gatdäck då
den studsar även när ja har M/T 10,5or också...
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Nu e ju inte jag någon chassi expert men det jag fått lära mig som en bra utgångs el kalla det en grund inställning är att du skall ha en piniong vinkel på 2-4 gr uppåt när bilen är står still. Och att du skall ha dom undre stagen någorlunda horisontelt och dom övre skall du ha så att du får en linje från bulten på bakaxeln och den skall gå ihop med linjen från dom undre ungefär i höjd med B stolpen
mvh AFFE
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pinjong vinklar och instälningar i 4 linken är nog inte problemet du har nog nån busning som glappar eller för dåliga stötdänpare?

det kan också va problem uppströms med motor kuddar eller mellanaxel upphägningar.

att det stuttsar lite med lågprofilare kan va svårt att fixa men dot diagonal däck ska inte stutsa tycker jag.
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:36 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

Angående biten som blir kvar. Kör du med svetsdiff? Isf tar du bara bort pinnen som håller diffdreven i mitten när allt är svetsat. Sedan är det bara ur med drivaxlarna och skicka till stumpen med ett kvastskaft från det hållet där den axel som inte gått av sitter så kommer stumpen flygande. Så hade vi på vår 242 och vi bytte avkörd drivaxel på ca 20 min utan en droppe oljespill. ute på evenemang.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Jag har stumma länkhuvuden som är nya inte gått många mil
hockeypockar till motorkuddar med m12 genomgående bult
Nya gas stötdämpare och bak fjädrar från en bmw e28 i egentillverkade fjäderskolar ca 20cm längre in mot klumpen än orginal


Jens Gustavsson skrev:pinjong vinklar och instälningar i 4 linken är nog inte problemet du har nog nån busning som glappar eller för dåliga stötdänpare?

det kan också va problem uppströms med motor kuddar eller mellanaxel upphägningar.

att det stuttsar lite med lågprofilare kan va svårt att fixa men dot diagonal däck ska inte stutsa tycker jag.
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Pv V8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 27, 2008 9:11 am

bakaxel

Inlägg av Pv V8 »

hej, Undrar om du vet hur mycket bredare en 740-940 axel är bredare
än 240? förlåt om jag går in på din tråd, mvh pv v8
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

35mm per sida ca
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Pv V8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 27, 2008 9:11 am

bakaxel

Inlägg av Pv V8 »

Tack och lycka till med ditt bygge, Häller själv på med en pv med ls1v8
och 6 växlad låda, Glad påsk :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du tagit nå bilder än?
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Thorsella skrev:ja kan ta upp den på lyften i kväll å ta bilder..
Som sagt var, vi väntar fortfarande...
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

har inte vart under bilen så kort finns tyvärr inte men däckstuddset försvann när jag ändrade pinong vinkeln och satte dit 205 55 16 däck
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Åhå.
Har du ändrat från Thorsella till Primer?

Det hade varit intressant att se en fyrlink som går i kors.
Den kan väl inte gunga mycket förrens pinjonvinkeln varierar i 90 grader...

Eller är det något i förklaringen som jag missat?
Skriv svar