Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Menar du både och eller antingen eller? Ja det är tacksamma modeller att bygga på, bra årsmodell utan vanos :thumbright:


Kommit hem lite nya delar, arp för ramlager samt insugstrattar. Dock osäkert om det blir något insug till i år det får visa sig senare.
Köpte trattarna av alex b här på forumet, mycket nöjd! Handlade även en insugsfläns tidigare utav 900rr som gick snabbt och smidigt trots dålig kritik i säljes-tråden.

Bild
Silander
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån dec 29, 2008 11:28 am
Ort: Umeå

Inlägg av Silander »

Turbokoftan skrev:Menar du både och eller antingen eller? Ja det är tacksamma modeller att bygga på, bra årsmodell utan vanos :thumbright:


Kommit hem lite nya delar, arp för ramlager samt insugstrattar. Dock osäkert om det blir något insug till i år det får visa sig senare.
Köpte trattarna av alex b här på forumet, mycket nöjd! Handlade även en insugsfläns tidigare utav 900rr som gick snabbt och smidigt trots dålig kritik i säljes-tråden.

Bild
Jajjemensan!
Det ska bli kompressorn laddar lite från tomgång och sedan tar turbon över och kompressor kopplas ur med hjälp av backventiler å sånt :) Änså länge massa beräkningar och teori, så fort ekonomin är i balans så skall det börjas med det praktiska också! :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Silander: Det låter som ett spännande projekt. Du får starta en tråd då du kommer igång så man får ta del av bygget.


Ahapp, idag var det långfredag vad gör man en sån dag?

Wikipedia källa:
Sverige
Förr i Sverige skulle långfredag vara en "långtråkig" dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus. Sveriges Radio spelade psalmer, men inte pop och rock. Även icke-troende märkte av detta, då förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969, och affärerna var stängda.


..Vad passar då bättre än att slipa in kolvringar, det suger upptäckte vi.

Får tacka bror Johan för hjälpen med inslipningen, förövrigt hade vi ett ganska hemtrevligt garage idag. Vi fick lov att krubba pizza först så att vi skulle få något underlägg.. Eller hur var de nu igen.. :roll:

Bild

Först fick vi dock lov att åka på Clas Ohlson och köpa en adapter till kolvringsslipen (tack Ulf Söderström för lånet). Någon som har ett bra svar på varför man har olika nätspänning lite varstans runt om i världen? T.ex. 110v på denna amerikanske pryl.
Väldigt behändlig sak, säljs utav Persåkers Speed Shop:

Bild

Det blev en hel dags jobb att få kolvarna färdiga, men nu är spelet perfekt för varje cylinder och ring så det känns bra. Jag fick även bryna av kolvarna då det var en massa otrevliga grader vid fräsningen för ventilurtagen.
Tack till Johan Svanholm också som lånade ut tången för att klämma på kolvringarna det underlättade, idag insåg jag att det fattas en del utrustning i mitt egna garage.

Till veckan sätter jag ihop bottendelen, mina lager/packningar/kedjor har kommit nu så jag ska bara beställa knaster så blir de nog Rock'n Roll.

Bild

Mvh
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

de ser finfint ut dehär jue :thumbright:
ska bli kul som sagt att se den färdig.. så ja hoppas de blir nån filmsnutt senare då när den puttrar och går.. :wink:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

nordkvist, Tackar! :thumbright:

Kommer ett gäng tokiga filmer senare, det vill jag lova! :hihi:


En snabb uppdatering, nu är bilen målad invändigt:

Bild
Bild


Sedan passade jag på att tvätta brukisen och kränga på sommardäcken, kändes att det var verkligen inte en dag för tidigt :hihi:

Bild

Hoj!
nord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 07, 2009 4:02 pm
Ort: Överhörnäs

Inlägg av nord »

Fan vad du har varigt duktig i dag då.
Det såg ju helt OK ut med målningen.
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Tveksamt om jesus gillar att man slipar kolvringar! :hihi:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Nordkvist: Hehe man tacke, jag blev rätt nöjd faktiskt.
Hur gick det för storsnickrarn då? :)


Riskokaren: Jag hoppas de har överseende, det var ju trots allt till en bmw ;) :P
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Nu börjar det att likna nåt :)
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Silander
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån dec 29, 2008 11:28 am
Ort: Umeå

Inlägg av Silander »

självklart lägger jag upp en tråd sen när jag börjar med projektet ;)

Så länge får man väl hålla sig klistrad vid ditt projekt och drömma :)
blev riktigt schysst med lackeringen också! :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe jadu Fredrik jag får nog lov o instämma där =)

Ser ut så här nu, lite småpill kvar:
Bild

Silander; hörs bra de, tack så mycket!

Blev en massa gjort idag, men inte direkt något som är värt o lägga ut bilder på.

Mvh
storken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån aug 04, 2008 10:18 pm
Ort: Sävsjö, Örsby

Inlägg av storken »

Tjena!
Läste lite i din tråd att du inte ville ha någon vanos motor.
Vad är det som är så illa med dom vid turbokonventering.

Mvh jonas
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jag föredrar utan vanos för jag tycker det är mindre klater, kanske framförallt vid skruvning sedan också vid mappning (som jag dock inte själv har nog erfarenhet av) med "variabla ventiltider". Inbillar mig att ska man börja varva vill kanske inte standard vanosen fungera riktigt bra heller, det kan vara nog besvärligt med hydrauliska tryckare.

De utan vanos har även 5mm kortare stakar (135mm) och 0,5kg lägre komp original.
Förövrigt har vanosmotorn 1mm (om jag minns rätt) tunnare ventilskaft, vilket inte är någon nackdel ur flödessynpunkt/vikt.

Det finns dock folk som bygger turbo på vanosmotorn med, har dock inte sett någon med över 500hk med vanos i m50 tror jag, bortsett från m-modellerna men där ser det lite annorlunda ut.

Edit, själv kör jag med vanostopp (stomme) med ickevanos kammar.

Mvh
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Icke vanos toppen har dessutom dubbla ventilfjädrar och är generellt erkänd som den bättre om man ska varva mkt.
(Om det verkligen är bättre vet jag ej...icke vanos har som sagt tyngre ventiler också...)
/Johnny Häggblad
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Stämmer bra, hade nästan glömt bort det.

Kanske bör tillägga att PPF säljer ventilfjäderkit till både vanos och icke vanos toppar med hårdare fjädrar och CrMo retainers. Innehåller dock bara yttre fjädrar i det fallet.

Liten fundering, använder man då icke vanos underläggsbrickor +innre fjädrar till vanostoppen?
Skriv svar